۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۰۵
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

روند تحولات جنگ غزه

۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
نویسنده : سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل منطقه

در پی عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه غزه، شاهد گرفتاری ارتش رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه هستیم. در این راستا در یک برهه زمانی در این جنگ، آتش بس کوتاه مدتی پیش آمد که منجر به تبادل برخی اسرای طرفین شد. پس از این آتش بس نیز شاهد ادامه جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه در جنوب غزه هستیم که البته به رغم تمام جنایات این رژیم، با توجه به اقدامات غافلگیر کننده مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی تا کنون در هیچ کدام از عرصه های میدانی و سیاسی نتوانسته به اهداف خود برسد.در این خصوص و باتوجه به روند تحولات اخیر منطقه ای در فلسطین اشغالی بر آن شدیم که مصاحبه‌ای را با جناب آقای دکتر سعدالله زارعی، کارشناس ارشد مسائل منطقه صورت داده و پیرامون تحولات اخیر برخی سوال ها پرسیده شود.

جنگ غزه چگونه آغاز شد و ادامه یافت؟

با بررسی روند اقدامات جبهه مقاومت، می توان گفت که اغلب اقدامات این جبهه واکنشی است. در عملیات طوفان الاقصی حماس شروع کننده حمله به رژیم صهیونیستی بوده است و رژیم صهیونیستی به این جنگ ادامه داده است. در اصل باید گفت که جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به ویژه پس از روی کار آمدن دولت افراطی نتانیاهو باعث گردید تا حماس عملیات طوفان الاقصی را آغاز کند. از حیث زمانی 2 حمله در جنگ غزه شکل گرفته است که حمله اول در تاریخ 7 اکتبر( 15 مهر ) توسط حماس صورت داد. در تاریخ 8 اکتبر(16 مهر) نیز رژیم صهیونیستی حمله علیه غزه را شروع کرد. لذا جنگ غزه یک جنگ به هم پیوسته است و رژیم صهیونیستی مترصد حذف حماس از ابعاد نظامی و سیاسی است و سناریوهایی را نیز برای خود نظیر گرسنگی دادن مردم غزه، حملات هوایی پی در پی، حمله زمینی و ... تعیین کرده است. تا کنون هم مقاومت  از موضع اولیه خود برنگشته است و همچنان تا آزادی کامل فلسطین به عنوان هدف خود می جنگد و جبهه مقاومت از مقاومت فلسطین حمایت تمام قد می کنند.

ارزیابی 2 ماهه شما از روند جنگ غزه چیست؟

ارزیابی دو ماهه جنگ را باید با توانایی و عدم توانایی رژیم صهیونیستی سنجید. در مورد هجمه به مقاومت فلسطین که گفته می شود شهدایی زیادی داده اند یا شهرشان ویرانه شده است و ... باید گفت که:

 اولاً یک طرف جنگ رژیم صهیونیستی است و این خوی وحشی گری از رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه است و توقع یک جنگ بهداشتی از رژیم صهیونیستی وجود ندارد. از طرفی رژیم صهیونیستی در این جنگ مجبور به انجام این جنایات است چراکه حماس بر روی زمین مقری ندارد و اعتبار رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی کاملاً از بین رفته است و این اعتبار بنا به بیانات مقام معظم رهبری قابل ترمیم نیست.

نکته دوم آن است که مقاومت فلسطین قبل از عملیات طوفان الاقصی نیز منتظر چنین واکنش هایی از سوی رژیم بوده است و با تمام آگاهی این عملیات را اجرا کرد. لذا تخریب غزه و شهادت مردم بی گناه غزه توسط رژیم صهیونیستی همگی در راه رسیدن به آرمان فلسطین و آزادسازی آن شکل می گیرد. مردم غزه به رغم تمام اولتیاتوم‌های رژیم صهیونیستی برای خروج آن ها از غزه، پای مقاومت فلسطین ایستادند و برای آرمان فلسطین می جنگند. در دین مبین اسلام نیز بر ایستادگی در مقابل سلطه گر و جهاد در راه خدا تأکید شده است. لذا جنایات رژیم صهیونیستی در غزه قابل جبران و ترمیم است.

سناریوهای جبهه مقاومت برای جنگ غزه چیست؟

راهبرد جبهه مقاومت حفظ مقاومت غزه از آسیب پذیری جدی است. تا کنون این هدف محقق گردیده و این خود یک پیروزی است. از طرفی جبهه مقاومت دایه دار آرمان فلسطین و آزادسازی آن از چنگ رژیم اشغاگر صهیونیستی است که این امر نیز با اتحاد و یکدستگی جبهه مقاومت در آینده نه چندان دور قابل تحقق است.

سناریوهای رژیم صهیونیستی برای جنگ غزه چیست؟

در مقابل نیز رژیم صهیونیستی استراتژی نابودی حماس را در پی گرفته است و این خود دوراه دارد:

  1. جنگ را آنقدر ادامه دهد تا به هدف خود برسد. 2. جنگ را کاهش دهد و حماس را در یک فضای ایزوله قرار دهند تا به مرور بتواند به هدف خود برسد.

لازم به ذکر است که هیچکدام از سناریوهای رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ غزه تا کنون محقق نگردیده است و فرسایشی شدن جنگ با توجه به بحران های درونی رژیم صهیونیستی، آسیب های زیادی به این رژیم وارد می کند.

هزینه های عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی چه بود؟

عملیات طوفان الاقصی ضربات متعددی را بر رژیم صهیونیستی وارد کرد. رژیم صهیونیستی از درون با چالش‌های متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مواجه بود که این عملیات بر این چالش ها دامن زده و آنها را بیش ازپیش کرده است. از طرفی جنگ غزه راه را برای اقدامات بعدی جبهه مقاومت هموارتر کرد و حتی توانست زبان کشورهایی همچون، اردن، تونس و عربستان سعودی را ضد اسرائیل باز کند. همچنین افکار عمومی جهان نیز علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفتند و جنایات این رژیم را محکوم کردند.

تاریخ پایان جنگ

جنگ محل رخدادهای مختلف است که برخی پیش بینی پذیر و برخی پیش بینی ناپذیر است. لذا نمی توان از آینده روند جنگ صحبت قطعی کرد. به نقل از برخی منابع، دولت آمریکا در مورد تاریخ پایان جنگ حرفایی زدند که پایان جنگ را اولیل ژانویه( ادایل دی ماه) تعیین کردند که البته جنگ تابع یک سری فعل و انفعالاتی است که پیش بینی درخصوص آن را متغیر می کند. لذا عوامل گوناگونی در تعیین زمان جنگ غزه دخیل هستند.

سناریوهای آمریکا بعد از جنگ غزه چیست؟

آمریکا در مورد اداره غزه پس از جنگ، نظریاتی را ارائه کرده که از جمله آنها این بود که مصر قیمومیت فلسطین را برعهده بگیرد. البته مصر این موضوع را رد کرد. پیشنهاد بعدی اداره غزه، اداره غزه توسط یک تشکیلات خودگردان اصلاح شده بود که این نظر هم بسیار دور از ذهن است چراکه آمریکا نمی‌تواند از نفوذ مقاومت در غزه جلوگیری کند.

دلیل آتش بس موقت اخیر چه بود؟

در مورد قبول آتش بس باید گفت که رژیم صهیونیستی به دلیل ضربه سنگین اطلاعاتی از غزه، از دست دادن خودرو و تانک ها و تجهیزات فراوان و تلفات سنگین نظامی، آتش بس موقت را پذیرفت تا تنفسی بگیرد. از طرفی نیز حماس برای تجهیز شدن بیشتر و تأمین مواد اولیه زندگی مردم غزه مخالفتی با آتش بس نداشتند.

دلیل تغییر میدان نبرد از سوی رژیم صهیونیستی چه بود؟

رژیم صهیونیستی در ابتدای جنگ تمرکز خود را بر شمال نوار غزه گذاشت و برآورد اطلاعاتی آن ها این بود که فرماندهی حماس و محل اسرای صهیونیستی در این منطقه و زیر بیمارستان ها به ویژه بیمارستان شفا است ولی وقتی به این اماکن رسیدند، خبری از اسرا و حماس نبود و شکست اطلاعاتی دیگری پس از 7 اکتبر برای رژیم صهیونیستی ثبت شد. از طرفی رژیم صهیونیستی با حمله به شمال غزه متوجه شد که با مانع بزرگی همچون مناطق مسکونی مواجه شده و سرعتش را در پیشروی گرفته است. به همین خاطر به تصور اینکه می‌تواند با تغییر میدان مبارزه از جنوب سریعتر به موفقیت دست پیدا کند، تمرکز خود را بعد از آتش بس روی جنوب غزه گذاشت که در این میدان نیز دچار شکست شد چراکه در جنوب غزه(به خصوص منطقه خان یونس) نیز رژیم صهیونیستی با سد مستحکم حماس مواجه شد.

جمع بندی شما از جنگ غزه چیست؟

در مجموع باید گفت که رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر رسیدن به یک دستاورد نسبی متفق القول هستند و به نوعی هر دو بر هدف نابودی حماس نیز همچنان تاکید دارند گرچه تا کنون نه تنها موفق به این امر نشده اند بلکه ضربات سنگینی ازسوی مقاومت فلسطینی به آن ها تحمیل شده است. همچنین باید گفت که اختلافات میان بایدن و نتانیاهو بر سر آینده رژیم صهیونیستی و غزه افزایش یافته است و به نوعی باید گفت که بایدن آینده رژیم صهیونیستی را با نتانیاهو نمی بیند و راهکار مسئله فلسطین را دو دولتی می داند که نتانیاهو مخالف آن است.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها