۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۴
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

آیا در آستانه جنگ تمام عیار میان حزب الله و صهیونیست ها هستیم؟

«وضعیت سیاست داخلی در اراضی اشغالی به هیچ عنوان در شرایطی قرار ندارد که کابینه ننیاهو دست به یک ماجراجویی بزرگ علیه حزب الله لبنان بزند. در شرایط کنونی، بر اساس یافته های جدیدترین نظرسنجی ها در اراضی اشغالی، بییش از 80 درصد از ساکنان فلسطین اشغالی خواستار کناره گیری نتانیاهو از قدرتند و معتقد هستند او در حال فدا کردن منافع آن ها جهت کسب منافع بیشتر برای خود و حراست از موقعیت سیاسی‌اش است.»
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-در روزهای اخیر و در بحبوحه تداوم یافتن جنگ غزه، شاهد تشدید قالب توجهِ تنش ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس بوده ایم. به طور خاص، رژیم صهیونیستی بر دامنه و گستره حملات خود به عمق خاک لبنان افزوده و اخیرا مناطقی در استان بعلبک را هدف قرار داده است. البته که صهیونیست ها بر شدت تخریبی حملات خود به شهر و روستاهای نزدیک به مرز لبنان و فلسطین اشغالی نیز افزوده اند.

در این رابطه، رژیم صهیونیستی تشدید ترور رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان را به نحوی ویژه در دستورکار قرار داده و تاکنون اخبار مختلفی از انجام حملات پهپادی و موشکی از سوی صهیونیست ها علیه اهدافی خاص در لبنان مخابره شده است. در جبهه مقابل، حزب الله لبنان نیز پاسخ صهیونیست ها را با افزایش حملات موشکی و پهپادی خود به عمق اراضی اشغالی داده است.

به طور خاص به تازگی این جنبش از هدف قرار دادن پایگاه هوایی میرون که یک پایگاه جاسوسی متعلق به صهیونیست ها در شمال فلسطین اشغالی است، با استفاده از ده ها راکت خبر داده است. حمله ای که حتی محافل صهیونیستی را نیز به اعتراف واداشته تا از خسارات سنگین آن صحبت کنند. در عین حال، مراکز فرماندهی صهیونیست ها نیز از تیررس حملات پهپادی و موشکی مقاومت دور نمانده و گزارش های مختلفی در این رابطه هم منتشر شده است. در این چهارچوب، یوآف گالانت وزیر جنگ صهیونیست ها در موضع گیری تاکید کرده که اسرائیل به دنبال گسترش جنگ علیه حزب الله لبنان است.

با این حال، به 2 دلیل عمده و محوری، بعید است که رژیم اشغالگر قدس دست به یکچنین اقدامی بزند.

اولا، وضعیت سیاست داخلی در اراضی اشغالی به هیچ عنوان در شرایطی قرار ندارد که کابینه نتانیاهو دست به یک ماجراجویی بزرگ علیه حزب الله لبنان بزند. در شرایط کنونی، بر اساس یافته های جدیدترین نظرسنجی ها در اراضی اشغالی، بیش از 80 درصد از ساکنان فلسطین اشغالی خواستار کناره گیری نتانیاهو از قدرتند و معتقدند او در حال فدا کردن منافع آن ها جهت کسب منافع بیشتر برای خود و حراست از موقعیت سیاسی اش است.

جالب اینکه نظرسنجی ها در فلسطین اشغالی حاکی از این هستند که اغلب صهیونیست ها بر این باورند که باید هر چه سریع تر انتخابات زودتر در فلسطین اشغالی برگزاری شود و دولت جدیدی به جای دولت نتانیاهو روی کار بیاید. از این منظر، ساکنان فلسطین اشغالی، وضعیت فاجعه بار و بحرانی کنونی خود را تا حد زیادی نتیجه عملکرد نتانیاهو وطیف افراطیون متحد وی می دانند.

حال در این فضا، آغاز یک جنگ جدید آن هم علیه حزب الله لبنان، به هیچ عنوان گزاره ای منطقی برای دولت نتانیاهو نیست و می تواند خودکشی سیاسی بزرگی برای وی تلقی شود. بگذریم که وضعیت منطقه ای و بین‌المللی نیز در شرایطی نیست که صهیونیست ها بخواهند یا بتوانند یک ماجراجویی تازه را آغاز کنند.

دوم اینکه توان نظامی حزب الله لبنان نیز یک کابوس بزرگ برای صهیونیست ها است. بر اساس ارزیابی‌های محافل صهیونیست، حزب الله لبنان قریب به 50 هزار پرسنل نظامی فعال و بیش از 150 هزار موشک در اختیار دارد. البته که نیروهای رزمی حزب الله لبنان نیز به واسطه سال ها جنگ علیه تروریست ها در قالب جنگ سوریه، توانمندی های میدانی و عملیاتی خود را به نحو قابل توجهی افزایش داده و تقویت کرده اند.

مسائلی که همه و همه چالش های بزگتری را برای رژیم اشغالگر قدس به حساب می آیند. کافی است توجه داشته باشیم که مسوولان شهری در حیفا در عمق اراضی اشغالی به صراحت تاکید کرده اند که جنگ اسرائیل با حزب‌الله لبنان می تواند این شهر را تا 15 سال به عقب براند. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز در یکی از سخنرانی های اخیر خود تاکید کرده جنگ صهیونیست ها با حزب الله لبنان به معنای آواره شدن دست کم دو میلیون صهیونیست خواهد بود.

البته که شمار قابل توجهی از مقام های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس هم در مدت اخیر تاکید کرده‌اند که حزب‌الله این توانایی را دارد که ظرف مدت زمان کوتاهی، هزاران موشک را به سمت اراضی اشغالی روانه کند که پذیرش و تحمل تبعات این مساله برای رژیم اشغالگر قدس به هیچ عنوان آسان نیست. مسائلی از این دست همه و همه ما را به این باور رهنمون می سازند که لفاظی های صهیونیست ها مبنی بر جنگ افرزوی تمام عیار علیه حزب الله لبنان(آن هم با ارتش خسته و فرسوده‌شان که در جنگ غزه ضربات جدی را متحمل شده) را چندان نباید باور کرد کما اینکه اگر چنین شود، این طرف اسرائیلی است که با صورت حساب های بسیار سنگینی رو به رو خواهد شد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها