۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۴
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
جنگ غزه؛

واکاوی علت تناقض در مواضع اعلامی و واقعیت های میدانی صهیونیست‌ها

به نظر می رسد که بخش اعظم تضادها میان مواضع اعلامی مقام های صهیونیست و آنچه در میدان های جنگ غزه اتفاق می افتد، ریشه در این مساله دارد که صهیونیست ها سعی دارند به هر شکل ممکن به نظامیان و افکار‌عمومی خود در اراضی اشغالی روحیه بدهند. از این رو، به نحوی شتاب زده دست به اقداماتی می ‌زنند که به جای قدرت آفرینی برای آن ها، عملا به رسوایی های بزرگی برایشان ختم می شوند.
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر-یکی از نکاتی که از ابتدای جنگ غزه به نحوی عینی و ملموس در قالب رویکرد مقام های ارشد نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر قدس به رویداد مذکور قابل شناسایی بوده، تناقض و وجود شکاف های جدی میان مواضع اعلامی صهیونیست ها، و آن چه که در میدان های جنگ غزه رخ می دهد بوده است.

به عنوان مثال، مقام های ارشد سیاسی و نظامی اسرائیلی از تسلط ارتش اسرائیل بر شمال نوار غزه سخن می‌گویند، اما در عمل شاهدیم که گره های مقاومت فلسطینی از همین مناطق، شهر و شهرک های صهیونیست‌نشین را هدف حملات خمپاره ای و موشکی قرار می دهند و یا شماری از اسرای اسرائیلی را از این مناطق آزاد می کنند. در رویدادی دیگر، اخیر شاهد بوده‌ایم نظامیان اسرائیلی در اقدامی غیرانسانی، شماری از مردان فلسطینی را دستگیر و آن ها را برهنه کرده اند و تصاویر و ویدئوهای این اقدام خود را نیز منتشر کرده اند.

اقدامی که در قالب آن، صهیونیست ها سعی داشته اند پیام قدرت خود را به جهانیان مخابره کنند و تاکید کنند که توانسته اند مقابله موثری را با حماس و گروه های مقاومت فلسطینی انجام داده و حتی آنها را تحقیر کنند. این در حالی است که تنها اندکی پس از انتشار تصاویر مذکور، این اقدام، به یک رسوای بزرگ برای صهیونیست‌ها تبدیل شد و ماهیت جنایتکار آن ها را بیش از هر زمان دیگری پیش چشم جهانیان قرار داد.

البته که بسیاری از فلسطینی ها و دیگر افرادی که انسان های حاضر در ویدئوهای منتشر شده از سوی  صهیونیست‌ها را شناسایی کرده بودند نیز با حضور در شبکه های اجتماعی، ضمن معرفی آن ها و شغل و پیشه‌شان، به طور خاص از ادعاهای اسرائیلی ها که آن ها نظامی هستند، مشروعیت زدایی کردند و به این مساله اشاره داشتند که شمار قابل ملاحظه ای ازاین افراد هیچ ارتباطی با گروه های مقاومت فلسطینی ندارند و انسان های عادی و غیرنظامی هستند.

البته که نمونه های تضاد و شکاف میان مواضع اعلامی و واقعیت های میدانی صهیونیست ها در جریان جنگ غزه گسترده تر و بیشتر از این حرف ها است. با این حال، در این نقطه یک سوال عمده و محوری مطرح می شود و آن این است که دلیل این موضوع چیست؟ به نظر می رسد در پاسخ به این پرسش می توان 2 استدلال محوری را ارائه کرد.

اولا، اسرائیل به دلیل ضعف های خود در برابر مقاومت و ملت فلسطین و لاپوشانی آن ها در بحبوحه جنگ غزه، دروغگویی و رویه های فریبکارانه را در پیش می گیرد که همین مساله تضاد و شکاف میان شعارها و مواضع اعلامی صهیونیست ها و واقعیت های میدانی آن ها را رقم می زند.

دوم اینکه به نظر می رسد بخش اعظم تضادهای مذکور ریشه در این مساله دارند که صهیونیست ها سعی دارند به هر شکل ممکن به نظامیان و افکار عمومی خود در اراضی اشغالی روحیه بدهند. از این رو، به نحوی شتاب زده دست به اقداماتی می زنند که در نهایت همانند آنچه در رویداد انتشار تصاویر برهنه شماری از مردان فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست شاهد بودیم، به نتایجِ عکس برای آن ها ختم می شود و چالش های عدیده ای را برای آنها ایجاد می کند.

در این چهارچوب، کلیت این معادله حاکی از این واقعیت است که نباید به آنچه صهیونیست ها در بحبوحه جنگ غزه می گویند، چندان اعتنایی کرد. زیرا اغلب مواضع آن ها دروغ است و البته که واقعیت های میدانی، به خوبی افشاگر دروغ های صهیونیست ها هستند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها