۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۳۴
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

ضربه به شاهرگ اقتصادی رژیم صهیونیستی

بنابر اظهارات مقامات یمنی، نیروهای مسلح این کشور در اقدامی مهم موفق به کنترل یک کشتی صهیونیستی شدند. این اقدام از چند منظر برای محور مقاومت مهم و حیاتی است:

  1. همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که دسترسی انرژی و کالا به این رژیم باید مختل شود، اقدام انصارالله در این راستا قابل تبیین است. امروزه انصارالله با تهدیدهای خود مبنی بر هدف قراردادن هر کشتی صهیونیستی در دریای سرخ عملاً و علناً تهدیدهای خود را علنی کرده است. امروزه 90 درصد حجم تجارت این رژیم از طریق دریا صورت می‌گیرد و افزایش تهدیدهای آن در حوزه دریا به منزله ضربه اساسی به حیات این رژیم است.
  2. در صورت به مخاطره افتادن منافع رژیم صهیونیستی در دریای سرخ این رژیم برای ورود کالا به سرزمین‌های اشغالی باید از سایر مسیرهای جایگزین استفاده کند که در این میان تنهاراه جایگزین از طریق اقیانوس هند و سپس عبور از تنگه جبل الطارق به دریای مدیترانه است که باتوجه به مسیر طولانی این کریدور عملاً این مسیر صرفه اقتصادی و حتی امنیتی به دلیل حضور دزدان دریایی ندارد. همچنین در پاسخ به تجاوزات اسرائیل به غزه، مجلس الجزایر به دولت این کشور اختیار جنگ را با اسرائیل داد که این مساله خود را در تاثیرگذاری بر تنگه جبل الطارق می تواند نشان دهد و اگر الجزایر این تنگه را ببندد، مسیر جایگزین نیز برای اسرائیل از دسترس خارج خواهد شد.
  3. ضرباتی که یمنی ها در طول یک ماه گذشته به صهیونیست ها زده اند در نوع خود راهبردی و حتی استراتژیک بوده است. حملات هوایی به جنوب سرزمین های اشغالی و اکنون نیز توقیف کشتی اسرائیلی در دریای سرخ نشان دهنده برگه های در دست محورمقاومت در جهت اعمال قدرت راهبردی خود است که یک نمونه آن توقیف این کشتی بود.
  4. این اتفاق نشان داد که مقاومت در صورت لزوم می تواند برگه های دیگری از اقدامات را علیه اسرائیل رو کند و اقدامات بعدی نیز به مراتب سنگین تر از اتفاق فعلی باشد.
  5. اکنون رژیم صهیونیستی در یک تنگای استراتژیک قرار گرفته است. یعنی از یک سو توان حمله به یمن را ندارد و از سوی دیگر نیز نمی تواند که به این اقدام پاسخ ندهد. در نتیجه در یک حالت انفعال قرار گرفته که در صورت پاسخ چه عواقبی متوجه این رژیم می شود و در صورت عدم پاسخ چه اقداماتی متوجه این رژیم خواهد شد.
  6. اتفاق اخیر در دریای سرخ نشان داد که محور مقاومت همچنان از وحدت ساحات برخوردار است و سطح تعیین کنندگی اقدامات براساس همین هماهنگی ها و اتاق مشترک صورت می گیرد که نتیجه آن منجر به توقیف این کشتی تجاری شد. این نشان می دهد که تسلط اطلاعاتی محورمقاومت نیز از برتری کاملی نسبت به صهیونیست ها برخوردار است که این گونه کشتی ها را که بدون پرچم این رژیم علامت خاصی می توانند توقیف کنند.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی، تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه ادامه دارد. تبادل آتش میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی در محورهای بیت حانون، الزیتون، شمال غرب و شرق غزه همچنان ادامه دارد.

با شدت یافتن درگیری‌ها و افزایش حملات رزمندگان مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در محورهای شمال غرب و جنوب شرق غزه، تعداد قابل توجهی از تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی عقب نشینی کردند. طبق اعلام رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، حدود ۷۵ درصد از ساکنان اردوگاه جبالیا این اردوگاه را ترک نکرده‌اند و این موضوع، پیشرفت عملیات نظامی را پیچیده می‌کند.

رزمندگان سرایا القدس با نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی درگیر شده و ضربات سختی به آن‌ها در محور بیت حانون وارد کردند. همچنین نیروهای این گروه، خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی را در منطقه صفطاوی واقع در شمال نوار غزه با آر‌پی‌جی مورد هدف قرار دادند.

در ادامه درگیری‌ها نیروهای القسام نیز ضرباتی به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کردند. بر اساس ویدیوی منتشر شده توسط شاخه نظامی حماس، رزمندگان القسام از فواصل بسیار نزدیک، چند تانک رژیم صهیونیستی را در محورهای مختلف غزه مورد هدف قرار داده و آن‌ها را منهدم کردند. همچنین شش نظامی ارتش رژیم صهیونیستی طی درگیری با رزمندگان فلسطینی در منطقه جحر الدیک از فاصله نزدیک مورد هدف قرار گرفته و کشته شدند.

القسام همچنین اعلام کرد که رزمندگان این گروه، شمار زیادی از نظامیان اشغالگر اسرائیلی را در داخل ساختمانی در جحر الدیک با راکت‌های TBG و راکت‌های ضدنفر مورد هدف قرار داده و سپس وارد ساختمان شده و تمامی صهیونیست‌ها را کشته یا زخمی کردند.

حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه امروز نیز تداوم یافت که طی آن چندین فلسطینی از جمله چند زن و کودک به شهادت رسیدند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ادامه حملات خود به نوار غزه، ۴ مسجد القسام، الخلفاء، حیفا و الامین محمد را در شمال نوار غزه بمباران و تخریب کردند.

در جبهه شمال فلسطین، درگیری ها میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان به صورت موشکی، راکتی و هوایی ادامه دارد. نیروهای حزب الله لبنان در سایه شرایط نامساعد جوی، ضربات متعددی را به تجمعات و مواضع رژیم صهیونیسیتی در پایگاه های مناطق مرزی جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی وارد کردند.

جبهه مقاومت انصارااله یمن نیز یک کشتی تجاری رژیم صهیونیستی را در آب های دریای سرخ توقیف کرد. کشتی گلکسی لیدر  یک کشتی باری رژیم صهیونیستی با پرچم باهاما (از کشورهای آمریکای لاتین) بود که محموله های وسایل نقلیه را جابه‌جا می‌کرد و مطابق با گزارش رسانه‌ها، 52 خدمه و سرنشین داشت که در نهایت این کشتی به بندر حدیده یمن منتقل شد. مطابق گزارش رسانه های صهیونیستی، بخشی از این کشتی متعلق به یک شرکت صهیونیستی متعلق به یک تاجر یهودی به نام “رامی اونگر” است. مجله آمریکایی فوربس، این سرمایه دار را با دارایی خالص ۳.۲ میلیارد دلار به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد ثروتمند رژیم صهیونیستی رتبه بندی کرده است.

در ابعاد سیاسی باید به انتقاد رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ، پس از حملات متعدد جبهه مقاومت به پایگاه های آمریکا اشاره کرد که گفته یود" از زمان ورود بایدن به کاخ سفید، بیش از 150 حمله از این دست علیه نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه انجام شده است. این مایه شرمساری است." در این راستا باید گفت که غرب به ویژه آمریکا با عملیات طوفان الأقصی از سوی مقاومت فلسطین دچار سردرگمی و شکست در مواجهه با جبهه مقاومت در غرب آسیا شده است. این امر با توجه به نزدیک بودن به انتخابات آمریکا، چالش های سیاسی درون آمریکا را نیز بیشتر کرده است و با توجه به تظاهرات مردم جهان علیه اقدامات رژیم صهیونیستی و پشتیبانی آمریکا از این جنایات، آمریکا چهره مناسبی در عرصه بین الملل از خود برجای نگذاشته است. لذا این گزاره ها در مجموع می تواند افول آمریکا و در نهایت فروپاشی رژیم صهیونیستی را در پی داشته باشد.

در بعد دیگر سیاسی باید به گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله روزنامه یدیعوت آحارونوت از احتمال برقراری آتش بس خبر داده‌اند.

بنا به گفته این منابع، آتش بس احتمالی شامل دو مرحله است که مرحله اول، آزادی ۵۰ زن و کودک اسرائیلی در مقابل ۵ روز آتش‌بس است. طبق گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، مرحله دوم شامل آزادی زنان و کودکان اسیر فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی است. با این حال تعداد دقیق هنوز مشخص نیست. اخیراً نیز نخست وزیر قطر از نزدیک بودن طرفین به حصول یک آتش بس بشردوستانه خبر داده بود. با این حال رسانه‌های رژیم صهیونیستی از اختلافات درونی در رژیم صهیونیستی درباره آتش بس هم خبر داده‌اند.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در بعد رسانه‌ای، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌های صهیونیست نوشته است: «ما انتظار داریم حمله زمینی در غزه سه ماه طول بکشد و اگر این زمان بیشتر شود، اقتصاد رژیم صهیونیستی دچار فروپاشی می‌شود.» این انر بیانگر آن است که با آغاز عملیات طوفان الأقصی، ضربات سنگین اقتصادی به رژیم صهیونیستی وارد شده است و بنا به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی روزانه بالغ بر 256 میلیون دلار تنها صرف تسلیحات نظامی برای جنگ غزه صرف می شود. از طرفی بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارج از رژیم صهیونیستی با توجه به لطمه خوردن امنیت این رژیم در پی اقدامات مقاومت فلسطین، فعالیت های خود را ترک کرده اند و فرسایشی شدن جنگ غزه به هیچ عنوان به نفع رژیم صهیونیستی نخواهد بود.
  2. در بعد دیگر رسانه ای باید به اعتراف کانال 12 عبری اشاره کرد که در این گزارش آمده است "تانک هایمان در غزه می‌سوزند، سربازانمان در شمال کشته می شوند و کشتی‌هایمان در یمن اسیر می شوند." این گزارش ها واقعیت میدانی رژیم صهیونیستی از جنگ غزه را بیان می کند.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها