۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۷۵
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷

سه محرک اصلی اعتراضات دانشجویی جاری در آمریکا

اعتراضات دانشجویی کنونی موید این واقعیت است که حتی جامعه نخبگان غربی نیز از سیاست های دولت آمریکا در قالب حمایت بی چون و چرا از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی به سطوح آمده و خواستار توقف خشونت های این رژیم علیه مردم فلسطین بوده و تمایل دارند هر گونه حمایتی از این رژیم برای تداوم اقداماتش در زمینه نقض اصول حقوق بشر متوقف شود. درخواستی که تاکنون از سوی دولت بایدن و اکثریت قانونگذاران آمریکایی با مخالفت همراه شده است.
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

روز‌های اخیر موج گسترده اعتراضات دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین در صدر اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است. شمار گسترده‌ای از دانشجویان در دانشگاه‌های ایالات مختلف آمریکا در اقدامی نمادین با برپا کردن چادر‌هایی در محوطه این دانشگاه‌ها به ابراز همدردی با مردم آواره فلسطین که در جریان جنگ رژیم صهیونیستی خانه‌های خود را از دست دادند و اکنون زیر فشار حملات سنگین رژیم صهیونیستی قرار دارند، پرداخته و سیاست‌های دولت بایدن در جریان جنگ غزه را مورد نکوهش و انتقاد قرار می‌دهند.
بر خلاف تصورات اشتباه برخی از مقامات سیاسی در آمریکا مبنی بر کوتاه بودن جریان اعتراضات شکل گرفته، سیل گسترده این اعتراضات ظرف مدت کوتاهی حتی از آمریکا هم فراتر رفته و به کشور‌های اروپایی و حتی برخی از کشور‌های عربی هم رسیده است. با وجود ابزار‌های خشونت آمیز پلیس برای سرکوب معترضان و متوقف ساختن چنین اعتراضاتی از سوی دانشجویان، این روند نه تنها متوقف نشده بلکه زمینه ساز شیوه جدیدی از اعتراضات در بحبوحه جنایات گسترده رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه شده است. اعتراضاتی که بستر اصلی آن در دانشگاه‌ها و عاملان اصلی شکل گیری شان هم قشر تحصیلکرده و جامعه علمی غرب هستند و ما کاملاً شاهد افزایش نقش جامعه دانشگاهیان غرب و اروپا در یک عرصه سیاسی بسیار مهم هستیم. در توضیح ماهیت اعتراضات شکل گرفته می‌توان به سه مولفه اصلی اشاره کرد:
- گسست گفتمانی در جامعه آمریکا
یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر شکل گیری اعتراضات دانشجویی اخیر را می‌توان در گسست گفتمانی گسترده ایجاد شده در بستر جامعه ایالات متحده جستجو کرد. عاملی که میزان شکاف میان دولت و ملت آمریکا را به شدت افزایش داده است و از اختلاف نظرات گسترده میان اقشار مختلف در بستر این جامعه حکایت دارد. به موجب این گسست آنچه که دولت آمریکا عنوان می‌کند کاملاً با آن چیزی که ملت و مردم این کشور مطرح می‌کنند، متفاوت بوده و حتی در مواردی تفاوت دیدگاه‌های دو طرف منجر به تنش‌های اساسی و برخورد و تضارب جدی آرا شده است. موج گسترده اعتراضات دانشجویی در واکنش به مواضع دولت بایدن در قبال جنگ غزه و انتقادات جدی از سیاست‌های اعلامی این کشور در قبال رژیم صهیونیستی نمود بارز این مسئله است.
- انزجار بیش از حد از جنایات رژیم صهیونیستی
خشونت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه زمینه ساز اصلی شکل گیری چنین اعتراضاتی در جامعه علمی و دانشگاهی آمریکا و به تبع آن اروپا و دیگر نقاط جهان شده است. اعتراضات دانشجویی کنونی موید این واقعیت است که حتی جامعه نخبگان غربی نیز از سیاست‌های دولت آمریکا در قالب حمایت بی، چون و چرا از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی به سطوح آمده و خواستار توقف خشونت‌های این رژیم علیه مردم فلسطین بوده و تمایل دارند هر گونه حمایتی از این رژیم برای تداوم اقداماتش در زمینه نقض اصول حقوق بشر متوقف شود. درخواستی که تاکنون از سوی دولت بایدن و اکثریت قانونگذاران آمریکایی با مخالفت همراه شده است.
- جهانی شدن ماهیت نامشروع رژیم صهیونیستی
یکی دیگر از مولفه‌هایی که می‌توان در جریان اعتراضات دانشجویی اخیر در آمریکا مورد توجه قرار داد، زیر سوال رفتن مشروعیت رژیم صهیونیستی در عرصه جهانی است. دولت بایدن و حامیان رژیم صهیونیستی سعی دارند اعتراضات شکل گرفته را در راستای ترویج فرهنگ «یهودی ستیزی» در دانشگاه‌ها جلوه داده و از این طریق به کار گیری ابزار‌های خشونت آمیز خود برای سرکوب دانشجویان معترض را موجه جلوه دهند. حال آنکه معترضان بار‌ها و بار‌ها عنوان کرده اند که هدف اصلی شان از اعتراضاتی که به راه انداخته اند نه مخالفت با یهودیان بلکه ابراز مخالفت با ماهیت رژیم صهیونیستی است. آنها اقدامات خود را نه برای حذف یهود و نادیده گرفتن حقوق یهودیان بلکه برای حذف و براندازی اسرائیل در قالب تداوم اعتراضات کنونی ابراز می‌کنند. از منظر این گروه ریخته شدن خون بی‌گناه بیش از ۳۰ هزار فلسطینی در جریان جنگ غزه می‌تواند دلیل خوبی برای اثبات غیرمشروع بودن رژیم صهیونیستی باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها