۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۶
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

تأثیر جنگ غزه بر چالش های درونی رژیم صهیونیستی

جبهه داخلی اسرائیل کاملاً متلاشی شده است و در سطوح حزبی، مردمی و سیاسی به ویژه در نحوه برخورد با خانواده اسرا و با توجه به خطرات ادامه جنگ، در وضعیت تفرقه شدیدی به سر می برد. همچنین با خسارات عمده جنگ غزه به رژیم صهیونیستی، نمی‌توانند روزهای آرامی را برای اوضاع داخلی خود متصور باشند.
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
نویسنده : دکتر سید محمد تقی آقایان کارشناس مسائل غرب اسیا

بیش از ۷۰ سال است که فلسطینیان در محاصره و جنگ و خونریزی از سمت رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارند که آنها با مقاومت و ایستادگی تا به امروز به پیش آمدند و در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ شاهد آغاز عملیاتی به نام طوفان الاقصی توسط رزمندگان محور مقاومت جنبش حماس بودیم .شروع عملیات از سمت رزمندگان محور مقاومت فلسطین نشان از چه بود؟ طراحی و پشتیبانی این عملیات ازحدود دوسال قبل شروع شده بود که منجر به غافلگیری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی شد. طوفان الاقصی ستون های رژیم جعلی صهیونیستی را فرو ریخت. رژیمی که به گفته و اذعان خودشان پنجمین ارتش قدرتمند جهان را در اختیار دارد. رژیم صهیونیستی اما الان دست به دامان آمریکا و متحدان غربی و منطقه‌ای خود گردیده است و ما شاهد این هستیم که در حال حاضر امریکایی ها ناوهای خود را به دریای مدیترانه آورده اند تا حمایت‌های نظامی و لجستیکی از رژیم صهیونیستی انجام دهند.

رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد مردم مسلمان فلسطین با قطع شدن آب و برق و سوختشان به پای میز مذاکره می‌آیند اما به این شکل نیست. جهانیان تکامل مقاومت فلسطین را در این سال‌ها مشاهده کرده اند و در حال حاضر فلسطینیان به رشد سیاسی، عقیدتی و نظامی بسیار بالایی دست یافته‌اند و با تغییر تاکتیک به میدان نبرد وارد شده اند. و رژیم صهیونیستی جز سرافکندگی و شکست در بین جهانیان چیزی به بار نیاورده است که نمونه بارز آن را می‌توانیم در این جنگ تا به امروز ملاحظه نماییم. این همان اتفاقی است که برای دولت اشغالگر رخ داد که شاید تصور نمی کرد مقاومت در نوار غزه که در محاصره کامل به سر می‌برد، بتواند به ساخت و تولید موشک و راکت های ضدزره دست یابد که هرکجا از مناطق اشغالی را که بخواهد می‌تواند مورد هدف قرار دهد.

 اسرائیل سال‌هاست است که خاکریز اصلی غرب و آمریکا در منطقه غرب آسیا است. حذف اسرائیل از منطقه قطعاً باعث قطع شدن پای غرب و آمریکایی ها از منطقه خواهد شد که هرچند آنان به این راحتی از منابع انرژی منطقه و منافعشان دست نخواهند کشید.

 جامعه جهانی متوجه این امر شده است که کارزاری که بنیامین نتانیاهو علیه غزه به راه انداخته است چیزی جز یک سلسله قتل عام وحشتناک روزانه علیه غیرنظامیان بدون دستیابی به هیچ پیشرفت نظامی قابل توجهی نیست. معضل اصلی مربوط به خود نتانیاهو است که نمی خواهد پایان عمر سیاسی خود را متصور شود. همچنین اوضاع آشفته اسرائیل حکایت از ارتش درهم شکسته، اقتصاد در حال فرسایش، اعتبار بین‌المللی تضعیف شده، جبهه داخلی از هم پاشیده، تلفات نظامی روزانه بزرگ و نارضایتی شهرک نشینان از نتانیاهو و کابینه نشان از شرایط نابسامان داخلی اسرائیل دارد.

همچنین که جبهه داخلی اسرائیل کاملاً متلاشی شده است و در سطوح حزبی، مردمی و سیاسی به ویژه در نحوه برخورد با خانواده اسرا و با توجه به خطرات ادامه جنگ، در وضعیت تفرقه شدیدی به سر می برد. همچنین با خسارات عمده جنگ غزه به رژیم صهیونیستی، نمی‌توانند روزهای آرامی را برای اوضاع داخلی خود متصور باشند. نتانیاهو و اعضای افراطی دولت او متهم به تقسیم جامعه رژیم صهیونیستی هستند، همانطور که مراو میکائیلی، رهبر حزب کارگر، نخست وزیر را به "مبارزه با ارتش و مردم اسرائیل" متهم کرد.

 وضعیت اقتصادی اسرائیل در بدترین وضعیت خود قرار دارد و بخش‌های عمده‌ای مانند: سرمایه گذاری، کارخانه جات، گردشگری و... متوقف شده است. از طرفی سفرها رو به کاهش است و بخش کشاورزی آسیب دیده اند و مهمترین امر مهاجرت معکوس است که شهرک نشینان به آن روی آورده اند. زیرا آنها از نتانیاهو سه چیز میخواهند: آرامش، مسکن وشغل که نتانیاهو هیچکدام را نتوانسته برآورده کند.

همچنین پس از 7 اکتبر ، کشورهای غربی که از نظر سیاسی و اعتقادی نسبت به اسرائیل تعصب داشتند به حمایت از اسرائیل شتافتند، اما این حمایت ها طی چندروز به دلیل تأثیر جنایات اسرائیل و تردیدها در مورد توانایی ارتش اسرائیل برای حل بحران جنگ، کاهش یافته است.

بسیاری از کشورهای دنیا، اسرائیل را محکوم کردند و یا روابط دیپلماتیک خود را با آن قطع کردند. همچنین برخی از کشورها سفیران خود را فراخواندند زیرا فشار مردمی و جهانی بر دولت‌ها در حال افزایش است. این نوع از اقدامات مانند تحریم، قطع روابط دیپلماتیک، قطع همکاری اقتصادی و... اسرائیل را در معرض انزوا قرار می دهد که این موارد روز به روز درحال افزایش می‌باشد. این امور همگی بیانگر تسریع فروپاشی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها