۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۴۱
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

اهمیت سفر رئیس جمهور به نیویورک

رئیس‌جمهورکشورمان در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی مبتنی بر دیپلماسی انقلابی و در تراز جمهوری اسلامی ایران به گونه ای مقتدرانه از امنیت ملی و عدالت‌خواهی دفاع و در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی موضع‌گیری کرد که در سال‌های اخیر مشابه آن رخ نداده بود.
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
نویسنده : محمد حمیدی کارشناس مسائل بین الملل

رئیس‌جمهورکشورمان در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی مبتنی بر دیپلماسی انقلابی و در تراز جمهوری اسلامی ایران به گونه ای مقتدرانه از امنیت ملی و عدالت‌خواهی دفاع و در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی موضع‌گیری کرد که در سال‌های اخیر مشابه آن رخ نداده بود. مباحث مطرح شده از جانب رئیس جمهور را  می توان تحت عناوین ذیل مطرح نمود: 

1.تبیین گفتمان انقلاب اسلامی: پس از پیروزی انقلاب روسای جمهور ما تاکنون در مجمع عمومی سخنرانی کرده اند. از سخنرانی‌های به‌یادماندنی در این زمینه، سخنرانی شهید رجایی و مقام معظم رهبری بوده که با افتخار و از موضع بالا، گفتمان انقلاب اسلامی را مطرح و از آن دفاع نموده اند و عطف به همین گفتمان درباره ظلم‌هایی که به ملت ایران توسط رژیم گذشته و جبهه غرب و در راس آن امریکا در قبال ملت ایران صورت پذیرفته سخن گفته اند. سخنرانی آیت الله رئیسی تبیین جامعی از گفتمان انقلاب اسلامی بود که در حقیقت می توان از آن به عنوان یکی از مصادیق برجسته جهاد تبییین نام برد.

2.انتقاد از نظم ناعادلانه حاکم بر نظام بین الملل و سازمان های بین المللی: آیت الله رئیسی در ابتدای ورود به نیویورک و در پاسخ به خبرنگاران این سفر را فرصتی برای تبیین دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد «سازمان ملل متحد باید سازمان ملل باشد نه سازمان دول قدرتمند». همین یک جمله کافی بود تا تحلیل گران به موضوع انتقاد رئیس جمهور ایران از نظم حاکم بر نظام بین الملل و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل بپردازند؛ موضوعی که در سال های اخیر نه فقط از جانب جمهوری اسلامی ایران بلکه از طرف برخی قدرت های مطرح جهان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

  1. انتقاد از یکجانبه گرایی امریکا: رئیس جمهور ضمن تقبیح یکجانبه گرایی در عرصه روابط بین الملل گفت «نتیجه یک جانبه‌گرایی، رنج جوامع بشری است». او در ادامه؛ تحریم، تروریسم و جنگ را از جلوه‌های یک جانبه‌ گرایی معرفی و تصریح کرد «تحریم‌ها به ضرر ملت ها هستند و با صلح، آرامش و امنیت در تضاد است.»
  2. 4. محکومیت ترور سردار سلیمانی و تاکید بر پیگیری حقوقی این جنایت: اما مهم‌ترین بخش دیپلماسی انقلابی سخنرانی آیت‌الله رئیسی مربوط به نمایش تصویر حاج قاسم و سخن گفتن از محاکمه آمران و عاملان ترور شهید سردار سلیمانی در خاک آمریکا بود. او در این زمینه ضمن تاکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر در جایگاه مطالبه گری است نه در جایگاه پاسخگویی؛آمریکا و رئیس‌جمهور سابق آن را به صراحت «قاتل» معرفی کرده و بر این نکته تاکید نمود که جمهوری اسلامی ایران بطور جدّ پیگیر محاکمه عناصر اصلی ترور سردار سلیمانی است. رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر نیویورک با بیان اینکه من وظیفه خود دانستم تا تصویر حاج قاسم سلیمانی را در مجمع عمومی سازمان ملل بر دست بگیرم افزود «من چند روز پیش به آقای مکرون گفتم و الان به شما خبرنگاران نیز می‌گویم که اگر حاج قاسم سلیمانی، سپاه قدس و نیروی‌های مقاومت جلوی داعش را نمی‌گرفتند، امروز اروپا در آتش تروریست‌ها می‌سوخت».

5.تاکید بر حقوق هسته ای  و آمادگی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب برجامی: رئیس جمهور در این سفر ضمن تاکید بر حقوق هسته ای ملت ایران و استقبال از رسیدن به یک توافق خوب افزود « ما تصمیم‌مان را اعلام کرده‌ایم آنها باید تصمیم بگیرند یعنی الان توپ در زمین آمریکایی‌ها است و باید تصمیم بگیرند... تضمین خواستن از آمریکا به دلیل تجربه‌ای است که از رفتار آنها داریم و رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد یکباره از قراردادی که بسته می‌شود خارج می‌شوند».

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها