۲۰۲۴ ۲۰ May - دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۹۵
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱

واکاوی پالس های معنادار سفر رافائل گروسی به ایران

«سفر رافائل گروسی به ایران، هم با هدفِ هموار کردن مجدد شرایط برای ازسرگیری مذاکرات اتمی با تهران انجام شد و هم سعی داشت تا جای ممکن تنش زدایی با محوریت برنامه اتمی ایران را در دستورکار داشته باشد.»
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی در سفری، عازم تهران شد و با مقام‌های ارشد کشورمان دیدار و رایزنی‌های مبسوطی را در دستورکار داشت. گروسی همچنین به اصفهان سفر کرد و در نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای بومی ایران و یک کنفرانس مرتبط نیز شرکت کرد. ناظران و تحلیلگران مختلف دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد سفر رافائل گروسی به ایران مطرح کرده و از جهات مختلفی، آن را مهم و قابل توجه ارزیابی می‌کنند.
با این همه، اینطور به نظر می‌رسد که سفر رافائل گروسی به ایران حداقل حامل ۲ پالس و پیام مهم و محوری است.
اولاً، انجام این سفر پس از اجرای عملیات وعده صادقِ ایران و اقدام تنبیهی علیه رژیم اشغالگر قدس، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این چهارچوب، اینطور به نظر می‌رسد که آژانس بین المللی انرژی اتمی و البته قدرت‌های غربی از رهگذر سفر رافائل گروسی به ایران، به نوعی سعی داشته اند تا یک پالس معنادار را به ایران در رابطه به ضرورت ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بفرستند.
فراموش نکنیم که در بحبوحه طرح تهدیدات و لفاظی‌های مقام‌های صهیونیست علیه کشورمان، برخی از کارشناسان و تحلیلگران به این مضوع اشاره داشتند که اگر اسرائیل بخواهد با سلاح‌های اتمی تهران را تهدید کند، ایران نیز چاره‌ای جز تغییر رویکرد و حرکت به سمت ساخت تسلیحات اتمی نخوهد داشت. معادله‌ای که حداقل از حیث مسائل مطرح در حوزه بازدارندگی کاملا منطقی است و در راستای امنیت ملی ایران قرار دارد.
در این چهارچوب، سفر رافائل گروسی به ایران، هم برای هموار کردن مجدد شرایط برای ازسرگیری مذاکرات اتمی با تهران است و هم سعی دارد تا جای ممکن تنش زدایی با محوریت برنامه اتمی ایران را در دستورکار داشته باشد.
دوم اینکه به طور خاص دولت آمریکا نیز اقبال زیادی به سفر گروسی به تهران نشان داده اند. دلیل این مساله نیز روشن است:، زیرا دولت بایدن خود را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ می‌بیند و خواهان تشدید تنش‌ها با محوریت پرونده اتمی ایران نیست.
موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند سناریو‌های ناامید کننده‌ای را برای طرف آمریکایی به همراه داشته باشد و به طور خاص موضع انتخاباتی بایدن و دموکرات‌ها را در جریان انتخابات سال ۲۰۲۴ این کشور تا حد زیادی تضعیف کند. از این منظرف واشینگتن از این رهگذر یک پالس اختصاصی به تهران فرستاده و تاکید کرده که خواستار تشدید تنش‌ها با ایران نیست.
با این همه، نکته مهم و قابل توجه این است که هر زمان ایران به نحوی صریح و قاطع از منافع و امنیت ملی خود دفاع کرده، این موضوع تا حد زیادی طرف‌های رقیب و دشمن با کشورمان را به عقب رانده و آن‌ها را در موضع ضعف قرار داده است. از این منظر نیز حضور رافائل گروسی در نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای بومی کشورمان، پیام‌های معناداری را هم برای وی و هم قدرت‌های غربی و صهیونیست‌ها به همراه داشته است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها