۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۳۹
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

بررسی موانع پیش روی ترامپ در جهت بازگشت به کاخ سفید

اظهارات، عملکرد و سیاست های ترامپ در حوزه مسائل مختلف بسیار ضد و نقیض بوده و شاید حتی گاهی خلاف منافع کشورشان بوده و می تواند به معنای واقعی کلمه برای دموکراسی آمریکایی تهدید آمیز باشد.
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

ترامپ در حالی برای بازگشت دوباره اش به کاخ سفید برنامه ریزی می‌کند که اینبار نه فقط از سوی منتقدان همیشگی اش بلکه حتی از سوی افرادی که زمانی جز حامیان اصلی وی در حزب جمهوری خواه بودند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته و بار‌ها و بار‌ها از سوی این افراد به عنوان گزینه‌ای نامناسب برای ریاست جمهوری، توصیف شده است.
اقدامات عجیب ترامپ در جریان فعالیت‌های انتخاباتی اش این بار بیشتر از سوی رای دهندگان در آمریکا قابل لمس و درک است، چرا که چهار سال تجربه ریاست جمهوری اش در این کشور، اکنون حقایق زیادی را در مورد شخصیت و دیدگاه و افکار سیاسی اش آشکار کرده است. برخی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند نقش یک مانع بسیار مهم را بر سر راه بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید ایفا نمایند، شامل موارد زیر می‌شود:
- شخصیت خودشیفته‌ی ترامپ
ترامپ بار‌ها و بار‌ها در موقعیت‌های گوناگون این موضوع را به اثبات رسانده است که فردی بسیار خود شیفته است؛ طوری که نه تحمل شنیدن عقاید و آرای مخالف خود را دارد و نه حاضر است این موضوع را بپذیرد که در موارد بسیاری او هم مرتکب اشتباهاتی شده است و آنطور که باید و شاید موقعیت شناس نبوده و سنجیده عمل نکرده است. در ماجرای شکست وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ آمریکا این موضوع به خوبی آشکار شد که ترامپ نمی‌خواهد هیچ گاه در قالب یک فرد بازنده ظاهر شود. او بار‌ها در برابر انتقادات و حملاتی که از سوی رسانه‌ها علیه وی مطرح شده است خود را فردی باهوش خطاب کرده است و خودشیفتگی بیش از حدش موجب شده است که پایش را از این هم فراتر گذاشته و حتی در با تعریف از وضعیت ظاهری اش، خود را زیباتر از کامالا هریس و خوش هیکل‌تر از بایدن معرفی کند.
- بی قانونی بی حد و مرز ترامپ
ترامپ تنها رئیس جمهور تاریخ آمریکا محسوب می‌شود که با اتهامات فدرال روبرو و هم در دوران ریاست‌جمهوری و نامزدی‌اش برای انتخابات، اتهامات جنایی متعددی علیه او مطرح شده است. در همین راستا، اگرچه تاکنون به ۳۴ اتهام جنایی وی رسیدگی شده است با این حال هنوز هم ۵۴ مورد از اتهامات جنایی که علیه وی مطرح شده است نیاز به رسیدگی و بررسی دارد. جعل اسناد تجاری، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر آمریکایی فیلم‌های مستهجن و رابطه پنهانی با وی، توطئه غیرقانونی برای رد شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ مهم‌ترین اتهاماتی است که علیه ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه مطرح شده است. در برابر تمامی این اتهامات، ترامپ نه تنها آن‌ها را نپذیرفته است، بلکه خود را به عنوان رئیس‌جمهور سابق آمریکا مشمول برخورداری از حق مصونیت دانسته است. موضوعی که به موجب آن خود را مبرا از هر گونه پیگرد قانونی می‌داند. ادعایی که علیرغم اصرار‌های ترامپ از سوی دیوان عالی آمریکا در نهایت رد شده است.
- بی توجهی ترامپ به منافع حزبی
ترامپ اگرچه خود را به عنوان فردی جمهوری خواه معرفی کرده است و اکنون به عنوان نامزد اصلی این حزب در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ حاضر می‌شود، با این حال تاکنون بار‌ها و بار‌ها در عمل، خارج از چارچوب‌ها و مواضع حزبی حرکت کرده است. موضوعی که موجب شده است بسیاری از هم حزبی هایش قید حمایت از وی را زده و ریاست جمهوری کامالا هریس را به پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترجیح دهند. در همین رابطه حتی مایک پنس، معاون سابق و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ به همراه بسیاری از مقامات ارشد کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری وی حاضر به حمایت از او در جریان رقابت‌های پیش رو نشده و تاکنون چندین مرتبه وی را تهدیدی برای اصول و ارزش‌های حزب خود دانسته اند. برای ترامپ حزب تا جایی ارزش دارد که عقاید و منافعش با منافع شخصی وی همسو و هم جهت باشد.
- برتری منافع شخصی ترامپ بر منافع ملی
جدا از مواردی که رد بالا مورد نوجه قرار گرفت، یک مسئله مهم دیگر که می‌تواند مانع وی برای ورود دوباره اش به کاخ سفید شود، نادیده گرفتن منافع ملی کشور و ترجیح دادن منافع شخصی اش در زمینه موضوعات و مسائل مختلف است. به عنوان مثال، ترامپ بار‌ها و بار‌ها این موضوع را تاکید کرده است که در صورت عدم پیروزی اش در انتخابات، حمام خون در کشور راه می‌اندازد. تهدیدات ترامپ در زمینه به کارگیری خشونت سیاسی تمامی ندارد. او حتی به صراحت بر این موضوع تاکید کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، بلافاصله به دنبال دادگاهی کردن بایدن می‌رود. برای ترامپ دموکراسی ارزش چندانی نداشته و آنچه که برای وی حائز اهمیت است، قائل بودنش به یک‌جانبه گرایی است. موضوعی که به اعتقاد بسیاری می‌تواند زمینه ساز افول قدرت نرم آمریکا و منزوی شدنش در جهان شود.
- وعده‌های انتخاباتی بی سرانجام
یکی دیگر از مشکلات مورد توجه، وعده‌های انتخاباتی بدون برنامه و اغراق شده ترامپ در زمینه موضوعات مختلف است. او بار‌ها و بار‌ها از احتمال جنگ جهانی سوم در صورت عدم بازگشتش به کاخ سفید صحبت کرده است، بار‌ها مدعی شده در عرض ۲۴ ساعت جنگ اوکراین را خاتمه می‌دهد. بر خلاف مواضع حزب جمهوری خواه در مورد حق سقط جنین، گاهی خود را در این رابطه به سمت دیدگاه دموکرات‌ها نزدیک ساخته است و عنوان کرده است تنها کسی خواهد بود که در زمانش بزرگترین اخراج مهاجران از آمریکا رقم خواهد خورد و خود را به بهانه‌های مختلفی بهترین رئیس جمهور آمریکا معرفی کرده است.
هر یک از موضوعات می‌تواند تا حد زیادی شانس ترامپ برای بازگشت دوباره به کاخ سفید را با موانع اساسی روبرو سازد. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که بر خلاف دوره اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ که مردم و رای دهندگان شناخت زیادی از وی نداشتند و با سخنرانی‌های تبلیغاتی و هیجانی ترامپ برای حمایت از او انگیزه می‌گرفتند، اکنون این واقعیت را متوجه شده اند که اظهاراتش، عملکردش و سیاست هایش در حوزه مسائل مختلف بسیار ضد و نقیض بوده و شاید حتی گاهی خلاف منافع کشورشان بوده و می‌تواند به معنای واقعی کلمه برای دموکراسی آمریکایی تهدید آمیز باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها