۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۹۶
۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
تظاهرات گسترده در قلب تل آویو؛

رژیم صهیونیستی در سراشیبی فروپاشی

وضعیت رژیم صهیونیستی پس از گذشت سه ماه از اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی و عدم مصالحه بین رهبران این رژیم بازتاب گسترده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پیدا کرده است. به‌طوری‌که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی رژیم صهیونیستی در سراشیبی فروپاشی قرار گرفته است.
۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

وضعیت رژیم صهیونیستی پس از گذشت سه ماه از اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی و عدم مصالحه بین رهبران این رژیم بازتاب گسترده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پیدا کرده است. به‌طوری‌که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی رژیم صهیونیستی در سراشیبی فروپاشی قرار گرفته است. این بحران اجتماعی و امنیتی هم‌زمان با ماه رمضان بسیار حساس‌تر و گسترده‌تر گردیده است چراکه در وضعیت کنونی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی مجبور است در دو وضعیت کاملاً متفاوت بحران داخلی و از سوی دیگر محور مقاومت متمرکز شود. به تعبیر دیگر ماه رمضان امسال بسیار خاص‌تر از سال‌های قبل است و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هر روز دچار مشکلات اساسی‌تر می‌شود. به‌طوری‌که با شعله‌ورشدن بیشتر بحران‌های داخلی و خارجی این انبار باروت زودتر منفجر خواهد گردید.

مرحله بعدی بحران رژیم صهیونیستی در سطح جهانی و منطقه‌ای خصوصاً غرب آسیا و خاورمیانه است. پرسش این است که آینده موجودیت موقت رژیم صهیونیستی با افزایش تنش و بحران‌های اجتماعی و امنیتی چه خواهد گردید؟ در ادامه این روند به‌رغم اعلام هشدار امریکایی‌ها در مورد تجدیدنظر در اصلاح قوانین دستگاه قضائی، وضعیت ناآرامی‌ها بیانگر آغاز جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی است و براین‌اساس ارتش به حالت آماده‌باش درآمده است. بنیامین نتانیاهو با تغییرات در ساختار قضایی برای قلمروسازی دیکتاتوری خویش باعث شد تا رژیم صهیونیستی در تاریک‌ترین نقطه عصر تاریخ قرار گیرد. همچنین، به دنبال تصمیم‌های آنها در شهرک‌های شمال کرانه باختری در کنست، آمریکا در اقدامی بی‌سابقه میشل هرتزوگ، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن را احضار و مراتب نگرانی خود را نسبت به اقدامات تل‌آویو و از اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی ابراز کرد. یک مقام آمریکایی هم در همین راستا اعلام کرد روابط این کشور با رژیم صهیونیستی پس از بازگشت نتانیاهو کاملاً بحرانی شده است. به نظر می‌رسد به دلیل حجم گسترده مخالفت‌های داخلی و خارجی، کابینه بنیامین نتانیاهو زودتر از همیشه به پایان خود نزدیک خواهد شد و شاید نتانیاهو برای همیشه از عرصه سیاسی کنار گذاشته شود.

آنچه مسلم است این که با ادامه روند، ارتش رژیم صهیونیستی با جنگ داخلی مواجه خواهد گردید. به نظر می‌رسد در صورت عدم تغییرات در سیاست اصلاحات قانون تهدیدی جدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی خواهد بود. این اوضاع نابسامان حتی روحیه و انگیزه خدمتی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی اثر گذاشته است به‌طوری‌که فرار از ارتش امری ستودنی محسوب می‌شود. با بررسی سناریوهای مختلف این گونه به نظر می‌رسد که تصمیم‌سازان رژیم صهیونیستی قادر به اتخاذ راهبرد مؤثر برای خروج از بحران تهدیدات داخلی و خارجی نیستند و باتوجه‌به بی‌اعتنایی نتانیاهو به هشدارهای مختلف و متعدد جهانی تغییر در سیاست کابینه کنونی تقریباً محال است. در نتیجه تدوین راهبرد جدید برای مقابله با بحران کنونی رژیم صهیونیستی نیز تقریباً غیرممکن خواهد بود. برکناری وزیر جنگ، شکاف عمیق در لایه‌های سیاسی تل‌آویو را نشان می‌دهد و در آینده از این نوع اختلاف‌ها در کابینه بیشتر خواهد شد. وزیر جنگ برکنارشده رژیم صهیونیستی با انتقاد از تحرکات کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو اعلام کرد؛ علی‌رغم حمایت امریکا، رژیم صهیونیستی از ضعف در جایگاه بین‌الملل رنج می‌برد و خطر بزرگی متوجه ارتش و نیروهای امنیتی است. او هشدار داده است که ارتش رژیم صهیونیستی در سایه اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو به سمت پرتگاه خطرناکی پیش می‌رود. نکته قابل‌تأمل این است که نتانیاهو فکر می‌کرد با برکناری وزیر جنگ می‌تواند کابینه را منسجم‌تر کند؛ اما موج اعتراضات خیابانی تشدید گردید.

در این میان یک نگرانی برای رژیم صهیونیستی وجود دارد و آن توافق ایران و عربستان است چرا که بسیاری از رسانه‌ها این توافق را یک سیلی به‌صورت رژیم صهیونیستی توصیف می‌کنند. توافق ایران و عربستان به معنای ریختن دیوار دفاعی رژیم صهیونیستی است. این توافق عملاً خلاف سیاست خارجی معروف رژیم صهیونیستی است؛ سیاستی که مبنای آن عدم وجود یک محور عربی و اسلامی منسجم در منطقه خاورمیانه است. چین با میانجی‌گری باعث شد تا نفوذ امریکا در منطقه کاهش پیدا کند. امریکایی که یکی از ارکان امنیت رژیم صهیونیستی است. به‌عبارت‌دیگر عدم نفوذ امریکا در منطقه عملاً یک تهدید برای رژیم صهیونیستی است و در صورت مخالفت علنی رژیم صهیونیستی با توافق ایران و عربستان ممکن است رژیم صهیونیستی را با چین وارد مناقشه نماید. توافق ایران و عربستان هم‌زمان با اختلافات شدید سیاسی و بحران داخلی رژیم صهیونیستی شده است. این هم‌زمانی هزینه بسیاری برای رژیم صهیونیستی دارد. یکی از نشانه‌های این امر پیام محمد بن زاید، حاکم امارات به نتانیاهو است که رفتارهای تل‌آویو، پیشرفت‌های احتمالی در روابط با امارات و سایر کشورهای عربی را در معرض خطر قرار می‌دهد و در صورت ایجاد ناامنی در منطقه توسط رژیم صهیونیستی، بدون شک موجودیت موقت رژیم صهیونیستی را دچار چالش جدی خواهد ساخت و با ادامه موج مخالفت‌های جهانی با سیاست‌های کابینه تل‌آویو نشان می‌دهد که نتانیاهو در عرصه بین‌المللی هم تنها مانده است. نظام منطقه‌ای در حال ترسیم یک نقشه جدید با ائتلاف‌های جدید از جمله ایران، چین، عربستان و روسیه است. این جریان مقدمه‌ای بر عدم حضور کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در غرب آسیا است. امید است جامعه جهانی برای توقف اقدامات تحریک‌آمیز کابینه فعلی رژیم صهیونیستی که منافع شخصی و حزبی خود را بر تمام جامعه صهیونیستی ترجیح می‌دهند مقابله نمایند. چراکه این اقدامات تجاوز آشکار به حقوق بشریت خصوصاً جامعه فلسطینیان است و کرانه باختری در نهایت از اشغالگران پاک خواهد گردید.

عملیات های کنونی مقاومت در همه شهرهای کرانه باختری بیانگر این واقعیت مهم است که مقاومت در منطقه قدس در حال گسترش است و ما شاهد رویارویی رزمندگان مقاومت با اشغالگران خواهد بود و عملیات مقاومت پاسخی به هر کشتار یا قتل سیاسی از سوی رژیم صهیونیستی و بازدارنده خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر جغرافیای مقاومت در مناطق اشغالی گسترش پیدا کرده است. این امر موجب تثبیت و استحکام جایگاه ملت فلسطین و ایجاد رابطه بیشتر میان مقاومت مسلحانه با همه مردم فلسطین گردیده است. این جریان موجب شده است تا مسیر جدیدی به نام آزادسازی کرانه باختری شکل گیرد. به نظر می‌رسد اشغال کرانه باختری به پایان خواهد رسید و با مقاومت نهایتاً این منطقه از لوث اشغالگران پاک خواهد شد.

مطلب پایانی اینکه تحولات سیاسی اخیر منطقه، مسئولیت مهمی بر دوش جنبش‌های مقاومت منطقه گذاشته است تا بتوانند بهترین نتایج را برای فلسطینیان ایجاد نمایند و تنها راه‌حل، مقاومت مسلحانه برای آزادی قدس شریف و بازگشت فلسطینیان به وطن خویش در برابر رژیم تروریست و افراط‌گرا رژیم صهیونیستی است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها