۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۱۵
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲

دلایل طرح آتش بس موقت مجدد از سوی رژیم صهیونیستی

به نظر می رسد رژیم صهیونیستی با توجه شکست مختلف در ابعاد نظامی، اطلاعاتی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به بهانه تبادل اسرا و همچنین برای کاهش فشارهای افکار عمومی داخلی و جهانی تن به مذاکره مجدد داده است و از سوی دیگر ضمن ادامه حملات وحشیانه در پایان هر آتش بس موقت، تلاش می کند میان فلسطینیان شکاف و اختلاف ایجاد کند، اما نتانیاهو نه تنها نخواهد توانست حماس را از بین ببرد بلکه او با این اقدامات خود رژیم اسرائیل را نابود خواهد کرد
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی پس از گذشت حدود سه ماه از جنگ غزه تاکنون نتوانسته به دو هدف ادعایی خود یعنی «نابودی حماس» و نیز «آزادی اسرای صهیونیست» دست یابد. این نکته عملاً شکافی را در بدنه کابینه افراطی جنگ ایجاد کرده؛ در یک سو برخی به دنبال ازسرگیری مذاکره برای تبادل اسرا بوده و در سوی دیگر بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت مخالف مذاکره مجدد با حماس هستند. با این حال به نظر می رسد با توجه به آشفتگی و جو نارضایتی حاکم، مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش هستند با دادن امتیازاتی به توافق جدیدی برای مبادله اسرا دست پیدا کنند. در همین زمینه سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده است، این رژیم در حال بررسی آزادی اسرای فلسطینی در توافق بعدی و مبادله اسراست. همچنین تارنمای رژیم صهیونیستی نیز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که رئیس سازمان موساد و مسئول پرونده اسرای صهیونیستی این هفته برای بحث در مورد توافق جدید آزادی اسرا با نخست‌وزیر قطر در یکی از کشورهای اروپایی دیدار خواهند کرد. پیرو این گمانه‌زنی‌ها بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از دیدار «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی این رژیم موسوم به «موساد» و «ویلیام برنز» رئیس سازمان جاسوسی امریکا موسوم به «سیا» با «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر قطر خبر دادند. به گزارش شبکه المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، دیدار رؤسای موساد و سیا با نخست‌وزیر قطر ظهر در یکی از پایتخت‌های اروپایی برگزار شده است.

رژیم صهیونیستی که با هدف از بین بردن گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و آزادی اسرای خود به غزه لشکرکشی کرده بود، بعد از هفته‌ها جنایت جنگی وحشیانه در این منطقه به اهداف خود نرسید و به مذاکره با مقاومت روی آورد. در مذاکره قبلی آتش بس زیاده خواهی تل‌آویو در برنامه تبادل اسرا موجب شکست مذاکرات و در نهایت از سرگیری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه شد.

سوالی که مطرح است اینکه علت اصلی چراغ سبز تل‌آویو به مذاکره مجدد برای آتش بس چیست؟

پاسخ این سوال در گزارش های رسانه های غربی اینگونه مطرح شده است که تمایل مجدد تل‌آویو برای مذاکره با حماس با میانجیگری قطر به دلیل تلفات سنگین ارتش رژیم صهیونیستی است و این امر بیانگر عقب‌نشینی تل آویو از شروط قبلی خود مبنی بر فشار نظامی بر حماس می باشد این بدان معنی است که روند گروه کوچک حماس توانسته است تحولات میدانی در غزه همه محاسبات امریکا و رژیم اشغالگر قدس را برهم زده و اوضاع را به نفع مقاومت در جنگ حاضر پیش برده است و می توان اینگونه پیش بینی کرد که رژیم صهیونیستی در نهایت به شروط مقاومت به علت فشارهای داخلی و بین‌المللی تن خواهد داد و بر همین اساس نتانیاهو به دنبال فرصت و زمان مجدد، دست به دامان قطر برای انجام مبادله اسیران در اسرع وقت شده که به نظر می رسد بهترین بهانه، هلاکت سه نظامی اسیر توسط خود صهیونیست‌ها بوده که فشار فضای داخلی را بر نتانیاهو تشدید کرده است.

بطور کلی در حال حاضر با توجه به شکست رژیم جعلی اسرائیل، وضعیت جنگ به سود مقاومت بوده و نشانه این امر شدت گرفتن تلاش‌های صهیونیست ها برای مذاکره مجدد می باشد. و این در صورتی است که اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه المیادین با اشاره به اینکه خشم مردم در خیابان‌های اسرائیل به دلیل آزاد نشدن اسیران و کشته شدن سه نفر توسط نیروهای خودی برانگیخته شده، تأکید کرد: «موضع ما محکم است، هیچ صحبتی از مذاکره قبل از توقف تجاوز وجود ندارد و مقاومت ماه‌ها می‌تواند پایداری کند»، حمدان همچنین با بیان اینکه اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا «نشان می‌دهد که اختلاف اسرائیل و واشنگتن شکلی است و نه محتوایی»، تأکید کرد: «این دو در حالی درگیر چنین اختلافاتی هستند که جنگ در میدان ادامه دارد».

نکته مهم اینکه پس از عملیات طوفان الاقصی 7 اکتبر؛ آمارهای موسسات مطالعاتی رژیم جعلی اسرائیل نشان می‌دهد که این رژیم صهیونیستی بیش از ۶۰ میلیارد در این جنگ زیان کرده است و هرچه مدت جنگ به درازا بکشد زیان های مادی و انسانی این رژیم کودک کُش بیشتر نیز خواهد گردید چراکه نیروهای گردان القسام هم در نوار غزه تونل ها را به کمینگاه ها مرگ برای سربازان رژیم اسرائیل تبدیل کرده اند، در نتیجه در حال حاضر رژیم صهیونیستی نیازمند آتش بس است اما از طرفی به نظر می رسد مذاکره با وجود کشتاری که آنها علیه مردم فلسطین به راه انداخته سودی ندارد زیرا نتانیاهو هم در نشست کمیسیون امنیتی کِنست ادعا کرده است که ما برای جنگ با نیروهای امنیتی فلسطین آماده می شویم. او تاکید کرده است دیگر دولت خودگردان در نوار غزه حاکم نخواهد شد. در واقع نتانیاهو می خواهد دولتی را در این منطقه مستقر کند که با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که همپیمان اسرائیل هستند، هماهنگ باشد. این اظهارات در حالی مطرح شده است که بیشتر افسران نظامی رژیم اسرائیل اعتراف کرده اند که جریان حماس قدرتمند است و هرگز شکست نخواهد خورد. علاوه بر این همه مردم فلسطین نیز طرفدار حماس و مقاومت هستند و نظرسنجی های موسسات مختلف غربی هم این موضوع را ثابت کرده و این امر در فلسطین یک واقعیت است.

جمع بندی اینکه به نظر می رسد رژیم صهیونیستی با توجه شکست مختلف در ابعاد نظامی، اطلاعاتی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به بهانه تبادل اسرا و همچنین برای کاهش فشارهای افکار عمومی داخلی و جهانی تن به مذاکره مجدد داده است و از سوی دیگر ضمن ادامه حملات وحشیانه در پایان هر آتش بس موقت، تلاش می کند میان فلسطینیان شکاف و اختلاف ایجاد کند، اما نتانیاهو نه تنها نخواهد توانست حماس را از بین ببرد بلکه او با این اقدامات خود رژیم اسرائیل را نابود خواهد کرد

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها