۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۷۲
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

پیام های رزمایش اقتدار سپاه در شمال کشور

۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

رزمایش بزرگ اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران در منطقه عمومی ارس واقع در شمال استان های آذربایجان‌شرقی و اردبیل طی روزهای گذشته آغاز شده است. در این رزمایش بر روی مواردی همچون عملیات هلی‌برن، چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل بر روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی تاکید ویژه ای شده است. اما در ورای مسائل و موارد فوق، این رزمایش از چند نقطه نظر ذیل دارای پیام های خاص خود است:

  • محور آذربایجان- ترکیه- رژیم صهیوینستی طی دوسال گذشته به دنبال تغییر مرزهای ژئوپلتیکی در شمال کشور هستند و اهداف مختلفی از این تغییر ژئوپلتیکی مدنظر قرار داده اند که مهمترین آنها قطع ارتباط ایران و ارمنستان، ایجاد محدودیت های ژئوپلتیکی برای ایران و روسیه، ممانعت از فعال سازی کریدور شمال- جنوب، جلوگیری از سوآپ انرژی بین روسیه و ایران و ایجاد کریدور زنگزور بوده است. البته همه ی این موارد در قالب طراحی های مهمی برای تغییرات ژئوپلتیکی در این منطقه است که از سوی آمریکا، آذربایجان، ترکیه و رژیم صهیونیستی پیگیری می شود.
  • جمهوری اسلامی ایران از انجام این رزمایش به دنبال ارسال این پیام به بازیگران منطقه قفقاز است که خطوط قرمز خاصی برای این منطقه قائل است که این امر نیز نشات گرفته از مسائل راهبردی و امنیت ملی کشور است و همچنین از این خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد.
  • این رزمایش در راستای نشان دادن وجه جمهوری اسلامی ایران در بحث امنیت پایدار و فراگیر برای کشور است که طی چند وقت اخیر نیز در مواجهه مقتدرانه با گروهک های تجزیه طلب و تروریستی همچون کومله شاهد آن بوده ایم. این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران هیچ سطحی از تهدیدات را علیه خود برنخواهد تافت و این تهدیدات چه در سطح بازیگران ملی، فراملی، گروهک های تروریستی یا ... باشد، ایران به آن پاسخ محکم خواهد داد.
  • جمهوری اسلامی ایران براساس دکترین نظامی و امنیتی خود همواره نشان داده است که شروع کننده جنگ نخواهد بود، مگر آنکه مورد تهدید قرار گیرد. انجام چنین رزمایش هایی نیز در راستای همان دکترین دفاعی و تقویت این دکترین و نشان دادن توان جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف نظامی است.
  • تهدید در هرنقطه ای از منطقه منجر به ظهور کانون های بحران می شود و این کانون ها در آینده به عنوان عوامل ظهور و بروز گروه های تروریستی در سطح منطقه خواهد شد. یکی از راهبردهایی که آمریکایی ها به دنبال آن هستند ایجاد کانون های بحران منطقه ای برای درگیر کردن کشورهای همان منطقه در یک درگیری خودساخته است. زیرا این کانون ها به عنوان یک نیروی نیابتی در جهت منافع واشنگتن و صهیونیست ها عمل خواهند کرد و با تهدیدهای مستقیم خود منجر به افزایش تنش ها در سطح همان منطقه می شود. رزمایش اخیر سپاه در جهت مقابله با ایجاد چنین کانون هایی است که در آینده سطوح منطقه ای را هدف قرار خواهد داد. در واقع می توان گفت که رزمایش اقتدار و همچنین عملیات اخیر سپاه علیه گروهک های تروریستی و تجزیه طلب در شمال غرب کشور در راستای جلوگیری از ظهور کانون های جدید بحران در منطقه است که همین خود عاملی در جهت ایجاد ثبات و امنیت در سطوح خواهد شد.
  • این رزمایش در واقع یک اقدام پیشگیرانه از سمت ایران در جهت ایجاد جنگ بوده است. زیرا در صورتی که محور صهیونیستی- آمریکایی با پیام خاصی از سمت ایران مواجه نشوند، به دنبال برنامه ها و طرح های خود خواهند رفت و این امرممکن است در آینده منجر به تقابل مستقیم این محور با ایران بخاطر اقدامات خلاف منافع ملی جمهوری اسلامی ایران شوند. در نتیجه این رزمایش یک پیام بازدارنده به این محور دارد که هر اقدامی از سمت آنان با پاسخ محکم ایران مواجه خواهد شد.

ارزیابی نهایی

ایجاد سطوح مختلف بحران و کانون های بحران در مناطق مختلف همواره در دستورکار آمریکایی ها و صهیونیست ها قرار داشته و در این باره نیز به صورت ائتلافی اقدامات خود را پیش برده اند. یعنی خود در پشت صحنه وقایع قرار داشته اند و سایر بازیگران را به صورت مستقیم وارد صحنه کرده اند. یکی از این مناطق که طی چندسال اخیر محور آمریکایی- صهیونیستی به دنبال فعال سازی بحران در آن هستند، منطقه قفقاز جنوبی است که مهمترین هدف خود را نیز ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در این منطقه قرار داده اند. این مساله مستقیماً با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران درارتباط است و برای جلوگیری از آن، انجام چنین رزمایش هایی که پیام اقتدار ایران را برساند، لازم و ضروری است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها