۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۵
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و طرح‌های پیشنهادی ایران و آمریکا

دور هشتم مذاکرات در شرایطی با وقفه کوتاه‌مدت آغاز شد که قرار بود طرف غربی نظر خود را در مورد سندهای ارائه شده از سوی ایران اعلام کند. آخرین خبرها در این خصوص گویای آن است که طرف مقابل پذیرفته است که سندهای ارائه شده از سوی ایران را با پیش‌نویس حاصل شده در شش دور اول مذاکرات تلفیق کند.
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و طرح‌های پیشنهادی ایران و آمریکامهمترین بحث در دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین ارائه‌ی دو سند از سوی ایران در این دور از مذاکرات بود. محتوای این سندها نیز همان خواسته‌های اصلی و فلسفه ورود ایران به مذاکرات بود که شامل موارد زیر می‌شد:

  1. رفع تمامی تحریم‌های ضدایرانی ؛
  2. عدم ‌بازگشت تحریم‌های لغو شده به هر بهانه‌ی دیگری ؛
  3. رفع جدی موانع بهره‌برداری ایران از لغو تحریم‌ها.

به زبان ساده‌تر باید گفت جمهوری اسلامی ایران در سندهای مذکور درصدد بود تا ضمن حک و اصلاح پیش‌نویس حاصل شده در شش دور قبلی مذاکرات، هم خواسته‌های اصلی خود را در متن توافق بگنجاند و هم خواسته‌های فرابرجامی طرف مقابل را حذف کند. شاید بتوان گفت که در طول مذاکرات متمادی هسته‌ای ایران، این اولین بار بود که تیم ایرانی دستورکار مذاکرات را تعیین کرد و با ارائه‌ی سندهای لازم، طرف مقابل را در موضع انفعال و پاسخگویی قرار داد.

درواقع، تیم مذاکره‌کننده ایرانی با این اقدام ضمن خلع سلاح روانی – رسانه‌ای طرف مقابل، او را به لحاظ عملی و واقعی نیز خلع سلاح کرد؛ زیرا طرف مقابل همزمان با آغاز دور هفتم مذاکرات، از عدم‌تمایل ایران برای توافق سخن می‌گفت و درصدد بود تا پیش‌نویس حاصل شده در شش دور قبلی مذاکرات را بر ایران تحمیل کند، اما با ارائه‌ی سندهای مذکور، ایران نشان داد که هم خواهان توافق است و هم توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیرد و حاضر به بازی در زمین طرف مقابل نیست.

به بیان دقیق‌تر، با ارائه‌ی این پیش‌نویس‌ها، به اصطلاح، توپ در زمین طرف مقابل قرار گرفت و این طرف مقابل بود که باید در مقابل خواسته‌های منطقی و کارشناسی‌شده ایران پاسخ می‌داد. در این شرایط، اگر سندهای ارائه شده از سوی ایران را می‌پذیرفتند، به طور طبیعی؛ یعنی با خواسته‌های ایران موافقت کرده بود و اگر نمی‌پذیرفتند؛ یعنی به ‌رغم موافقت و تمایل تهران برای توافق، اما آنها مایل به توافق نبودند و این متفاوت با سیاست اعلامی و رسانه‌ای غربی‌ها بود. بنابراین، در این شرایط، آنها با تعجیل خواستار توقف مذاکرات، به بهانه‌ی مشورت با پایتخت‌های خود، شدند.

بنابراین، دور هشتم مذاکرات در شرایطی با وقفه کوتاه‌مدت آغاز شد که قرار بود طرف غربی نظر خود را در مورد سندهای ارائه شده از سوی ایران اعلام کند. آخرین خبرها در این خصوص گویای آن است که طرف مقابل پذیرفته است که سندهای ارائه شده از سوی ایران را با پیش‌نویس حاصل شده در شش دور اول مذاکرات تلفیق کند. در همین حال، بنا به اعلام برخی دیپلمات‌ها، کارگروه‌های رفع تحریم و هسته‌ای(اجرای تعهدات) در مذاکرات هنوز به طور جدی کار خود را آغاز نکرده‌اند و در ابتدای راه قرار دارند. در مجموع، ماحصل دور هشتم مذاکرات، تهیه دو پیش‌نویس در خصوص برداشتن تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای است. هرچند هنوز در مورد جزئیات این پیش‌نویس چیزی اعلام نشده، اما احتمال داده می‌شود که در این پیش‌نویس، در ازای رفع مؤثر همه تحریم‌ها، ایران محدودیت‌هایی را که در برجام پذیرفته بود را مجدد اجرا خواهد کرد؛ با این تفاوت که به احتمال زیاد، برخلاف شیوه اجرای برجام، اورانیوم غنی‌شده ایران یا سانتریفیوژهای پیشرفته از ایران خارج نخواهد شد و به عنوان ضمانت اجرای تعهدات طرف مقابل، در ایران نگه‌داری خواهد شد.

به رغم این شرایط، طرف مقابل هم‌اکنون در عملیات رسانه‌ای – روانی خود می‌کوشد تا همچنان ایران را انعطاف‌ناپذیر، خواسته‌ها‌ی آن را سنگین و غیرمتعارف و مسئول شکست احتمالی مذاکرات قلمداد کند. با وجود این فضاسازی‌های رسانه‌ای، برخی دیپلمات‌ها بدون هرگونه اظهارنظر درباره نتیجه مذاکرات، روند آن را رو به جلو ارزیابی کرده‌اند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها