۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۸۴
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸

پالس‌های معنادار ترور شهید هنیه به مذاکرات صلح غزه

«اقدام تروریستی اخیر اشغالگران اسرائیلی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران، حامل پالس های معناداری به فضای مذاکرات صلح غزه است. موضوعاتی که خوانش دقیق و جدی آن ها از اهمیتی راهبردی برخوردار است.»
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-بیراه نیست اگر بگوییم که واقعه ترور شهید اسماعیل هنیه در یک عملیات تروریستی توسط رژیم اشغالگر قدس در تهران، تا حد زیادی فضای رسانه‌ای و تحلیلی منطقه غرب آسیا را تحت سلطه خود درآورده است. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان مسعود پزشکیان، وارد تهران شده بود و تنها یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف، در اقامتگاه خود در تهران هدفِ یک حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید.
رویدادی که با بازتاب‌های گسترده منطقه‌ای و بین المللی همراه شده و البته که مقام‌های ارشد کشورمان از جمله مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده اند که ایران در خونخواهی میهمان عزیز خود کاملاً جدی و قاطع عمل خواهد کرد. با این همه، یکی از نکات مهم و قابل تامل در رابطه با معادله ترور شهید هنیه توسط صهیونیست‌ها این است که وی مغز متفکر مذاکرات مرتبط با برقراری آتش بس در قالب جنگ غزه با صهیونیست‌ها بود. در این راستا، هنیه در چندین نوبت در قطر و مصر، با میانجی گران بین المللی و به صورت غیرمستقیم با صهیونیست‌ها در رابطه با برقراری آتش بس در چهارچوب جنگ غزه و حمایت از حقوق ملت فلسطین، رایزنی و مذاکره کرده بود.
با این حال، اینکه شاهدیم رژیم اشغالگر قدس یکچنین فردی را آن هم در شرایطی که اندکی قبل از ترور وی، بحث‌های جدی در مورد قریب الوقوع بودن برقراری آتش بس در جنگ غزه مطرح می‌شد، به شهادت می‌رساند، حامل این پیام است که اساساً رژیم صهیونیستی در طی ماه‌های اخیر نیز هیچگونه جدیتی برای برقراری آتش بس در قالب جنگ غزه نداشته و صرفاً با حضور نمایشی در فضای مذاکرات و رایزنی با طرف‌های بین المللی سعی داشته از یک سو افکار عمومی داخلی خود و محیط بین المللی را آرام نگه دارد و از سوی دیگر، زمینه را برای پیشبرد اصول مطلوب خود و دیکته کردن مسائل مطلوبش به طرف‌های مقابل با خود فراهم سازد.
از این رو، همانطور که پیشتر نیز بسیاری از مقام‌های جنبش حماس و البته تحلیلگران بین المللی می‌گفتند، رژیم اشغالگر قدس به هیچ عنوان در مذاکرات صلح غزه جدی نیست و بر آن است هر آنچه می‌خواهد را به زور سرنیزه کسب کند و مذاکره را صرفا به چشم عملیات فریب می‌نگرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها