۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۵
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد راهبردی (21)

۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش ترکی الفیصل به تحولات افغانستان و نقش ایران و پاکستان

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی با ابراز نگرانی از امکان استفاده شبه نظامیان از سلاح‌های آمریکایی در افغانستان گفت، ایران، پاکستان و چین و روسیه در افغانستان اثرگذار هستند. «ترکی الفیصل» رئیس پیشین سرویس‌های اطلاعاتی عربستان در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» درباره خروج آمریکا از افغانستان گفت: «نمی‌دانم از چه واژه ای استفاده کنم، بی کفایتی، بی احتیاطی، مدیریت بد. همه اینها ترکیبی از این موارد بود».

توافق آمریکا و ۹۷ کشور دیگر با طالبان

ایالات متحده به همراه ۹۷ کشور دیگر از توافق با طالبان برای ادامه خروج متحدان افغان از افغانستان بعد از مهلت ۳۱ اوت خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: همه ما متعهد هستیم که شهروندان ما، اتباع و ساکنان، کارمندان، افغان‌هایی که با ما کار کرده‌اند و کسانی که در معرض خطر هستند به سفر آزادانه خود به مقاصد خارج از افغانستان ادامه دهند.در این بیانیه تاکید شد: ما از طالبان این اطمینان را دریافت کرده‌ایم که به همه اتباع خارجی و شهروندان افغان که دارای مجوز سفر از کشورهای ما هستند، اجازه داده می‌شود تا به روشی ایمن و منظم به نقاط عزیمت رفته و به سفر به خارج از این کشور ادامه دهند.

تقدیر اتحادیه اروپا از نتایج اجلاس بغداد

به گزارش خبرگزاری صدی البلد، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این اتحادیه از دولت عراق که با حمایت فرانسه به برگزاری این کنفرانس کمک کرد، قدردانی می‌کند. این نشست بیانگر نقش عراق در ساخت پل‌های گفتگو در منطقه است. بورل این نشست را گامی مهم در تلاش برای حمایت از حاکمیت عراق، تقویت ثبات آن، کاهش تشدید و تشویق به گفتگو برای یافتن راه حل‌های مناسب خواند.

انتقاد جمهوری‌خواهان از بی‌احترامی بایدن به سربازان کشته‌شده در افغانستان

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مراسم تشییع جنازه 13 سرباز آمریکایی که در انفجار انتحاری فرودگاه کابل کشته شدند، به ساعت خود نگاه کرد. این حرکت از دید رسانه‌های جمهوری‌خواه مغفول نماند و حالا او به بی‌احترامی به این سربازان و خانواده‌های آنان متهم شده است. سال 1991 وقتی بوش پدر در اثنای مناظره انتخاباتی با بیل کلینتون به ساعت خود نگاه کرد ، توسط رسانه‌ها به توهین به مردم آمریکا متهم شد و برخی کارشناسان سیاسی در آمریکا این موضوع را از مهم‌ترین دلایل شکست بوش پدر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1992 قلمداد می‌کردند!

اعتراف تلخ

مجری فاکس نیوز: بایدن نمی خواهد درباره افغانستان حرف بزند اما ما می‌زنیم. فاجعه است، سربازان ما که برای تامین امنیت فرودگاه کابل رفته بودند درون تابوت برگشتند. ۳۷ هزار کهنه سرباز ما در خیابان زندگی می‌کنند. فرمانده سنتکام رسما طالبان رو ستایش میکنه!

برچسب ها: رصد اخبار
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها