۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۶
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1128)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اثر مسعود پزشکیان بر انتخابات آمریکا
نظرسنجی‌های گالوپ نشان می‌دهد که میلیون‌ها آمریکایی دیگر - نه فقط مسلمانان، بلکه بسیاری از یهودیان - با مواضع افراطی نتانیاهو مخالف هستند. اما مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران نیز می‌تواند تغییری قاطع در بازگرداندن این رای دهندگان بیگانه شده از صندوق رای به ستون دموکرات ایجاد کند. پزشکیان اعلام کرده است که از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش استقبال خواهد کرد و حسن نیت را با حسن نیت متقابل پاسخ می‌دهد. این نشان‌دهنده تمایل به کاهش خطر جنگ هسته‌ای با باز کردن مسیر برای بازدید بازرسان بین‌المللی از تأسیسات هسته‌ای ایران در ازای بازگشایی بازار‌های جهانی به روی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایران است. این پیشنهاد دقیقاً همان چیزی است که دولت بایدن برای ارائه پاسخی معتبر به سخنرانی نتانیاهو در کنگره به آن نیاز دارد.
اندیشکده آمریکایی خواستار برجام۲ برای مهار ایران شد
اندیشکده شورای آتلانتیک با بررسی امکان توافق هسته‌ای جدید در دوران رئیس‌جمهور جدید ایران، به قلم دنی سیترینوویچ نوشت: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که قصد دارد برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران تلاش کند. واضح است که رفع تحریم‌ها بر بخش‌های حیاتی اقتصاد ایران مانند بخش انرژی، مستلزم توافق جدید با غرب درخصوص برنامه هسته‌ای است. این شکست و این واقعیت که اکثر محدودیت‌ها بر ایران همان‌طور که در توافق هسته‌ای تعیین شده، تا ضرب‌الاجل اکتبر ۲۰۲۵- آخرین تاریخی که غرب می‌تواند تحریم‌های «اسنپ‌بک» را اعمال کند، برداشته می‌شود- احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای را بسیار بعید می‌سازد. برجام۲ توافق کاملی نخواهد بود، اما توانایی غرب برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد و اطمینان می‌دهد که این برنامه به اهداف صلح‌آمیز محدود می‌شود. هزینه لغو تحریم‌ها بسیار قابل‌توجه خواهد بود.
صحبت‌های قابل تأمل مسئول صهیونیستی سابق میز ایران درباره ایران
دنیس سیترینوویج، مسئول سابق میز ایران در سازمان اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی: این روز‌ها ایران دارد در سراسر خاورمیانه رژه می‌رود. افسران سپاه قدس درحال تولید سلاح در یمن هستند. به تهدید هسته‌ای و منطقه‌ای ایران باید فعالیت در آفریقا را هم اضافه کنیم، زیرا این فعالیت‌ها منافع اقتصادی و گسترش نفوذ برای ایران در پی دارد. ما نمی‌توانیم روی مسئله ایران فقط در حوزه هسته‌ای یا خاورمیانه تمرکز کنیم، زیرا هنگامی که ایرانیان به جهان می‌نگرند تمام گیتی را در نظر می‌گیرند.
ادعای فرمانده ارتش انگلیس درباره جنگ همه جانبه
رولی واکر فرمانده جدید ارتش انگلیس اعلام کرد که این نیرو باید در عرض سه سال آماده یک جنگ علیه محور روسیه، چین، ایران و کره شمالی باشد. این ژنرال تازه منصوب شده انگلیس مدعی شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بسیار بسیار خطرناک از جنگ اوکراین خارج خواهد شد و خواهان انتقام علیه کشور‌هایی مانند انگلیس است که از نیرو‌های مسلح اوکراین حمایت کردند. وی همچنین اینطور ادعا کرد که احتمال حمله چین به تایوان، تمایل ایران به توسعه تسلیحات هسته‌ای و تهدید کره شمالی نیز وجود دارد.
ظاهر شدن بایدن پس از شایعات پیرامون وی
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از انصراف از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بالاخره در انظار عمومی ظاهر شد. پیشتر شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر مرگ بایدن و اینکه هیچ ملاقاتی در روز‌های آینده ندارد، آغاز شده بود.
آخرین اخبار پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
- ترامپ: کاملا هریس را می‌توان در دو کلمه توصیف کرد: شیطان و احمق؛ این ترکیب بسیار بدی است. خاورمیانه در دوره ریاست جمهوری من شاهد صلح و ثبات بود و این مهم دوباره تکرار خواهد شد.
- بر اساس نظرسنجی جدید انجام شده پس از استعفای بایدن، از هر ۱۰ فرد حامی حزب دموکرات، ۶ نفر از کاندیداتوری کاملا هریس حمایت می‌کند البته وضعیت هریس در میان افراد مستقل مناسب نیست چرا که تنها ۳۰% از افراد مستقل از کاندیداتوری کاملا هریس حمایت می‌کنند و ۳۶% مخالف نامزدی او هستند.
- بر اساس آخرین نظرسنجی انتخاباتی رویترز، هریس با ۴۴ درصد در مقابل ۴۲ درصد ترامپ از وی پیشی گرفته است.
- نشریه انگلیسی فایننشال تایمز می‌نویسد: نتیجه انتخابات آمریکا به این امر بستگی دارد که کدام نامزد، رأی دهندگان را بیشتر بترساند. جمهوری خواهان عجله خواهند کرد تا هریس را مقصر بحران مهاجرت، تورم و جنگ‌ها بدانند؛ و هریس ادعا خواهد کرد که ترامپ آزادی‌های آمریکایی را تهدید می‌کند
- کیمبرلی چیتل، رئیس سرویس مخفی آمریکا به دلیل شکست در جلوگیری از سوء قصد به جان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ استعفا داد. دموکرات‌ها در جلسه‌ای که این هفته برگزار شد به شدت از چیتل و عملکرد وی در ماجرای ترور ترامپ انتقاد کردند.
آخرین تحولات منطقه و فلسطین
- در نخستین واکنش رسمی رژیم صهیونیستی به «بیانیه پکن» که میان گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و فتح به امضاء رسید، وزیر خارجه این رژیم، این بیانیه را غیر قابل اجرا دانست و نسبت به «نابودی» حماس تهدید کرد.
- رئیس جمهور کلمبیا درباره پیامد‌های به فراموشی سپردن جنایات نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه هشدار داد و از جامعه بین المللی درخواست کرد به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
- «هاآرتص»: بنیامین نتانیاهو به شدت از یمنی‌ها می‌ترسد و اگر می‌توانست از حمله به یمن اجتناب می‌کرد همانطور که در گذشته از انجام چنین کاری طفره می‌رفت.
- جروزالم پست: نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا طرح منطقه‌ای جدیدی را برای مقابله با تهدید ایران فاش خواهد کرد.
- وب‌سایت «آکسیوس» اعلام کرد که مقامات آمریکایی، اماراتی و اسرائیل اخیراً در شهر ابوظبی نشست محرمانه‌ای تشکیل دادند تا درباره طرح‌هایی برای غزه پس از پایان جنگ بحث و گفتگو کنند. این نشست نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شروع به درک نیاز به یک طرح واقع‌بینانه برای نحوه اداره غزه پس از جنگ اسرائیل و حماس کرده است. مقامات اسرائیلی گفتند عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات میزبان این نشست بوده است.
- یهودیان ساکن آمریکا با ورود به بخشی از کنگره آمریکا خواستار توقف جنایت رژیم صهیونسیتی شدند. این اعتراضات درحالی شکل گرفته است که قرار است طی ساعات آینده نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا سخنرانی بکند.
- تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی مدعی شد سرویس اطلاعات نظامی این رژیم ۱۸ ماه پیش، یگانه ویژه‌ای را در یمن با هدف تدوین بانک اهداف حمله تشکیل داد. تلویزیون این رژیم گزارش کرد کار این یگان حمله هوایی ارتش به بندر الحدیده یمن را تسهیل کرد که روز شنبه انجام شد و عملیات آتی را اگر که لازم باشد، تسهیل خواهد کرد.

  • ارسال نظرات