۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۰۹
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

شکست نتانیاهو در اولین سفر خارجی خود پس از بازگشت به قدرت

نتانیاهو تلاش داشت در اولین سفرخارجی خود به فرانسه، ایران و مسائل مرتبط با آن را برجسته کند ولی از طرف دیگر مکرون، نگران روی کار آمدن کابینه افراط گرای جدید صهیونیستی بود. لذا آنچه پس از این مذاکرات بیرون آمد چیزی نبود که مطابق خواست نتانیاهو باشد و نتانیاهو اولین شکست سفر خارجی خود را پس از بازگشت به قدرت لمس کرد.
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
نویسنده : عبدالرحمن عبدانی تحلیلگر مسائل سیاسی

نتانیاهو پنج شنبه 13 بهمن (2 فوریه) اولین سفر خارجی خود پس از بازگشت دوباره به قدرت را به فرانسه اختصاص داد. این دیدار با دو هدف کاملا متفاوت برگزار شد. در یک سمت نتانیاهو بود که تلاش داشت ایران و مسائل مرتبط با آن را برجسته کند و طرف دیگر که نگران روی کار آمدن کابینه افراط گرای جدید صهیونیستی بود. اما آنچه پس از این مذاکرات بیرون آمد چیزی نبود که مطابق خواست نتانیاهو باشد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک سو، درباره لزوم افزایش تلاش ها و اقدامات ممکن برای بازدارندگی ایران و نیروهای متحدش در غرب آسیا، راه های مقابله با تهدید هسته ای ایران و اعمال تحریم های شدیدتر علیه آن و قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا تأکید کرد.

امانوئل مکرون نیز در این قسمت با هم نوایی با نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی، با اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شد که ادامه توسعه برنامه هسته ای ایران عواقب جدی برای این کشور داشته و شتاب دادن به این برنامه ها توسط ج.ا.ایران را محکوم کرد. وی همچنین با ادعای حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین گفت که ایران در معرض تحریم و انزوای فزاینده قرار دارد. دو طرف همچنین در مورد وضعیت منطقه و لزوم حفظ ثبات به ویژه در لبنان و همچنین موضوع گسترش صلح بین رژیم اسرائیل و کشورهای عربی گفتگو کردند.

اما آنچه بسیار مهم تر بود و متأسفانه بسیاری از رسانه ها به آن توجه نکردند مواضع ضد صهیونیستی و انتقادی رئیس جمهور فرانسه از تشدید تنش ها در سرزمین های اشغالی بود. مکرون در این دیدار بر اهمیت پرهیز از هرگونه اقدامی که می تواند منجر به تشدید خشونت بین صهیونیست ها و فلسطینی ها شود، تأکید کرد. وی افزود: مخالف ادامه سیاست شهرک سازی در کرانه غربی رود اردن است. همچنین از آمادگی پاریس برای کمک به از سرگیری گفتگو بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها تأکید کرد.

اظهارات ضد ایرانی نتانیاهو در حالی مطرح می شود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته ای چند روز پیش از این دیدار هشدار داده بود که افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان های تروریستی خارجی این اتحادیه، دورنمای مذاکرات اجرای برجام را نابود می کند. به عبارت بهتر رژیم اشغالگر صهیونیستی با سودجویی از اقدامات تلافی جویانه مبارزان فلسطینی در هفته گذشته، در پی به محاق بردن مذاکرات هسته ای ایران با غرب است.

از طرف دیگر نوع اظهارات مقامات اروپایی و تهدید به وارد کردن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اروپایی، نوعی شمشیر داموکلس بر بالای سر ایران است تا مانع از توسعه همکاری های تسلیحاتی ایران و روسیه شوند. چون با توجه به تحویل قریب الوقوع هواپیماهای جنگنده روسی به ایران، این بهانه عملا فراهم شده و این تهدید را عملی خواهند کرد. آنها با این کار ایران را مقصر اقدام خود معرفی می کنند.

همچنین اصرار بر تحریم و فشار بیشتر به سپاه پاسداران ایران به این دلیل است که رژیم صهیونیستی خود بهتر از همه می داند که اقدامات هفته گذشته فلسطینی ها با آموزش و حمایت ایران بوده و سخن مقام معظم رهبری در تاریخ اول مرداد هزار و سیصد و نود و سه مبنی بر تسلیح کرانه غربی رود اردن، به واقعیت پیوسته است. لذا اکنون دست به دامان اربابان غربی شان شده اند تا مانع توسعه این روند شوند.

نتانیاهو علاوه بر طرح موضوع ایران، حوادث اوکراین را هم مورد بحث قرار داد که جالب توجه است. این رژیم با برجسته کردن نقش ایران در آنچه برای غربی ها حساسیت برانگیز است مثل مسائل هسته ای، تروریسم، حقوق بشر، فناوری های هسته ای و موشکی و اخیرا هم جنگ اوکراین، درصدد دستیابی به اهداف خود در قالب نیازهای اروپایی ها و آمریکایی ها است. یعنی نوعی اعمال قدرت کرده و خواست خود را در قالب خواست صاحبان قدرت به ایران تحمیل می کند.

نتانیاهو پس از این دیدار مدعی همگرایی بسیار بالا میان دیدگاه های فرانسه و اسرائیل در ارزیابی تهدیدهای ایران شده و از تمایل رئیس جمهور فرانسه برای اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران سخن گفت. اما بلافاصله پس از این دیدار گفت که «اسرائیل برای خنثی کردن خطر ایران به طور مستقل وارد عمل خواهد شد». این سخن به این معنی است که رژیم اسرائیل از همراهی فرانسه ناامید شده و خود ناچار است که تنها وارد عمل شود. در نتیجه نخستین سفر خارجی نتانیاهو در دور جدید قدرت با شکست مواجه شده است.

نیاز غرب به ویژه کشورهای فاقد منابع انرژی به آرامش در کشورهای تولید کننده نفت و گاز باعث شده تا نسبت به هرگونه بحران و تنش بسیار حساس تر شوند. بر این اساس کشورهایی اروپایی تحمل بحران آفرینی جدید اسرائیل در منطقه را ندارند. اتفاقات هفته گذشته سرزمین های اشغالی که به شهادت حداقل 10 فلسطینی منجر شده و در عملیات انتقام جویانه فلسطینی ها هم 8 اشغالگر به درک واصل شد؛ باعث برخورد غیر منتظره رئیس جمهور فرانسه با نتانیاهو شد. مکرون کابینه تندرو صهیونیستی را در بروز این حوادث بی تقصیر نمی داند و روی کار آمدن چنین کابینه ای را باعث شروع چالش های جدید برای خود می داند. مکرون در همین راستا و در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو گفت: هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان در جنین به ویژه طی هفته های اخیر را محکوم می کنیم. رئیس جمهور فرانسه بر اهمیت پایتخت دو دولت بودن قدس و ادامه مذاکرات در این زمینه تأکید کرد. نوع تصاویر و عکس مشترک بعد از این دیدار نیز حاوی میزان عمق نگرانی و ناراحتی دوطرف به ویژه مکرون است که حتی به زحمت هم نتوانست لبخند ژکوندی بر لبان خود بنشاند.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها