۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۹۷
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

دلایل شکست مذاکرات آتش بس پاریس

شروط مقاومت فلسطین برای پذیرش آتش بس مورد پذیرش طرف مقابل قرار نگرفت. از طرفی رژیم صهیونیستی همچنان در دستیابی به اهداف اعلام شده خود شامل آزادی اُسرای خود، از بین بردن حماس و اشغال غزه تا کنون ناکام بوده است و هیچ دستاوردی در جنگ غزه نداشته است.
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

در بعد میدانی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ادامه دارد و با توجه به پراکندگی جنگ غزه، تمرکز رژیم صهیونیستی بر جنواب نوار غزه یعنی مناطقی نظیر خان یونس و رفح است. در طرف مقابل نیز مقاومت فلسطین توانسته است خسارات زیادی به اشغالگران وارد کند و مانع از تحقق اهداف رژیم صهیونیستی در نوار غزه گردد. از طرفی در ماه‌های اخیر، گزارش‌های زیادی مبنی بر وجود اختلافات عمیق بین سطح سیاسی (دولت) رژیم صهیونیستی و ارتش آن به دلیل مدیریت جنگ توسط دولت و برنامه پس از جنگ آن در نوار غزه در حال بازنشر است که این امر نیز بیانگر چالش های درونی این رژیم در مواجهه با جنگ غزه است.

در بعد سیاسی، مذاکرات آتش‌بس پاریس برای جنگ غزه به سرانجامی نرسید. دلیل این امر نیز آن است که اولاً شروط مقاومت فلسطین برای پذیرش آتش بس مورد پذیرش طرف مقابل قرار نگرفت. این شروط شامل؛ توقف کامل جنگ، خروج اشغالگران صهیونیستی از نوار غزه، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و لغو محاصره نوار غزه بود. ثانیاً رژیم صهیونیستی همچنان در دستیابی به اهداف اعلام شده خود شامل آزادی اُسرای خود، از بین بردن حماس و اشغال غزه تا کنون ناکام بوده است و هیچ دستاوردی در جنگ غزه نداشته است. این اهداف باطل در حالی است که حماس نه یک سازمان بلکه یک تفکر فلسطینی است که به هیچ عنوان قابلیت حذف شدن را ندارد. همچنین نتانیاهو به گزارش بسیاری از کارشناسان، بقای سیاسی خود را در طولانی‌تر کردن جنگ می داند و به نوعی به دنبال آن است که با رسیدن به یک دستاورد در جنگ غزه، دولت خود را همچنان پس از جنگ غزه حفظ کند.

در بعد بین المللی نیز، جایگزینی ایده افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از طریق گذرگاه‌های زمینی، بارریزی هوایی یا ایجاد یک بندر موقت در سواحل غزه نشان‌دهنده تأسف‌بارترین جنبه موضوع کمک بشر دوستانه است چراکه کشورهایی مانند ایالات متحده که بیشترین توانایی را برای اعمال فشار بر اسرائیل دارند و به گفته خود به دنبال ایجاد حقوق بشر می باشند، تا به الان چندین مورد قطعنامه آتش بس را وتو و چشم خود را کاملاً بر مظلومیت مردم فلسطین بسته اند. از طرفی حمایت های همه جانبه در قالب کمک های مستشاری و تأمین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای غربی به ویژه آمریکا بیانگر آن است که این قبیل اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و در راستای کاهش اعتراضات مردم جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت های آمریکا است.

علاوه بر این، مشخص شده است که رژیم صهیونیستی از سیاست گرسنگی به عنوان ابزاری برای فشار بر مقاومت فلسطین در مذاکرات برای دستیابی به آتش بس جدید استفاده می کند و این امر بیانگر آن است که جامعه بین‌الملل، به‌ویژه کشورهای غربی (که مسئولیت اصلی نقض جدی حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه توسط اسرائیل را بر عهده دارند) در برخورد با پیامدهای انسانی جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه غزه، شکست اخلاقی فاحشی را از خود نشان داده‌اند.

در مجموع باید گفت که مقاومت فلسطین با عملیات طوفان الأقصی توانست ضربات ترمیم ناپذیری را بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد سازد و در ادامه با اقدامات مقاومتی خود به همراه سایر جبهه های مقاومت، رژیم صهیونیستی را به استیصال و نابودی نزدیک تر کند. از طرفی نقش حمایتی مردم فلسطین یکی از مهم ترین عوامل اقدامات این جبهه علیه اشغالگران صهیونیستی بوده است و مردم غزه با مقاومت و ایستادگی خود، مانع از پیشبرد اهداف محور غربی- عبری در جنگ غزه شده اند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها