۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۲۳
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

خلیج فارس بر مدار امنیت

محیط امنیتی خلیج فارس به گونه‌ای است که همسایگان این خلیج بیش از همه از نا امنی در آن رنج می‌برند و بنابراین ضرورت دارد تا نسبت به ایمن سازی این محیط اقدامات متناسبی انجام دهند. ضرورتی که توسط جمهوری اسلامی ایران به خوبی شناخته شده است و در راستای افزایش صلح و ثبات و امنیت در این منطقه اقدام به برگزاری رزمایش‌های مختلف در طول سال می‌کند.
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
نویسنده : رامین نصیری کارشناس مسائل بین الملل

در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه قاره عربستان، سومین خلیج بزرگ دنیا به نام خلیج فارس قرار دارد. در همسایگی این خلیج هشت کشور قرار دارد. حدود چهار قرن پیش بود که با ورود اولین کشتی‌های استعماری پرتغالی‌ها به بندر عباس، اهمیت مضاعف خلیج فارس برای دریانوردی و استفاده از بنادر آن برای همگان معلوم شد. در عصر معاصر اهمیت ژئوپلیتیکی و ژئو استراتژیکی خلیج فارس بعد از اکتشاف نفت در این منطقه بیش از پیش نمایان شد. در همین راستا کشورهای استعمارگر همواره تلاش داشتند تا این منطقه را تحت نفوذ و سلطه خود داشته باشند، موضوعی که باعث شده است تا خلیج فارس یدک کش عنوان امنیتی‌ترین خلیج دنیا باشد. به تازگی با برقراری ارتباط دوباره میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به عنوان دو بازیگر اصلی و بسیار تأثیر گذار در آب‌های خلیج فارس به نظر می‌رسد که دیگر نیازی به حضور و دخالت نیروهای بیگانه در این آب‌ها نباشد. در همین راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با برگزاری رزمایش سالیانه خود در این آب‌ها به همگان اعلام می‌دارد که حفظ امنیت خلیج فارس به دست کشورهای اطراف خلیج فارس میسر است و نیازی به حضور نیروهای خارجی نیست. رزمایش آبی - خاکی که امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل در حال انجام است.

 دستور احتمالی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر حضور تفنگداران و نظامیان آمریکایی بر روی عرشه کشتی‌های تجاری نمایشگر دست و پا زدن ملولانه دموکرات‌ها برای جلوگیری از توقیف‌های قانونی کشتی‌های آمریکایی توسط سپاه پاسداران ایران می‌باشد. در مقابل نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر از تجهیز شدن خود به پهباد‌ها و موشک‌های با برد 1000 کیلومتری داده است. نکات تحلیلی خبر حاضر به این شرح است:

یکی از نکات تحلیلی ممکن است به دلیل اهمیت بسیار بالای خاورمیانه و خلیج فارس برای ایالات متحده آمریکا و تلاش برای ماندن در این منطقه از سوی ایشان باشد. جو بایدن قصد دارد تا با راهبرد قدیمی امریکایی یعنی ایران هراسی کشورهای منطقه و دنیا را به این باور برساند که جهت مقابله با ایران نیاز است تا در خلیج فارس حضور واقعی و منظم داشته باشد. در حالیکه چنین حضوری بر هم زننده نظم و ثبات و آرامش در منطقه می‌باشد. ایالات متحده به هیچ وجه قصد ندارد تا خاورمیانه را به صورت واقعی ترک کند بلکه تلاش دارد تا با گماردن نیروهای نیابتی همانند داعش و ... به صورت غیر مستقیم در این منطقه حضور داشته باشد. چرا که توجیه حضور آمریکا برای خود مردم آمریکا از سوی دولت فدرال رزرو بسیار سخت و گاهاً غیرممکن می‌باشد.

نکته دوم این است که یکسال دیگر شاهد انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده خواهیم بود و طبیعتاً دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا به عنوان کشور فاتح و پیروز خاورمیانه را ترک کنند در حالیکه ثمره حضور بیست و اندی ساله آمریکایی‌ها در این منطقه جز شکست و پوچی نبوده است. بنابراین به نظر می‌رسد که دستور احتمالی جو بایدن مبنی بر حضور نظامیان در کشتی‌های تجاری یک دستور نمایشی باشد تا بتوانند در ایام انتخابات با استفاده تبلیغاتی از آن مدعی برقراری صلح و جلوگیری از نا امن شدن کشتی‌ها توسط ایران باشند حال آنکه تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که «هر گونه توقیفی از سوی ایران به دلیل ارتکاب تخلفات کشتیرانی از سوی کشتی‌های آمریکایی می‌باشد» بنابراین این اقدام بی سابقه از سوی آمریکا نمی‌تواند بیانگر همه حقایق میدانی در دریای خلیج فارس باشد.

نکته سوم این است که نیروی دریایی سپاه از ابزار آلات و شیوه‌های نوین در جنگ دریایی بهره برداری کرده است. هوشمند سازی ماشین آلات جنگی و استفاده هر چه بیشتر از هوش مصنوعی در عملیات‌ها برای اولین بار از سوی این نیرو انجام می‌شود. دو سال پیش بود که کارگروه ویژه 59 به عنوان یک گروه ضربتی جدید در مرکز نیروی دریایی ایالات متحده ایجاد شد تا با ادغام سریع سیستم‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی با عملیات دریایی در منطقه خلیج فارس نقش آفرینی کند. ناخدا «مایکل براسور» از اعضای مؤسس طرح سامانه‌های دریایی بدون سرنشین «ناتو» و از متخصصان روباتیک و هوش مصنوعی عهده دار تشکیل کارگروه ویژه با نام Task Force 59 در نیروی دریایی ایالات متحده شد. در مقابل نیروی دریایی سپاه نیز در اقداماتی متقابل توان رزمی و تاکتیکی خود را ارتقاء داد. در همین راستا نیروی دریایی سپاه دست به استفاده از شهپادها (شناورهای قابل کنترل از راه دور) و شناورهای بدون سرنشین کرده است. همچنین مجهز شدن به پهباد ها و موشک‌های با برد بلند 1000 کیلومتری باعث شده است که قدرت رزم آوری این نیرو به صورت محسوسی افزایش پیدا کند.

در نهایت محیط امنیتی خلیج فارس به گونه‌ای است که همسایگان این خلیج بیش از همه از نا امنی در آن رنج می‌برند و بنابراین ضرورت دارد تا نسبت به ایمن سازی این محیط اقدامات متناسبی انجام دهند. ضرورتی که توسط جمهوری اسلامی ایران به خوبی شناخته شده است و در راستای افزایش صلح و ثبات و امنیت در این منطقه اقدام به برگزاری رزمایش‌های مختلف در طول سال می‌کند. رزمایش‌هایی که قدرت بازدارندگی را بیشتر کرده و موجب افزایش صلح و ثبات در منطقه می‌شود. و در نهایت موجب می‌گردد تا امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه حفظ و نگهداری گردد و چنان که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند «امریکا و کشورهای خارجی از منطقه اخراج شوند».

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها