۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۴۰
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

ماموریت داعش در افغانستان

باتوجه به عدم حضور آمریکا در افغانستان، اکنون تنها بازیگری که می تواند این سناریو را برای واشنگتن به مراحل نهایی برساند، داعش است.
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

وقوع انفجارهای متعدد در مساجد و مراکز آموزشی در چند نقطه از افغانستان، موج ناامنی جدیدی را در این کشور رقم زده است. انفجار در مرکز آموزشی «ممتاز» در منطقه قلعه نو غرب کابل و دو انفجار پیاپی در منطقه تانک تیل کابل در کنار انفجارهای تروریستی در مساجد جدیدترین جنایت های داعش بود. در رابطه با این انفجارها و اهداف بازیگران آن باید به چند نکته اشاره کرد:

  • ابعاد این عملیات ها نشان می دهد که یک گروه تروریستی همچون داعش با سازمان دهی برخی بازیگران خارجی اقدام به این عملیات ها می کند. نوع این عملیات ها که از نوع عملیات های مقیاس موچک است نشان می دهد که داعش به دنبال ضربه زدن و موردهدف قراردادن اماکنی است که محل تجمعات است، زیرا امکان تلفات انسانی آن بیشتر است. نوع عملیات ها که مراکز آموزشی و مساجد است، گواه این ادعا است.
  • گروه های تروریستی همچون داعش در فضاهایی شروع به تکثیر و انجام عملیات می کنند که خلا امنیتی در آن وجود داشته باشد. افغانستان که در یک سال گذشته از این خلا رنج می برد، به محلی برای اقدامات داعش در سطح منطقه ای تبدیل شده است. این عوامل حامل یک پیام برای کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه است که تهدیدهای داعش منحصر به افغانستان نخواهد بود و گسترش و رشد آن در افغانستان تهدیدی برای همه خواهد بود.
  • داعش همان راهبردی را اجرایی می کند که بازیگران حامی آن یعنی آمریکا به دنبال پیاده سازی آن هستند. راهبرد بی ثبات سازی منطقه با تکثر کشورهای درگیر. یعنی ابتدا بی ثباتی در یک حوزه و سپس تعمیم آن به سایر حوزه ها. آمریکا به دنبال آن است که از طریق داعش در وهله اول بی ثباتی گسترده در افغانستان و سپس کل منطقه ایجاد کند و سپس این راهبرد را به کشورهای پیرامونی و مناطق دیگر همچون شبه قاره و آسیای مرکزی و چین کشیده شود. باتوجه به عدم حضور آمریکا در افغانستان، اکنون تنها بازیگری که می تواند این سناریو را برای واشنگتن به مراحل نهایی برساند، داعش است.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها