۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۴۶
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴

ملاحظاتی در خصوص انتخابات پارلمانی آتی گرجستان

در این سری از انتخابات پارلمانی گرجستان از سیستم جدید الکترونیکی برای رای گیری در گرجستان استفاده خواهد شد.در این دستگاه اطلاعات شخصی رای دهنده و به چه حزبی به کدام کاندید رای خواهد داد ثبت خواهد شد به انتخابات روزهای کم مانده است هیجان انتخاباتی و درگیری های کاندیدها و هواداران آنها به اوج خود رسیده است تبلیغات کاندیدها و رقابت ها زیاد شده است. آمریکا و اروپا به حزب حاکم نظر منفی دارد و درحال مهندسی انتخابات در گرجستان است گروه های سیاسی خارجی تاکنون در انتخابات گرجستان هزاران بیانیه برای مهندسی انتخابات صادر کرده اند. مسئول برگزاری انتخابات گرجستان اعلام کرد این بیاناتی که از طرف تشکل های خارجی برای احزاب و کاندیدها صادر می شود، ما آن را حمایت خارجی ها از کاندیدها در نظر می‌گیرم .
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
نویسنده : دکتر حسن صادقیان تحلیلگر مسائل سیاسی ترکیه و قفقاز

انتخابات پارلمانی گرجستان قرار است روز ۲۶ اکتبر سال جاری برگزار شود و رقابت برای آن شدت گرفته است. دو موضوع «ارزش‌های خانوادگی» و «پیوستن به اروپا» در تبلیغات احزاب چشمگیر هستند.
بازبینی لایحه «ارزش‌های خانوادگی» در پارلمان یکی از برگ‌هایی است که حزب حاکم می‌خواهد با آن افکار عمومی را با خود همسو سازد تا در نتیجه انتخابات موثر واقع شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که اغلب مردم گرجستان با کلیات این لایحه موافق هستند و پافشاری حزب حاکم برای قانونی شدن آن می‌تواند تاثیر مثبتی در جلب آراء داشته باشد. ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر گرجستان هم معتقد است تصویب لایحه «ارزش‌های خانوادگی» تضادی با اروپایی شدن ندارد. به گفته او پیوستن به اتحادیه اروپا یعنی پایبندی بیشتر به اخلاق انسانی و مسیحی و نه تبلیغات کاذب درباره همجنسگرایی. این درحالی است بسیاری از سازمان‌های اروپایی نسبت به لایحه «ارزش‌های خانوادگی» ابراز ناخرسندی کرده اند و آن را موجب دور شدن گرجستان از اتحادیه اروپا ارزیابی نموده اند.
اما، اپوزیسیون گرجستان با تاکید بر واکنش منفی برخی از سازمان‌های اروپایی نظیر تحریم و ممانعت از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، تصویب لایحه ارزش‌های خانوادگی را «واگرایی از اروپا» تعریف می‌کند. به‏ عنوان مثال، تینا بوکوچاوا از اعضاء سرشناس حزب جنبش متحد ملی یعنی بزرگترین حزب مخالف در گرجستان، می‌گوید: «ما در انتخابات ۲۶ اکتبر برنده خواهیم شد و گرجستان در کوتاه ترین زمان ممکن عضو اتحادیه اروپا خواهد گردید». به گفته او مردم گرجستان باید بین شهروند اروپا شدن و ایزوله بودن یکی را انتخاب کنند.
بدون شک در محافل سیاسی و اجتماعی اینگونه بحث‌ها تا ۲۶ اکتبر ادامه خواهند داشت، اما به نظر می‌رسد متحقق شدن هر کدام از دو مسئله حفاظت از «ارزش‌های خانواده» و «پیوستن به اتحادیه اروپا» آثار مثبت و منفی برای جامعه گرجستان به ویژه جامعه مسلمان و شیعی ایجاد خواهد کرد که ذیلاً به آن اشاره می‌گردد:
- اگر در انتخابات ۲۷ اکتبر حزب طرفدار عضویت در اتحادیه اروپا پیروز شود قطعاً لایحه «حفاظت از ارزش‌های خانواده» تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و بعید نیست اقدامات ضد لایحه که در سطور فوق به آنها اشاره شد از سوی کشور‌های اروپایی به جامعه و ساختار حکومتی کشور گرجستان دیکته و تحمیل شود که این موضوع طبیعتاً نسل جوان جامعه شیعیان گرجستان را هم آلوده خواهد کرد. اما متقابلاً پیروزی این جریان زمینه‏‌های عضویت کشور گرجستان را در اتحادیه اروپا هموار خواهد کرد و این روند طبیعتاً شرایط را برای بهره مندی همه جامعه گرجستان من‏جمله جامعه مسلمان و شیعی از امتیازات این اتحادیه نظیر داشتن پاسپورت اروپایی، افزایش دستمزدها، بهره‌مند از امتیازت مالی حمایتی از اقلیت ها، ارتقاء آموزش، تامین اجتماعی فراگیر، را فراهم خواهد کرد.
- اگر گروه طرفدار «حفظ ارزش‌های خانواده» پیروز رقابت سیاسی باشد، این اتفاق می‌تواند آثار مثبتی در حفظ حرمت خانواده در یک کشور مسیحی آنهم در محیط جغرافیایی استراتژیک قفقاز جنوبی به‏بار آورد و حتی می‏تواند به مثابه یک «الگو» معرفی شود؛ و اینکه قطعاً حمایت‌ها و تسهیلاتی در راستای حمایت از زاد و ولد از سوی ساختار سیاسی اتخاذ خواهد شد که در این راستا جامعه شیعیان گرجستان هم از این روند بهره‌ مند خواهند شد. 
اما بالعکس، عدم عضویت کشور گرجستان در اتحادیه اروپا می‏تواند تبعات منفی زیادی از جمله قطع حمایت‌های مالی که برای اقلیت‌های مذهبی در این کشور صورت می‏گیرد، به بار آورد که در این صورت جامعه شیعیان به مثابه یکی از اقلیت‌های مهم که از امتیاز بهره‌ مند می‏شوند محروم خواهند بود. 
همچنین دور شدن کشور گرجستان از اتحادیه اروپا می‌تواند روند دموکراتیک ساختار سیاسی این کشور را تحت الشعاع قرار دهد و بدین ترتیب بعید نیست نوع و شیوه سیاست ورزی و همکاری میان ساختار سیاسی و اقلیت‌های دینی و مذهبی هم دچار تغییر و محدودیت شود.

  • ارسال نظرات