۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۱۱
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

آیا آمریکا در آستانه جنگ داخلی است؟

رویای آمریکایِ متحد اکنون تا حد زیادی به گزاره ای دور از دسترس برای این کشور تبدیل شده و البته که واقعیت های پنهان آمریکا، آشکار‌تر از هر زمان دیگری پیش چشم افکار عمومی این کشور و البته مردم جهان قرار گرفته است. موضوعی که برخی از تحلیلگران معتقدند بایستی آن را در ادامه افول موقعیت هژمونیک آمریکا در عرصه نظام بین‌الملل ارزیابی کرد.
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-عرصه سیاسی آمریکا به تازگی دچار یک بحران و آشوب تازه شده است. در این راستا، دیوان عالی این کشور اخیراً طی حکمی با خواسته دولت بایدن مبنی بر حذف موانع مرزی در ایالت تگزاس موافقت کرده است. این در حالی است که مقام های ارشد ایالتی در تگزاس به صراحت تاکید کرده اند که به هیچ عنوان به حکم دیوان عالی آمریکا و خواسته دولت بایدن تن نمی دهند و حتی حاضر به مقابله با آن نیز هستند.

اقدامی که به زعم آن ها هیچ نتیجه ای جز تضعیف امنیت مرزی ایالات تگزاس و هجوم پناهجویان خارجی به این ایالت نخواهد داشت. "گرِگ آبوت" فرماندار ایالت تگزاس ضمن حمله به جو بایدن به طور خاص گفته است که او عملا در حال تشویق مهاجرت غیرقانونی به خاک آمریکا است. تنش ها با محوریت مساله مذکور به قدری در آمریکا اوج گرفته که شاهد بوده ایم شماری زیادی از ناظران و تحلیلگران و حتی نخبگان سیاسی آمریکایی، از احتمالِ وقوع درگیری و جنگ داخلی به واسطه اختلاف نظرهای دولت بایدن با مقام های ایالت تگزاس خبر داده‌اند.

پیشتر، مقام های تگزاس مانع از دسترسی نیروهای گارد ملی آمریکا به برخی مناطق مرزی این ایالت شده بودند. در این چهارچوب، در وضعیت کنونی به طور خاص دو جبهه متضاد از حامیان دولت آمریکا و همچنین مقام های ایالتی تگزاس شکل گرفته که هر کدام بر سرکوب آنچه طرفِ مقابل می گوید، تاکید دارند. در این رابطه، برخی به طور خاص به این مساله اشاره دارند که تنش های جاری در آمریکا حامل 2 سیگنال و پالس معنادار است.

اول اینکه ظاهرا حامیان احزاب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا که پیشتر در سطوح نخبگانی و افکار عمومی با یکدیگر و در قالب پروندهای مختلف درگیر شده بودند، اکنون میدان جدیدی از رقابت و تنش را انتخاب کرده اند و از این طریق سعی در ارسال سیگنال های مشخصی به یکدیگر دارند. از این منظر، هیچ بعید نیست که چهره اصلی پشت پرده کنش ها و موضع گیریهای جاری مقام های ایالتی در تگزاس را دونالد ترامپ بدانیم که سعی دارد به واسطه همکاری متحدان خود به هر نحو ممکن که شده بایدن را در انتخابات 2024 آمریکا شکست بدهد.

در این میان، نکته قابل تاملی که البته مورد توجه شماری از تحلیلگران نیز بوده این است که ظاهرا باید کشورِ آمریکا و منافع آن را بزرگترین قربانیان منازعات سیاسی میان دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکایی دانست.

دوم اینکه آمریکا همواره سعی داشته تا تصویری متحد را از خود به جهانیان ارائه کند. کشوری که از حیث سیاست‌داخلی، قدرتمند و هماهنگ است و این قدرت جلوه های بین المللی را نیز پیدا می کند. با این حال، تحولات اخیر در ایالت تگزاس بار دیگر نشان داد که تا چه اندازه آمریکا و حوزه مسائل سیاسی-اجتماعی در آن "قطبی" شده است.

در واقع، رویای آمریکای متحد اکنون تا حد زیادی به گزاره ای دور از دسترس برای این کشور تبدیل شده و البته که واقعیت های پنهان آمریکا، آشکار تر از هر زمان دیگری پیش چشم افکار عمومی این کشور و البته مردم جهان قرار گرفته است. موضوعی که برخی از تحلیلگران معتقدند بایستی آن را در ادامه افول موقعیت هژمونیک آمریکا در عرصه نظام بین الملل ارزیابی کرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها