۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۲۶
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰

آغاز سال نو میلادی با شکست رژیم صهیونیستی

۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

سال 2023 میلادی سال بسیار پرتلاطمی بود؛ تداوم جنگ اوکراین، مبارزه با پترو دلار و دلارزدایی از اقتصاد جهانی، تاثیرات تغییرات آب و بر زیست بوم بشر، افول جایگاه فرانسه در آفریقا، پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و توسعه گسترش نقش هوش مصنوعی در جهان؛ تنها بخشی از تحولات مهم و اثرگذار در سال 2023 میلادی بود که در این تحولات مهم‌ترین رویداد روندساز سال 2023 میلادی عملیات «طوفان‌الاقصی» است. عملیاتی که هیمنه نظامی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس را به طور کامل فرو ریخت و شکست جبران‌ناپذیری را از سوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس به رژیم کودک‌کش صهیونیستی تحمیل کرد و تاثیرات این پیروزی راهبردی را می توان در افق سال های آینده در مسئله فلسطین، منطقه و جهان مشاهده نمود.

رژیم صهيونيستی از بدو تاسیس و ‌اشغال سرزمین فلسطين، همواره با كابوس وحشتناك «سقوط» و «فروپاشی» رو‌به‌رو بوده‌ است و اين كابوس صبح روز شنبه 7 اکتبر رنگ واقعيت به خود گرفت و یک غافلگیری بزرگ برای رژیم اشغالگر قدس رخ داد. اگر دلایل و ریشه های عملیات طوفان الاقصی را بررسی کنیم به تاریخی قبل از 7 اکتبر خواهیم رسید، این موضوع دقیقاً بحثی است که غربی ها عمداً  آن را مطرح نمی‌کنند و عملیات حماس را «بی‌دلیل»‌، «توجیه‌ناپذیر» و «تروریستی» می‌نامند و با تکتیک تکرار یک «ادعا» سعی در تبدیل آن به «واقعیت» در افکار عمومی جهان بود، در صورتی که واقعیت این است که در عملیات طوفان الاقصی روز 7 اکتبر بی‌دلیل نبوده و پیش‌زمینه‌هایی داشته است در هیمن رابطه «عامر زهر» نویسنده و کمدین فلسطینی- آمریکایی در درباره پیش‌زمینه‌های عملیات حماس در توئیتر می‌نویسد: 75 سال پاکسازی قومی، 15 سال محاصره، مصادره اراضی فلسطینیان، قتل عام در شهرهای فلسطینی، هتک حرمت به اماکن مقدس فلسطین، یورش روزانه به خانه‌های فلسطینی‌ها، تحقیر دائمی کل یک ملت و ... هیچ چیز درباره شرایط امروز «بی‌دلیل» نیست.

واقعیت این است که نوار غزه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ شاهد سه جنگ بزرگ با رژیم صهیونیستی بوده که حاصل آن هزاران شهید و مجروح بوده  و در میان آنها شمار زیادی از شهدا نیز زن و کودک بی گناه بوده‌اند، همچنین طی 15 سال گذشته نوار غزه از زمین، هوا و دریا زیر شدیدترین محاصره از سوی رژیم صهیونیستی قرار داشته است و  باریکه غزه با جمعیتی نزدیک به 2 میلیون نفر طی این مدت به بزرگ‌ترین زندان روباز جهان تبدیل شده است، حقیقتی که از سوی مقامات غربی نادیده گرفته می‌شود و عملیات طوفان الاقصی تنها اندکی از ظلم‌ها و جنایاتی که اسرائیل در حق آنها روا داشته است را تلافی کرد.

آنچه مسلم است اینکه، حمایت تمام قد غرب از رژیم اسرائیل علیه حماس نتوانست تکنیک  «ادعا واهی» را در نزد افکار عمومی جهانی به «واقعیت» تبدیل کند. به عبارت دیگر کشتار وحشیانه مردم بویژه زنان، کودکان،کادر درمان‌، خبرنگاران و حملات گسترده به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مساجد، مدارس‌، کلیساها و اماکن مسکونی؛ چنان افکار عمومی جهانی را منقلب کرد که رژیم جعلی اسرائیل نتوانست جای ظالم و مظلوم را عوض کرده در جنگ شناختی غزه پیروز شود.

نقش آفرینی جبهه مقاومت با شگفتی سازی محور یمن در جنگ غزه

در جنگ کنونی غزه جبهه مقاومت در لبنان، عراق و یمن برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و حمایت از حماس اقدامات گسترده و موثری را انجام داده و عرصه را علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن، از زمین، هوا و دریا در جهان تنگ کردند؛ اما از انصارالله یمن می توان به عنوان یک شگفتی‌ساز در این جنگ نام برد تا جایی که از منظر نظامی و ژئوپلیتیکی، مداخله رسمی یمن در جنگ غزه، نقطه عطفی بسیار مهم تلقی می‌شود زیرا در شرایطی که کشورهای ثروتمند عربی و اسلامی برای تصویب آتش‌بس یا حتی باز کردن گذرگاه رفح برای رساندن کمک‌های بشردوستانه خودداری می‌کنند، ملت فقیر‌، جنگ زده اما شجاع و غیور یمن، جبهه جدیدی در برابر اسرائیل گشوده‌اند به طوری که محور مقاومت یمن به یک برنامه استراتژیک جامع و تدریجی برای مقابله با رژیم جعلی اسرائیل اقدام عملیاتی نمود. به طور کلی در خصوص نقش جبهه مقاومت یمن می توان اینگونه بیان کرد؛ از آنجایی که اسرائیل پنج راه گذر دریایی برای تأمین واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود دارد که مهم‌ترین این راه گذرها از تنگه باب‌المندب می‌گذرد که این راه گذر استراتژیک ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، هم اکنون تحت کنترل یمن است. با تشدید حملات یمن به کشتی‌های صهیونیستی در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ آمریکا مجبور به تشکیل یک ائتلاف دریایی بر ضد یمنی‌ها شد اما این ائتلاف آمریکایی در عمل مؤثر نبوده و تاجران و صنعت کشتیرانی به آن بی‌اعتنا و بی‌اعتماد هستند. به نظر می رسد در حال حاضر رژیم صهیونیستی نگران بسته شدن تنگه باب‌المندب به روی حرکت کشتی‌های تجاری است که از طریق دریای سرخ یا کانال سوئز به بندر ایلات منتقل می‌شوند؛ چراکه این امر باعث طولانی‌تر شدن پنج هفته‌ای زمان سفر کشتی‌های باری از شرق به اسرائیل می‌شود، در همین رابطه «گدئون لوی» در روزنامه هاآرتص اسرائیل تصریح کرده است،کشتی‌های باری مجبور خواهند شد قاره آفریقا را در دماغه «امید نیک» دور بزنند و از تنگه جبل‌الطارق به دریای مدیترانه منتقل شوند که بدان معنی است که خنجر محور مقاومت یمن دقیقاً زیر گلوی رژیم صهیونیستی و غرب است.

سخن پایانی

عملیات طوفان الاقصی  در 7 اکتبر سال 2023 میلادی یک شکست کامل راهبردی برای رژیم اسرائیل محسوب می‌شود و اسرائیل هرگز قادر به جبران خسارات سیاسی، امنیتی و حیثیتی ناشی از این جنگ نخواهد شد. اما رژیم جعلی اسرائیل شاید بتواند غزه را به شهر سوخته تبدیل و نابود کند اما قادر به نابودی مقاومت نخواهد شد و نسل های جدیدی از نیروهای مقاومت از درون ویرانه‌های غزه بلند شده و پرچم مقاومت را با قدرت و قوت بیشتر از قبل به دست خواهند گرفت و نکته مهم اینکه کشتار زنان و کودکان نیز تنها انگیزه ملت فلسطین را برای ادامه مبارزه قوی‌تر خواهد کرد. نظرسنجی‌ها هم به خوبی نشان می‌دهد که ملت فلسطین و ملت‌های منطقه مقاومت را تنها گزینه برای مقابله با اشغالگری اسرائیل می‌دانند. اسرائیل و حامیانش باید بدانند سال 2023 میلادی سال شکست سنگین آنها بوده و که افق تاثیرات آن در سطح منطقه ای و جهانی آن در سال های بعدی به مراتب بیشتر بروز و ظهور خواهد گردید.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها