۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۰۶
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶

واکاوی یک سناریوی قابل تامل در مورد آینده جنگ غزه

«برخی این نکته را مطرح می کنند که صهیونیست ها پس از آنچه شکست حماس در نوار غزه ادعا می کنند، به دنبال حمله به لبنان و مقابله با حزب الله نیز هستند. در واقع، این سناریو از سوی بسیاری از تحلیلگران غربی و همسو با صهیونیست ها به عنوان سناریوی غالب و مد نظر رژیم اشغالگر قدس در رابطه با آینده تحولات جنگی و نظامی در منطقه، عنوان می شود.»
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی در مورد این موضوع که جنگ غزه به نقطه حساس و شرنوشت سازی رسیده است، اجماع دارند. در این راستا، ارتش رژیم اشغالگر قدس به تازگی حملات محدود زمینی و البته هوایی به شهر راهبردی رفح در جنوب نوار غزه را در دستورکار قرار داده است. در نقطه مقابل، رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین نیز با تمام قوا به مقابله با دشمن اسرائیلی می‌پردازند.
در این میان، در سطح بین المللی نیز شاهد تشدید قابل توجه فشار‌های بین المللی علیه رژیم اشغالگر قدس و تداوم جنایات آن در نوار غزه هستیم. موضوعی که عینی‌ترین نمود خود را در قالب اعتراضات گسترده جامعه دانشگاهی آمریکا و همچنین دیگر کشور‌های جهان علیه صهیونیست‌ها به نمایش گذاشته است. با این همه، در وضعیت کنونی، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در تداوم کارزار جنایت خود علیه نوار غزه مصمم است.
در این راستا، برخی این نکته را مطرح می‌کنند که صهیونیست‌ها پس از آنچه شکست حماس در نوار غزه ادعا می‌کنند، به دنبال حمله به لبنان و مقابله با حزب الله نیز هستند. در واقع، این سناریو از سوی بسیاری از تحلیلگران غربی و همسو با صهیونیست‌ها به عنوان سناریوی غالب و مد نظر رژیم اشغالگر قدس در رابطه با آینده تحولات جنگی و نظامی در منطقه، عنوان می‌شود. این در حالی است که این سناریو با ۲ چالش عمده و محوری رو به رو است.
اولا، رژیم صهیونیستی بیش از هفت ماه است که در نوار غزه حضور دارد با این حال، در رابطه با جنبش حماس نتوانسته به هیچکدام از اهداف اصلی و محوری خود دست یابد. اکنون نه رهبران ارشد حماس نظیر یحیی سنوار رئیس حماس در نوار غزه و یا محمد ضیف فرمانده شاخه نظامی جنبش حماس ترور شده اند و نه اسرای صهیونیست که در کنترل حماس هستند آزاد شده اند و نه حتی شبکه تونل‌های زیرزمینی جنبش حماس از کار افتاده است.
در کنار همه این ها، گزارش‌های مختلفی در مورد ثابت ماندن بخش‌های قابل توجهی از توان رزمی و نظامی حماس نیز به گوش می‌رسد. به نحوی که به تازگی شاهد انجام چند عملیات کمین موفق از سوی رزمندگان قسام علیه نظامیان صهیونیست بوده ایم و البته که این نیرو‌ها توانسته اند در چندین نوبت حملات خمپاره‌ای و موشکی را نیز علیه مواضع صهیونیست‌ها و شهر و شهرک‌های اراضی اشغالی انجام دهند. جالب اینکه برخی رسانه‌های صهیونیست و البته مقام‌های سابق اطلاعاتی صهیونیست‌ها نیز تاکید کرده اند که شکست حماس در نوار غزه محال است.
جالب‌تر اینکه به تازگی ارتش اسرائیل به صراحت اعلام کرده که حماس رگه‌هایی از فعالیت‌های خود را در بخش‌های شمالی نوار غزه که اسرائیل مدت هاست مدعی تسلط بر آن است نیز احیا کرده است. به بیان ساده تر، اسرائیل نمی‌تواند به عاری شدن نوار غزه از مقاومت فلسطین امید داشته باشد. مسائلی که همه و همه نشان می‌دهند رژیم صهیونیستی هنوز به اهداف ابتدایی خود در نوار غزه نرسیده و بعید است که برسد. حال در این بحبوحه طرح ایده حمله به لبنان برای این رژیم بسیار گزاف است.
دوم اینکه برخی رسانه‌ها و چهره‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیلی نیز به تازگی هشدار داده اند که حزب الله لبنان خود را آماده جنگ تمام عیار با صهیونیست‌ها می‌کند و البته که به تازگی نیز از تسلیحات پیشرفته‌تر و مرگبارتری نیز در هدف قرار دادن اهداف صهیونیستی استفاده کرده است. موضوعی که از نگاه بسیاری از تحلیلگران، یک پالس روشن از سوی حزب الله به اشغالگران اسرائیلی است.
در این رابطه باید توجه داشت که حتی تحلیلگران غربی نیز تاکید داشته اند که جنگ با حزب الله برای اسرائیل به هیچ عنوان ساده نیست و می‌تواند جنگ غزه را به یک خاطره خوش برای این رژیم تبدیل کند. حزب الله لبنان از نظر رزمی و یگان‌های پهپادی، پدافندی، زرهی و موشکیِ در خدمت خود، از ظرفیت‌های به مراتب بهتر و بیشتری در قیاس با حزب الله لبنان برخوردار است که این مساله می‌تواند کابوس‌های جدی را برای دشمن صهیونیست نوید دهد. معادله‌ای که حداقل در شرایط کنونی، صهیونیست‌ها توان تحمل آن را ندارند و نزدیک‌شدن به این سناریو می‌تواند فروپاشی رژیمشان را چندین پله سرعت بخشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها