۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۸۳
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

خط ترور از بیروت تا تهران

بزرگ‌ترین سوغات سفر نتانیاهو برای منطقه، گرفتن تأیید ترور رهبران و فرماندهان مقاومت و بازگشت سایه جنگ به منطقه بود.
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

طی یک دهه اخیر منازعه میان ایران و رژیم صهیونیستی در قالب مفهوم «جنگ سایه‌ها» تبیین شده است. پیش از عملیات طوفان الاقصی طرفین سعی می‌کردند در «منطقه خاکستری» یعنی در محیط پیرامونی منافع یکدیگر را هدف قرار دهند. حمله هفتم اکتبر گردان‌های عزالدین القسام به عمق سرزمین‌های اشغالی سبب شد تا نظم قبلی تمام شده و قواعد جدیدی در درگیری میان تهران- تل‌آویو شکل بگیرد. در دوران جدید صهیونیست‌ها سعی دارند تا از طریق اقداماتی همچون هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق، ترور فرماندهان ارشد نیروی قدس و در نهایت ترور رهبران عالی رتبه مقاومت در تهران، پای جمهوری اسلامی ایران را به درگیری‌های شرق مدیترانه باز کرده و زمینه برخورد میان تهران و سنتکام را فراهم آورند. به بیان دیگر هدف اصلی کمپین ترور اصلی تحمیل قواعد دوران جدید به ایران براساس راهبرد «هزار خنجر» و تضعیف مراکز نظامی- امنیتی کشور در میان مدت است.
بزرگ‌ترین سوغات سفر نتانیاهو برای منطقه، گرفتن تأیید ترور رهبران و فرماندهان مقاومت و بازگشت سایه جنگ به منطقه بود. پرده اول برای آغاز نمایش نتانیاهو در منطقه بهانه قرار دادن حادثه مشکوک مجدل الشمس و کشته شدن تعدادی از نوجوانان دروزی در این منطقه واقع در جولان اشغالی بود. مقامات صهیونیست بلافاصله پس از انتشار خبر این حادثه بدون آنکه تحقیقات لازم را برای پیدا کردن علت اصلی این فاجعه انجام دهند، انگشت اتهام را به سمت حزب الله گرفتند. این در حالی است که برخی شاهدان محلی معتقدند این موشک منحرف شده سامانه پدافندی اسرائیل بوده که به زمین بازی برخورد کرده است. این حادثه مشکوک و پرابهام دستآویزی برای عملیات تروریستی ارتش اسرائیل در بیروت شد. ارتش اسرائیل با عبور از خطوط قرمز مقاومت اقدام به هدف قرار دادن مجتمع سیده زینب در جنوب بیروت کرد.
براساس اطلاعیه منتشر شده از سوی صهیونیست‌ها در جریان این حمله تروریستی فواد شکر فرمانده یگان موشکی حزب الله مورد هدف قرار گرفت. هدف اصلی صهیونیست‌ها از این اقدام غیرقانونی و تحریک کننده مجبور کردن حزب الله به پذیرش آتش‌بس بدون توجه به تحولات جاری در نوار غزه است. صهیونیست‌ها برای برقراری آتش‌بس در جبهه شمالی تحت فشار شدیدی از سوی ساکنان این منطقه قرار دارند و همین موضوع سبب شد تا آنها دست به هر اقدامی برای قطع پیشتیبانی مقاومت لبنان از جنبش اسلامی حماس بزنند.
چند ساعت بعد، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران هدف حمله قرار گرفت. فارغ از کم‌وکیف تکنیکی این ترور کم‌سابقه در خاک ایران، کارشناسان مسائل منطقه معتقدند حمله تروریستی اسرائیل و حذف شخص شماره یک جنبش حماس با هدف ایجاد خلل در روند مذاکرات آتش‌بس و ادامه جنگ غزه انجام شده است. تنها دقایقی پس از این حمله تروریستی مقامات حماس اعلام کردند که مذاکرات را تا اطلاع ثانوی متوقف کردند. ظاهرا در جریان تماس تلفنی بایدن- نتانیاهو نیز با آنکه رئیس جمهوری آمریکا وعده پشتیبانی از رژیم در برابر حملات ایران را داده است، اما نسبت به کارشکنی نتانیاهو در روند مذاکرات پایان جنگ اعتراض کرده است. علاوه بر تعویق صلح به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به دنبال افزایش سطح تنش با ایران و ایجاد اجماع منطقه‌ای- بین‌المللی ایران باشد.
در جریان عملیات «وعده صادق» قدرت‌های غربی به جای حمایت از واکنش دفاعی ایران، اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه صنایع موشکی- پهپادی ایران کردند. در نهایت آخرین دلیل تل‌آویو برای ترور شهید هنیه در تهران نیاز نتانیاهو و متحدان وی جلب نظر افکار عمومی استنباط می‌شود. با وجود گذشت ده ماه از جنگ غزه، اما همچنان نتانیاهو و راست گرایان اسرائیلی نتوانستند وعده‌های اعلامی خود را محقق کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها