۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۰۹
۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1102)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار فلسطین
- لیبرمن: اسرائیل از لحاط راهبردی رفتار اشتباهی را در پیش گرفته است و در حال حاضر مانند یک کشتی بدون کاپیتان در وسط دریای متلاطم است. در شمال تمامی خطوط قرمز زیر پا گذاشته شده است و بقای فرزندان و نوادگان ما در اینجا مستلزم جنگ با ایران و حزب الله است و ضرر ناشی از به تأخیر انداختن بیش از حد این جنگ از خطر ناشی از نتایج این جنگ سنگین‌تر است و در حال حاضر اسرائیل مانند کشتی بدون کاپیتان وسط دریایی متلاطم است.
- بنی گانتس با اشاره به اختلافات شدید «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یواو گالانت» وزیر جنگ این رژیم، گفت: الان زمان مناسبی برای اختلافات نیست. این ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: اسرا، زمان کافی ندارند.
- فیلیپ لازارینی، رییس «آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی» (آنروا) خواستار توقف آوارگی ساکنان غزه پس از دستورات جدید تخلیه مناطق خان یونس و رفح توسط اسرائیل شد. لازارینی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «این چرخه پیوسته جابجایی، گرفتاری در وضعیت بقا و ناامیدی باید متوقف شود.» این مقام سازمان ملل افزود که این بزرگترین دستور تخلیه مردم غزه از ماه اکتبر بوده که تقریباً ۲۵۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده است که اکثر آن‌ها قبلاً چندین بار آواره شده اند.
- گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که رزمندگان این گردان روز گذشته در یک عملیات ترکیبی ۱۰ تن از نظامیان رژیم صهیونیستی را در شهر غزه به هلاکت رساندند.
در دیدار مهم سید حسن نصرالله و سران حماس چه گذشت؟
«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان میزبان هیئتی از سران جنبش حماس به ریاست «خلیل الحیه» بود. دبیرکل حزب‌الله لبنان در این دیدار به بررسی تحولات امنیتی و سیاسی فلسطین به ویژه غزه و نیز شرایط موجود در جبهه‌های پشتیبانی در لبنان، یمن و عراق پرداخت. همچنین در این دیدار درباره آخرین تحولات مذاکراتی که این روز‌ها در دست انجام است و فضای مذاکرات و پیشنهاد‌های ارائه شده برای رسیدن به توافقی برای توقف جنگ ظالمانه علیه ملت فلسطین در نوار غزه گفتگو شد. سید حسن نصرالله و سران حماس در این دیدار بر استمرار هماهنگی‌های میدانی و سیاسی و در تمامی سطوح در راستای تحقق اهداف مورد نظر تاکید کردند.
دیدگاه حماس درباره آینده اداره نوار غزه
جنبش حماس در بیانیه‌ای تصریح کرد: با هرگونه طرح یا پروژه درباره آینده نوار غزه که هدف از آن عبور از اراده فلسطینی باشد، مخالفیم. در این بیانیه آمده است اداره نوار غزه پس از بیرون راندن متجاوزان فاشیست، یک مسئله کاملاً فلسطینی است که همه مردم فلسطین با طیف‌های مختلف درباره آن توافق کنند. حماس تأکید کرد ما با هرگونه اظهارنظر و مواضعی که از طرح‌های ورود نیرو‌های بیگانه به نوار غزه تحت هر عنوان یا بهانه و توجیهی دفاع می‌کنند، مخالف هستیم. این جنبش خاطر نشان کرد که مردم فلسطین هرگز اجازه هیچ گونه قیمومیت یا تحمیل راه حل یا معادلات خارجی را که به اصول آن‌ها خدشه وارد کند، نخواهند داد.
کشتار در روز استقلال آمریکا
مقامات آمریکایی اعلام کردند که بر اثر تیراندازی‌ها و درگیری‌های خشونت آمیز در طول تعطیلی‌های روز استقلال آمریکا (۴ جولای) حداقل ۳۳ نفر در سراسر این کشور کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.
رجزخوانی ترامپ برای بایدن
درحالی که کاخ سفید و دموکرات‌ها در تلاشند از نتایج منفی مناظره فاجعه بار جو بایدن رییس جمهور آمریکا با دونالد ترامپ رییس جمهور سابق این کشور جلوگیری کنند، ترامپ روز جمعه اعلام کرد که حاضر است با بایدن مناظره نامحدود داشته باشد. به گزارش ایندپندنت، ترامپ در حساب اجتماعی خود موسوم به "تروث سوشیال" نوشت: من پاسخ معمای جو بایدن مفسد و ناکارآمد را دارم. بیایید یک مناظره دیگر داشته باشیم. اما این بار هیچ محدودیتی نباشد.
استعفای سوناک از نخست‌وزیری انگلیس و ریاست حزب
«ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس بعد از باخت فاجعه‌بار در انتخابات پارلمانی از مردم کشورش عذرخواهی کرد و گفت که صدای «یأس و خشم» رأی‌دهندگان و تمایل آن‌ها برای تغییر را شنیده است. سوناک که بعد از شب فاجعه‌بار انتخاباتی برای حزب محافظه‌کار انگلیس در بیرون ساختمان شماره ۱۰ خیابان «داونینگ‌استریت» صحبت می‌کرد تأیید کرد که قصد دارد از سمتش به عنوان نخست‌وزیر و رهبر این حزب استعفا کند. وی گفت: «مایلم قبل از هر چیز خطاب به کشورم بگویم: متأسفم.» در همین حال «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر جدید انگلیس خواهد شد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها