۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۵
۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد (60)

۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اعتراف مقام سابق سیا: آمریکا باید از راهبرد خاورمیانه‌ای قاسم سلیمانی درس بگیرد

«برایان کتز» مدیر سابق میز سوریه در دفتر وزیر دفاع آمریکا و تحلیلگر نظامی سابق سی‌آی‌ای در حوزه ایران و خاورمیانه که اکنون عضو «برنامه امنیت بین‌المللی» در اندیشکده شناخته‌شده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» آمریکاست در مقاله‌ای با عنوان «آن‌چه آمریکا می‌تواند از نیروی قدس ایران بیاموزد» در نشریه آتلانتیک نوشت: با توجه به حمایت نیروی قدس از رژیم‌های منطقه، آمریکا هرگز نباید از هر آن‌چه این نیروی ایرانی انجام می‌دهد، تقلید کند. با این وجود، رویکرد ایران در مورد جنگ نیابتی و شیوه جمهوری اسلامی در تشکیل شراکت‌های مستحکم با بازیگران محلی، حاوی درس‌هایی است که آمریکا می‌تواند بیاموزد. آمریکا اصولاً دست به سرمایه‌گذاری‌های نظامی و کوتاه‌مدت می‌زند و هیچ راهبرد وسیع‌تر یا برنامه دیپلماتیک و امنیتی‌ای برای منطقه ندارد که متحدانش بخواهند از آن تبعیت کنند. پس از پایان مأموریت، نیروهای آمریکایی کم‌تعداد می‌شوند یا به طور کامل عقب‌نشینی می‌کنند و نیروهای نیابتی‌شان را بدون هیچ مسیر سیاسی مشخصی برای آینده در کشور میزبان تنها می‌گذارند. به عنوا نمونه، رهبران کُرد نیروهای دموکراتیک سوریه اکنون خود را در وضعیت متزلزلی می‌بینند؛ هیچ پشتیبان قدرتمندی در داخل و یا خارج از سوریه ندارند که از هدفشان یعنی تشکیل یک کشور نیمه‌مختار کُرد یا حتی داشتن نقشی در دولت آینده در دمشق حمایت کند.

میدل ایست مانیتور: ترور سلیمانی نشانه درماندگی دولت آمریکاست

پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» باره نوشت: دولت آمریکا انگیزه‌های نامربوط و غیرواقعی را به عنوان دلایل اصلی اقدام خود در این ترور مطرح کرد. با این حال ما به خوبی می‌دانیم که آمریکا، به دلایلی کاملا روشن اقدام به ترور فرمانده سپاه قدس ایران کرد. نقشِ ژنرال سلیمانی در پیروزی‌های جبهه مقاومت علیه آمریکا در خاورمیانه و از دست رفتنِ موقعیت آمریکا به عنوان تنها بازیگر موثر در منطقه، و در عین حال تقویت قابل توجه نقش ایران، روسیه و چین در عرصه نبرد با تروریسم در خاورمیانه، همه و همه آمریکا را به این نتیجه رساندند که باید ژنرال سلیمانی را ترور کند.

لاپید: مذاکرات وین احتمالا نتیجه مطلوبی برای اسرائیل نخواهد داشت

به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس خبری گفت: ارزیابی ما این است که ایران و قدرت‌های جهانی مایل به احیای برجام هستند و به‌نظر می‌آید که این اتفاق به زودی روی دهد. نخست‌وزیر، وزیر دفاع و من، گفته‌ایم که با هیچ توافقی مخالف نیستیم و یک توافق خوب، خوب است. مذکرات متمرکزی درباره اینکه توافق خوب شامل چه چیزهایی‌ است، در جریان است. از نظر ما مذاکرات وین به نتیجه مطلوبی برای اسرائیل دست نخواهد یافت؛ اما به‌طور مداوم در تلاشیم با کمک کسانی که در آن دخیل هستند، نتیجه را برای اسرائیل بهبود ببخشیم.

الحشد الشعبی: حملات علیه عراق از ریاض اداره می‌شود

مدیر کل اطلاع‌رسانی در سازمان الحشد الشعبی عراق در گفت‌وگو با برنامه «قبل الغد»  در شبکه «العهد»، تصریح کرد: «مرکز اعتدال مستقر در عربستان سعودی که توسط ترامپ و پادشاه عربستان افتتاح شد، برای هدف قرار دادن رسانه‌های عراق و دامن زدن به نزاع و درگیری در این کشور تلاش می‌کند. به بازی گرفتن رسانه‌های عراقی یکی از اولویت‌های این مرکز است».

وزیر خارجه عربستان: دستانمان به سوی ایران دراز است

به گزارش الجزیره، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در یک نشست خبری با ایمن اصفدی، همتای اردنی خود گفت: اگر ایران به نگرانی های ما درخصوص امنیت و ثبات منطقه اهمیت می دهد، ما به عنوان کشورهای عربی دستانمان به سوی برادرانمان در ایران دراز است. وزیر خارجه سعودی در عین حال در اظهاراتی خصمانه مدعی شد: ما همچنان بر اهمیت ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و خالی کردن منطقه خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی تأکید می‌کنیم.

جو لیبرمن: ایران و روسیه بزرگترین چالش‌های امریکا در سال ۲۰۲۲ هستند

جو لیبرمن، سناتور سابق آمریکایی و رئیس گروه ضد ایرانی «اتحاد علیه ایران هسته ای» در وال استریت ژورنال نوشت: بزرگ‌ترین چالش‌هایی که ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ با آن مواجه خواهد شد کرونا یا افزایش نرخ تورم نیستند بلکه روسیه و ایران خواهند بود. نحوه برخورد دولت بایدن با این دو دولت متخاصم ممکن است تعیین کند که کشور ما (امریکا) برای سال‌ها تا چه میزان امن خواهد بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها