۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۹۵
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

آخرین تحولات فلسطین

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

هشت نگرانی رژیم صهیونیستی از گسترده کردن حمله زمینی

سخنان دبیرکل حزب الله لبنان که بعد از نزدیک به یک ماه از حمله رژیم صهیونیستی به غزه ایراد شد حاوی نکات و گزاره های مهمی بود که در ادامه به برخی از آنها اشاراتی می شود.

  1. بازدارندگی همه جانبه: سید حسن نصرالله به خوبی این موضوع را تشریح کردند که مقاومت در همه ی ابعاد قابلیت اقدام و عملیات علیه دشمن را دارد و به همین جهت نیز آمریکایی ها را تهدید کرد که در صورت هرگونه اقدامی علیه حزب الله ناوهای آن در دریای مدیترانه مورد هدف قرار خواهد گرفت. این امر نشات گرفته از تهدیداتی است که در اوایل جنگ علیه غزه، آمریکایی ها به حزب الله در بحث ورود به جنگ هشدار دادند و همچنین صهیونیست ها نیز اعلام کردند که بعد از حماس به سراغ حزب الله خواهند رفت. سخنان دبیرکل حزب الله ناظر بر همین مساله بود که هر نوع تهدیدی را در هر سطوحی پاسخ خواهند داد.
  2. حمایت همه جانبه از محورمقاومت: سید حسن نصرالله به طور واضح اعلام کرد که به هیچ وجه اجازه شکست حماس را در غزه نخواهند داد و غزه در شرایط فعلی به عنوان نوک پیکان محور مقاومت محسوب می شود. امروزه شرایط در سطح منطقه به گونه ای است که حمایتی همه جانبه از غزه و مساله فلسطین ایجاد شده و تنها برخی کشورهای عربی و غربی هستند همچنان از رژیم کوک کش صهیونیستی حمایت می کنند.
  3. هماهنگی همه جانبه: دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان خود به این موضوع به طور واضح اشاره داشتند که یک هماهنگی کاملی براساس تفویض اختیارات جداگانه به هر محور وجود دارد که در روزهای گذشته نیز شاهد اقداماتی از مقاومت اسلامی در عراق و مقاومت در یمن بوده ایم. این سطح از هماهنگی و رویه وحدت نشان دهنده انسجام و هماهنگی محور مقاومت در اضلاع مختلف است. از این منظر بود که بعد از سخنان سید حسن نصرالله، گرو ههای مقاومت در عراق و یمن اعلام همبستگی و هماهنگی دوباره به مقاومت و حزب الله کردند.
  4. منافع همه جانبه: سخنان سنجیده و به دور از هیجان سیدحسن نصرالله برحسب شرایط فعلی منطقه و به دور از هرگونه احساسات بود که در آن مهمترین نکته ای که وجود داشت، توجه به منافع همگانی محور مقاومت و اقدامات گام به گام این محور و حزب الله در تعیین شرایط جنگ و زمان آن بود. سطح تهدیدهای دبیرکل حزب الله علیه دشمن براساس توجه به منافع محور مقاومت و متناظر با وضعیت موجود منطقه ای بود که دشمن را همچنان در یک حالت ابهام قرار داده است.
  5. جنگ همه جانبه: دبیرکل حزب الله لبنان بر روی این امر تاکید داشتند که در صورت ادامه حملات و جنایت های صهیونیست ها و آمریکا در غزه، جنگ نیز وسعت بیشتری در ابعاد زمانی و حتی مکانی به خود خواهد گرفت و سطح اقدامات گروه های مقاومت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این امر برای بسیاری از کشورهای منطقه و حتی خود آمریکایی ها نیز ناخوشایند است؛ زیرا بارها آمریکایی ها اعلام کردند که به دنبال تشدید و توسعه تنش نیستند. حتی کشورهای اروپایی نیز ازتشدید تنش واهمه گسترده دارند؛ زیرا هر نوع تشدید و توسعه تنش منجر به صدمه دیدن منافع آنها در سطح منطقه ای و حتی جهانی خواهد شد.

 

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

درگیری ها میان نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در تمامی خطوط شمال نوار غزه و جنوب آن ادامه دارد. ارتش رژیم صهیونیستی تحت پوشش هوایی سنگین جنگنده ها و پهپادهای شناسایی قصد پیشروی به مناطق شرقی و حنوبی غزه را داشت که در این مسیر با مقاومت گرو ههای القسام مواجه شد و پیشروی خاصی را در این منطقه انجام نداد. این در حالی است که این رژیم در جهت جبران شکست خود به دروغ اعلام کرد که  مسیرهای جنوبی شهر غزه را مسدود کرده و محاصره شهر غزه کامل شده است.

در شمال شهر غزه درگیری ها در منطقه التوام و الکرامه ادامه داشت. درگیری ها همچنان در اطراف  بیت حانون ادامه دارد و ارتش رژیم صهیونیستی در این مناطق به دلیل عملیات های غافلگیر کننده مقاومت فلسطین، پیشروی خاصی صورت نداده است.

به‌صورت کلی تاکنون بیشتر پیشروی‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق کم تراکم و غیرشهری انجام شده است. پیشروی‌های رژیم در مناطق شهری و پرتراکم مانند بیت حانون و التوام با سختی و دشواری بسیار همراه بوده است و عملاً در این مناطق پیشروی خاصی نداشته است. از این رو باید گفت که جنگ اصلی که همان جنگ شهری در غزه است برای اسرائیل بسیار پرهزینه و پرتلفات خواهد بود.

به موازات حملات زمینی اسرائیل، بمباران سنگین مناطق مختلف نوار غزه ادامه دارد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه تا این لحظه به بیش از ۹۲۵۷ نفر افزایش یافته است که بیش از ۳۸۲۶ نفر از این آمار کودکان و ۲۴۰۵ نفر دیگر زن هستند. همچنین بیشتر از ۲۳۵۱۶ نیز زخمی شده اند.

در جبهه شمالی درگیری‌های توپخانه ای و موشکی بین حزب الله و رژیم صهیونیستی ادامه دارد و تغییر خاصی در خطوط تماس ایجاد نشده است. اتفاق مهم در این محور استفاده حزب الله از پهپادهای انتحاری است. حزب الله لبنان برای اولین بار از دو پهپاد انتحاری برای هدف قرار دادن مواضع اسرائیل در جنوب لبنان استفاده کرد. استفاده از پهپادهای انتحاری، صفحه دیگری از نبردها و درگیری را در جبهات جنوب لبنان خواهد گشود.

در جبهه دیگر اما مقاومت اسلامی مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد. مقاومت اسلامی عراق در ابتدا و در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطین، یکی از مواضع اسرائیل در دریاچه بحر المیت در شرق فلسطین اشغالی را مورد حمله قرار داد. مقاومت عراق در گام بعدی، با انتشار بیانیه‌ای از حمله به مواضع اسرائیل در منطقه ام الرشاش در شهر اشغالی ایلات خبر داد. مقاومت اسلامی عراق در گام سوم، پایگاه نظامیان آمریکایی در روستای خراب الجیر واقع در پنج کیلومتری گذرگاه مرزی الیعروبیه در استان حسکه در شرق سوریه را هدف حمله راکتی قرار دادند که این اقدامات از سوی مقاومت عراق بیانگر باز شدن جبهه عراق بعد از حزب‎الله و انصارالله به جنگ یمن است.

در بعد سیاسی باید گفت که آمریکا همچنان از گسترش جنگ غزه هراس دارد و جدیداً با ورود برخی از جبهه های مقاومت به نبرد غزه، صحبت هایی درخصوص آتش بس موقت از سوی دولت آمریکا اعلام می گردد. در این راستا، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که دولت جو بایدن به دنبال آتش‌بس در غزه نیست و خواستار «وقفه انسان‌دوستانه» در جنگ است. او در تعریف «وقفه انسان‌دوستانه» گفت: «چیزی که ما می‌خواهیم وقفه‌های موقت و موضعی در درگیری‌ها برای دستیابی به یک یا چند هدف معین است.»

از طرف دیگر اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه همچنان مورد نکوهش مقامات جهانی قرار دارد. همچنین مجلس الجزایر با رأی ۱۰۰ درصدی رسماً به رئیس‌جمهور این کشور اجازه داد تا وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شود.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

در بعد رسانه ای، نشریه جروزالم پست مدعی شد در هفته های اخیر ۸ پرواز اماراتی در فرودگاه نظامی نواتیم در منطقه نقب سرزمین های اشغالی به زمین نشسته اند که در چارچوب توافق همکاری امنیتی اسرائیل و امارات، حامل تجهیزات نظامی و امنیتی بوده است. این امر بیانگر این است که برخی کشورهای عربی در یک اقدام مشترک با رژیم صهیونیستی به دنبال مقابله همه جانبه با گروه های مقاومت و به ویژه حماس هستند که امارات با حمایت های نظامی و سیاسی خود در این عرصه نقش مهمی را در حمایت های منطقه ای از رزیم صهیونیستی ایفا می کند.

- آژانس خبری بی‌بی‌سی در گزارشی به قلم پل کربی درباره «احتمال موفقیت عملیات زمینی اسرائیل در غزه» انجام داده که در این گزارش با اشاره به این واقعیت آماری که «ارتش اسراییل برای جنگ با حماس بیشترین تعداد نیروهای ذخیره تمام تاریخ جنگ‌هایش را فراخوانده»، وعده‌های رهبران رژیم صهیونیستی درباره محو کامل حماس از روی زمین را یادآوری کرده و البته عمل به چنین وعده‌هایی را در آینده نزدیک محال عنوان کرده است. این رسانه و سایر رسانه های عبری در طول یک هفته گذشته بارها نسبت به شکست کامل رژیم صهیونیستی در برابر حماس اعلام موضع کرده اند و به این امر اذعان داشته اند که رژیم صهیونیستی در این جنگ شکست خواهد خورد.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها