۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۴۷
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

رژیم صهیونیستی و معمای حمله زمینی به "رفح"

ناظران و تحلیلگران مختلف بر این باورند که حمله به شهر رفح، چیزی شبیه به خودکشی سیاسی برای صهیونیست‌ها است.
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-به تازگی و در بحبوحه جنگ غزه، طرح موضع گیری های مختلف از سوی مقام های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس مبنی بر اراده آن ها جهت حمله زمینی به شهر "رفح" واقع در جنوب نوار غزه که در مجاورت مرزهای مشترک این منطقه با کشور مصر نیز است، جنجال های زیادی را به پا کرده است.

مسئله ای که به تأیید کابینه جنگی رژیم صهیونیستی نیز رسیده است و ارتش اسرائیل تاکنون در چندین نوبت اقدام به انجام حملات توپخانه ای و هوایی به رفح کرده است. با این همه، حداقل به 3 دلیل عمده و محوری، ناظران و تحلیلگران مختلف بر این باورند که حمله به شهر رفح، چیزی شبیه به خودکشی سیاسی برای صهیونیست‌ها است.

اولا، با توجه به اسکان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در شهر رفح که تحت پوشش سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای مرتبط با کمک های بشردوستانه هستند، حمله به رفح می تواند به یک فاجعه بزرگ انسانی ختم شود و تلفات انسانی سنگینی را سبب شود. معادله ای که سطح انتقادات بین المللی از صهیونیست ها را به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش خواهد داد و موضع و جایگاه جهانی این رژیم که در ماه های گذشته و در بحبوحه جنگ غزه به واسطه جنایاتش در نوار غزه و به شهادت رساندن بیش از 28 هزار فلسطینی به شدت تضعیف شده را بیش از پیش خدشه دار خواهد کرد.

مسئله ای که بحران عدم مشروعیت رژیم اشغالگر قدس را بیش از پیش تشدید خواهد کرد و خود می تواند موجب ایجاد بحران های دیگر در عرصه های مختلف برای این رژیم شود.

دوم اینکه گزاره حمله زمینی صهیونیست ها به شهر رفح حتی از حمایت چندانی در میان متحدان بین المللی خودِ صهیونیست ها در جهان غرب نیز برخوردار نیست. دلیل این مسئله نیز روشن است: زیرا آن ها نمی خواهند هزینه همدستی با اسرائیل در قالب حمله به رفح و فجایع انسانی ناشی از آن را پرداخت کنند و اساساً به همین دلیل است که در مدت اخیر شاهد صدور هشدارهای جدی از سوی دولت های غربی و به ویژه دولت آمریکا به رژیم اشغالگر قدس بوده ایم که در قالب این هشدارها تاکید شده که حمله احتمالی زمینی به رفح و تعیین اهداف حداکثری در این رابطه نباید در دستورکار صهیونیست ها باشد.

موضوعی که حتی بر اساس آنچه منابع خبری به تازگی اعلام کرده اند موجب ایجاد یک درگیری لفظی و مکالمه تلفنی پرتنش میان نتانیاهو و بایدن نیز شده است.

و سوم اینکه حمله زمینی اسرائیل به شهر رفح با واکنش های گسترده دولت های عرب منطقه نظیر مصر و اردن و عربستان نیز همراه شده و آنها تاکید کرده اند که این اقدام را برنمی تابند و اقدامات تقابلی گسترده ای را علیه صهیونیست ها در دستورکار قرار خواهند داد. به طور خاص دولت مصر اعلام کرده که سفیر اسرائیل را اخراج و پیمان کمپ دیوید با این رژیم را تعلیق می کند.

در حقیقت، اینطور به نظر می رسد که حمله زمینی رژم اشغالگر قدس به رفح، پیام های هشدار و تهدید قابل‌توجهی را در میان دولت های عرب منطقه نیز ایجاد کرده و سبب شده تا آن ها در تقابل با رژیم صهیونیستی، مصمم‌تر و جدی تر از قبل رفتار کنند و در این زمینه موضع گیری های فعالانه‌تری را انجام دهند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها