
روز جهانی قدس، به عنوان نماد مقاومت و همبستگی مسلمانان در برابر ظلم و ستم، نه تنها یک روز خاص در تقویم اسلامی، بلکه تجلی آرمانهای مشترک مسلمانان در سرتاسر جهان است. روز جهانی قدس، بهمثابه یک «ابژه سیاسی-اسلامی»، فراتر از یک مناسبت تقویمی، تجلی گفتمان مقاومت در برابر هژمونی مدرنیته غربی و پروژههای استعماری است. این روز به ابتکار امام خمینی (ره) در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان نامگذاری شد و از آن زمان به بعد، تبدیل به یک رویداد جهانی شده است که در آن مسلمانان و آزادیخواهان از نقاط مختلف جهان به حمایت از مردم فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی تجمع میکنند. امام خمینی (ره) با تأکید بر این روز، «نقشه شناختی» جدیدی را در جغرافیای سیاسی جهان اسلام ترسیم کرد که در آن، قدس به «سوژه انقلابی» تبدیل شد. مقام معظم رهبری (حفظهالله) این مفهوم را با بیانی ژرف تقویت کردهاند: «قدس تنها یک قطعه زمین نیست، بلکه محور وحدت مسلمانان و پرچم مبارزه با استکبار است» (بیانات ۱۴۰۲/۱۰/۲۷).
عملیات «طوفان الاقصی» که مهرماه سال ۱۴۰۲ هجری شمسی (۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی) به وقوع پیوست، نه تنها به عنوان یک واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بلکه به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ مبارزات فلسطینیان تلقی میشود. این عملیات، ریشه در تاریخ و فرهنگ مقاومت دارد و میتوان آن را ادامهای بر تلاشهای تاریخی ملت فلسطین در برابر ظلم و ستم دانست؛ تلاشی که باعث شد تا مجدداً فلسطین و ظلم تاریخی صهیونیستها بر مسلمانان مسئله اول دنیای اسلام گردد.. این نوشتار با رویکردی علمی-رسانهای و با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، امام خامنهای (مدظلهالعالی)، به تحلیل ابعاد سیاسی، الهیاتی، و رسانهای آرمان آزادی قدس شریف میپردازد و نشان میدهد که چگونه رژیم صهیونیستی، علیرغم توهمات بقا، در مسیر اضمحلال قطعی قرار گرفته است.
تاریخچه و فلسفه روز جهانی قدس؛ از تأسیس تا جهانی شدن
در سال ۱۳۵۷ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) با اعلام آخرین جمعه ماه رمضان بهعنوان «روز جهانی قدس»، تحولی بنیادین در گفتمان مقاومت اسلامی ایجاد کرد. این اقدام تنها یک تصمیم سیاسی نبود، بلکه بازخوانی الهیاتی از مفهوم جهاد در عصر مدرن بود. امام خمینی در بیانیه تاریخی خود تأکید کردند که روز قدس، روزی است که باید همگان بدانند صهیونیسم دشمن اسلام و انسانیت است. این روز، روز اعلان موجودیت مستضعفان در برابر مستکبران است. «روز قدس، یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس میدانند، و عمل میکنند به آنچه باید بکنند؛ و منافقین - آنهایی که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی- در این روز بی تفاوت هستند، یا ملتها را نمیگذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، باید ملتهای مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین.» (صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۲۷۶) این سخن، پایههای نظریهای را بنا نهاد که در آن، قدس بهعنوان «نماد استکبارستیزی» فراملیتی تعریف میشود.
جهانیسازی قدس: از خیابانهای تهران تا میدان واشنگتن
امروز، روز قدس به یک پدیده فرامرزی تبدیل شده است. در لندن، برلین، صنعا، واشنگتن، جاکارتا، و بیروت، میلیونها انسان صرفنظر از دین و مذهب و اعتقادات الهی با شعار «فلسطین آزاد خواهد شد» به خیابانها میآیند. این جهانیسازی، دقیقاً در راستای پیشبینی امام خامنهای است که فرمودند: «قدس تنها مسئله فلسطین نیست؛ مسئله همه آزادیخواهان جهان است. صهیونیسم، سرطان خبیثی است که اگر مهار نشود، تمام پیکره بشریت را آلوده میکند.» (بیانات معظم له در خطبههای نمازجمعه ۱۶/۰۱/۱۳۸۱)
روز جهانی قدس به عنوان یک نماد از همبستگی مسلمانان در سطح جهانی، پیامدهای عمیقتری در نظم امنیتی غرب آسیا دارد. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، «رژیم زخمخورده و ازپاافتاده اشغالگر در حال گرفتن انتقام ضربه کاری رزمندگان فلسطینی از مردم غزه است، اما این همه ظلم و جنایت، در نهایت راه به جایی نمیبرد و پیروزی از آن ملت فلسطین است». (دیدار دستاندرکاران برگزاری کنگره ملی شهدای استان لرستان با رهبر انقلاب ۰۳/۰۸/۱۴۰۲) این بیانات نشاندهنده عزم و اراده ملت فلسطین در برابر ظلم و ستم است و به وضوح بیانگر این واقعیت است که آرمان فلسطین فراتر از مرزها و ملیتهاست.
ایدئولوژی مقاومت؛ از الهیات شیعی تا گفتمان بینالمللی
ایدئولوژی مقاومت، ریشه در آیات قرآنی مانند «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» (انفال: ۶۰) دارد. امام خامنهای با تفسیر این آیه در سخنرانی سال ۱۳۹۰ خویش، مقاومت را نه یک انتخاب، بلکه یک «تکلیف الهی» میدانند: «مقاومت، یعنی نپذیرفتن ذلت. امروز، مسلمانان با اقتدار نشان دادهاند که میتوان در برابر زورگویان ایستاد و پیروز شد.» (بیانات معظم له در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین ۰۹/۰۷/۱۳۹۰)
محور مقاومت
شکلگیری «محور مقاومت»، شبکهای از گروههای مبارز در لبنان، یمن، عراق، و سوریه و ... نشاندهنده عینیتیابی این ایدئولوژی است. موفقیتهای نظامی این محور (مانند جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ یا عملیات طوفان الاقصی ۲۰۲۳) نه بر اساس برتری تسلیحاتی، بلکه مبتنی بر «عقیده راسخ» است. امام خامنهای در این زمینه تصریح میکنند: «دشمن صهیونیستی به سلاحهای پیشرفتهاش مینازد، ولی غافل است که ایمان، از اتم هم شکستناپذیرتر است.» (بیانات معظم له در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ۰۲/۰۷/۱۳۸۸)
روز قدس به عنوان یک نماد از محور مقاومت، به شکلگیری جبههای واحد در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم کمک کرده است. این محور شامل گروههای مختلفی از جمله حزبالله لبنان، انصارالله یمن، و گروههای مقاومت در عراق است که همگی در تلاش برای مقابله با رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند.
گفتمان مقاومت که برخاسته از آرمانها، ارزشها و سنتهای ماهوی مسلمانان ساکن در فلسطین است از قدمت تاریخی برخوردار است و امروز توانسته است تا با استعانت از قدرت لایزال الهی و توکل بر خداوند و بازآرایی تاکتیکها و تکنیکهای مبارزاتی خود، در برابر شبکه صهیونیستی جهان معادلات را به کلی تغییر داده و پیروزیهای باارزشی را کسب نماید. در ادامه مهمترین وقایع و نکات مربوط به تکوین رژیم صهیونی به مثابه یک پروژه بزرگ جنایی و استعماری بیان خواهد شد.
گفتمان مقاومت
مقام معظم رهبری در تحلیل خود از تحولات فلسطین تأکید میکنند: «صهیونیستها با اشغال فلسطین، مرزهای امت اسلامی را شکستند، اما مقاومت، مرزهای جدیدی بر اساس ایمان ایجاد کرد» (بیانات ۲۳/۰۳/۱۳۹۸). این گزاره، گذار از ناسیونالیسم عربی (۱۹۵۰-۱۹۷۰) به گفتمان اسلام سیاسی (از ۱۹۷۹ با انقلاب اسلامی) را توضیح میدهد. به بیان بهتر تحلیل مسئله فلسطین و اشغال گری صهیونیستها از سطح ملی و فروملی گذر کرده و به سطح فراملی و بین المللی رسیده است. در این سطح تحلیل دیگر مسئله فلسطین صرفاً مخصوص فلسطینیها و یا اعراب نیست بلکه دغدغه و مسئله همه مسلمانان و جهان اسلام اعم از عرب و غیر عرب است. در جهان پرآشوب کنونی، برخی مفاهیم فراتر از جغرافیا و سیاست، به نمادهایی تبدیل میشوند که هویت جمعی را تعریف میکنند. «قدس» یکی از این نمادهاست؛ شهری که نهتنها مرکز ثقل جغرافیایی خاورمیانه، بلکه قلب تپنده آرمانهای امت اسلامی است.
روز جهانی قدس همچنین به عنوان یک فرصت برای افشای جنایات رژیم صهیونیستی در سطح جهانی عمل کرده است. با وجود سکوت قدرتهای غربی، این روز به یک صدا برای اعتراض به کشتارها و جنایات رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. تظاهراتهای جهانی علیه این رژیم، نشاندهنده بیداری عمومی و آگاهی از واقعیتهای موجود در فلسطین است.
روز قدس در معنای جنبش نرم افزاری اعلام برائت و انزجار از جنایات صهیونیستهاست، اما محور مقاومت و اندیشه مقاومت هم جنبش نرم افزاری است و هم جنبش سخت افزاری. گفتمان مقاومت عملگراست و در هر جایی که بتواند تا با عملیاتهای خود بخشی از آلام و رنجهای تاریخی ملت ستمدیده و مظلوم مسلمان را در منطقه تسلی ببخشد وارد عمل میشود. در محور مقاومت مستعمره سازی و مستعمره شدن وجود ندارد بلکه هر یک از واحدهای محور مقاومت هر کدام مستقلاً و آزادانه تصمیم گیری و عملیات انجام میدهند. در همین راستا هم بود که ملت غیور و شجاع فلسطین در هفتم اکتبر دست به عملیات پیروزمندانه طوفان الاقصی زدند. در همین راستا هم هست که ملت شجاع و تسلیم ناپذیر یمنی از فردای عملیات طوفان الاقصی در حمایت از مقاومت فلسطینیهای غزه خواب را از چشمان صهیونیستها ربودهاند و این چنین ایشان را دچار استیصال و شکست و درماندگی کردهاند. در ادامه به صورت کوتاه و مختصر چند مورد از دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی مورد بازخوانی و یادآوری قرار میگیرد تا بهتر بتوانیم وضعیت کنونی منطقه و جبهه مقاومت را تحلیل کنیم.
دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی
۱. شکست رژیم صهیونیستی
عملیات طوفان الاقصی به عنوان یک شکست تاریخی برای رژیم صهیونیستی به ثبت رسید. این رژیم به وضوح در برابر قدرت مقاومت فلسطین قرار گرفت و نتوانست به اهداف خود دست یابد. به بیان مقام معظم رهبری، «زلزله ویرانگر ۱۵ مهر یک شکست اطلاعاتی و نظامی غیر قابلترمیم برای رژیم صهیونیستی بود». (بیانات معظم له در دانشگاه افسری امام علی (ع) ۱۸/۰۷/۱۴۰۲) این شکست نه تنها به اعتبار این رژیم آسیب زد، بلکه باعث ایجاد شکافهای عمیق در ساختار اجتماعی و سیاسی آن گردید.
۲. تغییر معادلات منطقهای
عملیات طوفان الاقصی به تغییر معادلات سیاسی و نظامی در منطقه کمک کرد. این عملیات، به ویژه در شرایطی که کشورهای عربی در تلاش برای عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند، به یک نقطه عطف تبدیل شد. این تغییرات به وضوح نشاندهنده این واقعیت است که مقاومت فلسطین، نه تنها در میدان جنگ، بلکه در عرصه سیاسی نیز تأثیرگذار است.
۳. فلسطین مسئله اول دنیای اسلام
عملیات طوفان الاقصی به مثابه فریاد بلند ملتی بود که احساس میشد کم کم به فراموشی و یغما سپرده میشوند. عملیات طوفان الاقصی بود که مجدداً مسئله فلسطین را به صدر اخبار دنیا بازگرداند و مجدداً یادآوری جنایات تاریخی صهیونیستها در سرزمینهای اشغالی شد.
نبرد روایتها و جنگ رسانهای
در دنیای امروز، رسانهها نقش حیاتی در شکلدهی به افکار عمومی و روایت واقعیتها دارند. رژیم صهیونیستی با استفاده از ابزارهای رسانهای سعی در تحریف واقعیتها و مشروعیتبخشی به جنایات خود داشت. اما با روز جهانی قدس و عملیات طوفان الاقصی، این رژیم با چالشهای جدی در عرصه رسانهای مواجه شده است. صدای «مرگ بر اسرائیل» و «فلسطین را آزاد کنید» از چهارگوشه عالم به گوش میرسد و این نشاندهنده شکست امپراطوری رسانهای صهیونیستی است.
قدس در رسانههای غربی: از سکوت تا تحریف
رسانههای جریان اصلی غرب، با سکوت برنامهریزیشده درباره جنایات رژیم صهیونیستی، در حال تولید «روایت سلطه» هستند. بمباران غزه در ۲۰۲۱ که به کشتهشدن ۲۵۶ کودک فلسطینی انجامید، در CNN و BBC عمدتاً تحت عنوان «درگیری دوطرفه» گزارش شد! این همان «خشونت نمادین» است که پیر بوردیو از آن سخن میگوید.
آغاز مجدد جنگ در غزه توسط نتانیاهو نه به مثابه شروع جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین بلکه با نام دفاع مشروع صهیونیستها و تلاشها برای تأمین امنیت شهرک نشینان مطرح میشود. گذشت آمار شهدای فلسطینی جنگ غزه از عدد سرسام آور ۵۰ هزار نفر در حالی است که همچنان سایر فلسطینیهای ساکن در غزه دسترسی به آب آشامیدنی سالم و غذا و دارو ندارند و عملاً شاهد نسل کشی سراسری و پاکسازی قومیتی در آن هستیم. گاه گاهی هم اطلاعیههایی از جنگندههای اسرائیلی بر سر مردم غزه ریخته میشود که در آن اعلام کرده است تا سرزمین خود را رها کرده و یا در همان جا از بین خواهند رفت و تاکید دارند که هیچ کس قرار نیست صدای آنها را بشنود. چرا که طبق اعلام مرکز اطلاع رسانی دولتی وزارت بهداشت فلسطین، با شهادت حسام شبات که در روزهای اخیر رقم خورد، آمار شهدای خبرنگار فلسطینی در حملات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۲۰۸ نفر افزایش یافته است و عملاً خبرنگار چندانی برای مخابره اخبار و وضعیت و حال و روز فلسطینیهای ساکن در غزه وجود ندارد.
حال، اما روز جهانی قدس که همراه با تظاهرات سراسری و راهپیمایی مردمی در محکومیت جنایات صهیونیستها خواهد بود عملاً موجب تغییر معادلات رسانهای و نبرد رسانهای خواهد شد. در این روز بار دیگر مردم یادآوری خواهند کرد که امکان ندارد تا مسئله فلسطین و فلسطنییان را فراموش کنند. رهبر معظم انقلاب در همین زمینه در دیدار رمضانی و به مناسبت عید نوروز ۱۴۰۴ با جمعی از اقشار مختلف مردمی گفتند: «امروز خباثتهای رژیم صهیونیستی، رژیم بیرحم صهیونی ــ که واقعاً کلمه بیرحم، کلمه کوچکی است ــ دل بسیاری از ملّتهای غیر مسلمان را به درد آورده. علیه رژیم صهیونی در آمریکا و در بعضی از کشورهای اروپایی تظاهرات انجام میگیرد؛ نمیخواهند ببینند اینها را؛ دولتمردان غربی نمیخواهند اینها را ببینند، بفهمند و بدانند که ملّتهایشان چگونه فکر میکنند. میگویند آن دانشگاهی را که در آمریکا، دانشجویانش آمدهاند به نفع فلسطین تظاهرات کردهاند، بودجهاش را قطع کنید؛ این هم گردش آزاد اطّلاعات، این هم لیبرالیسم، آزادی، حقوق بشر! اینجوری اینها برخورد میکنند. امروز ملّتها با این خباثتهایی که رژیم صهیونیستی دارد انجام میدهد، مسلّماً مخالفند، معارضند، در برابر اینها هر که بتواند، هر جور بتوانند، مقاومت میکنند؛ جمهوری اسلامی هم در مقابل این زورگوییها، در مقابل این خباثتها محکم ایستاده؛ ما صریح مواضع خودمان را اعلام کردیم؛ ما از مبارزین فلسطینی و از مبارزین لبنانی که از کشورشان، از غزّه، از فلسطین دفاع میکنند، حمایت میکنیم؛ این روش همیشه جمهوری اسلامی بوده. البتّه تهدید میکنند؛ بدانند ما هیچ وقت شروعکننده برخورد و درگیری با این و آن نبودیم، امّا اگر چنانچه کسی خباثت کند و شروع کند، بداند که سیلیهای سختی خواهد خورد.» (بیانات معظم له در دیدار با جمعی از اقشار مختلف مردمی ۰۱/۰۱/۱۴۰۴)
مقاومت دیجیتال: هشتگها بهمثابه سلاح
تبلور و تجسم نبرد رسانهای در شبکههای اجتماعی خواهد بود. شبکههای اجتماعی به میدان نبرد جدیدی تبدیل شدهاند که در آن هشتگها به مثابه سلاحها و ناریههای جنگی عمل میکنند. هشتگهایی مانند Freepalestin یا GazaUnderAttack نهتنها افکار عمومی را بیدار کرده، بلکه سیاستمداران غربی را نیز تحت فشار قرار دادهاند. امام خامنهای به مضمون در این رابطه میگویند: «امروز، قلم و موبایل شما، از تفنگ دشمن کارآمدتر است. هر کلیک شما، سنگری در جبهه حق است.» (بیانات معظم له در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳/۰۶/۱۳۹۳)
افول هژمونی غرب و تغییر معادلات منطقهای
تشکیل پیمانهای جدید مانند ائتلاف چین-ایران-روسیه و خیزش قدرتهای نوظهور بریکس (BRICS)، نظم تکقطبی را تضعیف کرده است. رژیم صهیونیستی که روزی «شریک استراتژیک» غرب در منطقه بود، اکنون با خیزش جبهه مقاومت و کاهش حمایتهای بینالمللی مواجه است. حتی متحدان سنتی مانند امارات و بحرین، بهدلیل فشار افکار عمومی، روابط خود را پنهانی تنظیم میکنند.
بحران مشروعیت داخلی: جامعه اسرائیل در آستانه فروپاشی
آمارهای داخلی اسرائیل نشان میدهد ۶۵٪ جوانان صهیونیست تمایل به ترک سرزمینهای اشغالی دارند. افزایش اعتراضات ضد نتانیاهو، رشد جنبشهای یهودیتستیز (مانند Neturei Karta)، و کاهش نرخ زاد و ولد در مقایسه با فلسطینیان، همگی حاکی از «زوال جمعیتی» این رژیم است. امام خامنهای با درک این واقعیتها فرمودند: «صهیونیستها میدانند که زمان به نفع آنها نیست. آنها مانند گرگی زخمی هستند که تنها بهدنبال خرید زماناند.» (بیانات معظم له در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم درباره تحولات منطقه ۲۱/۰۹/۱۴۰۳)
شاخص وضعیت کنونی تحلیل:
مشروعیت داخلی کاهش ۶۵ درصدی رضایت از عملکرد نتانیاهو افزایش شکاف اجتماعی و فساد سیاسی
مشروعیت بین المللی قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت و به رسمیت شناختن کشور فلسطین
صدور حکم بازداشت نتانیاهو به عنوان مجرم جنایات جنگی
محکومیت رژیم در دادگاه کیفری بین المللی به نسل کشی و پاکسازی قومیتی انزوای دیپلماتیک
امنیت وجودی شکنندگی در برابر محور مقاومت
شکست در عملیات طوفان الاقصی
شکست در برابر حزب الله لبنان رژیم ناتوان در تأمین امنیت خود بوده و به حمایتها و پشتیبانیهای خارجی (آمریکا) نیازمند و متکی است.
وعده الهی نابودی صهیونیسم
قرآن و وعده پیروزی مستضعفان
آیاتی مانند «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ» (قصص: ۵) پایههای الهیاتی امید به پیروزی را تقویت میکنند. امام خامنهای با تأکید بر این آیه، معتقدند که مقاومت فلسطین مصداق عینی «استضعاف» در عصر حاضر است و نصرت الهی قطعی است: «خداوند وعده داده که مستضعفان وارث زمین خواهند شد. امروز، جوانان فلسطینی مجری این وعده الهی هستند.» (رهبر انقلاب در دیدار با رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه ۰۲/۰۳/۱۴۰۳)
مکتب عاشورا و الگوی مقاومت حزبالله
قیام امام حسین (ع) و پیروزیهای حزبالله لبنان، دو روی یک سکهاند: اثبات اینکه «پیروزی با شمار نیروها یا تسلیحات نیست، با ایمان است.» این همان نکتهای است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال ۱۳۹۸ بدان اشاره کردند: «ملتی که عاشورا را دارد، شکستناپذیر است. فلسطین، عاشورای امروز ماست.» (بیانات معظم له ۲۱/۰۷/۱۳۹۸)
آیندهپژوهی؛ فروپاشی صهیونیسم در پرتو مقاومت
سناریوهای محتمل برای رژیم صهیونیستی
۱. سناریوی فروپاشی تدریجی: تشدید فشارهای داخلی و بینالمللی
۲. سناریوی فروپاشی ناگهانی: جنگ تمامعیار با مقاومت و شکست نظامی
۳. سناریوی انزوای دائمی: تبدیل به رژیم آپارتاید غیرقابل دفاع
در میان همه این سناریوها محتملترین سناریو و مطلوبترین سناریو همان سناریو اول است. چرا که هم هزینههای معطوف به نابودی رژیم کمتر بوده و همچنین ثبات و تثبیت شکست قطعی رژیم تضمین شدهتر خواهد بود؛ بنابراین هزچند که دست و پا زدنهای رژیم برای فرار از این سناریو میباشد، اما به هر حال رژیم غاصب صهیونی امروز در مسیر و سراشیبی افول و سقوط و اضمحلال قرار دارد و تنفس مصنوعی و حمایتهای ایالات متحده و متحدین غربیاش هم نمیتواند مدت زمانی زیادی دوام داشته باشد و نتیجتاً نابودی رژیم گریز ناپذیر و اجتناب ناپذیر است.
الهیات مقاومت و وعده الهی
مقام معظم رهبری با استناد به آیات قرآنی (مانند إِنْ یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ) تأکید میکنند: «وعده خداوند به پیروزی مؤمنان قطعی است؛ صهیونیستها نابود خواهند شد» (بیانات ۱۵/۰۴/۱۴۰۰).
گذار از انزوا به نابودی؛ تقدیر محتوم صهیونیسم
رژیم صهیونیستی، بهمثابه آخرین بازمانده پروژههای استعماری قرن بیستم، در چرخه تاریخیِ فروپاشی قرار گرفته است. تقویت گفتمان مقاومت، جهانیسازی مسئله فلسطین، و افول حمایتهای بینالمللی (مانند جنبش BDS)، سناریوی «مرگ تدریجی» این رژیم را تسریع میکند. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودهاند: «صهیونیستها، چون مُرده متحرکی هستند که نفسهای آخر را میکشند». (بیانات معظم له ۲۲/۱۱/۱۳۹۸) امت اسلامی با اتکا به «قوه الهی» و وحدت راهبردی، شاهد تحقق وعده قرآن (وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا) خواهد بود.
شواهد میدانی و تحلیلها نیز نشان میدهند رژیم صهیونیستی در سه جبهه در حال شکست است:
۱. جبهه داخلی: بحران مشروعیت و گسست اجتماعی.
۲. جبهه منطقهای: تقویت محور مقاومت و افول نفوذ اسرائیل.
۳. جبهه بینالمللی: رشد جنبشهای ضدفاشیستی مانند BDS و محکومیتهای سازمان ملل.
مقام معظم رهبری در بیانات خود به مضمون اشاره کردند که: «صهیونیستها باید بدانند که قدس آزاد خواهد شد. این یک وعده الهی است، نه یک پیشبینی سیاسی. آنها امروز در انزوای کاملاند و فردا نابود خواهند شد.» (بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۵/۰۹/۱۳۹۶)
این فرآیند، نه با معادلات مادی صرف، بلکه با «سنن الهی» محقق میشود؛ سنتی که در قرآن میفرماید: «إِنَّ الْبَاطِلَ کانَ زَهُوقًا» هرچه باطل است، نابودشدنی است.
قدس، آرمان بیمرز مسلمانان، بهمثابه نماد پایداری، روزی آزاد خواهد شد و نه با دلارهای نفتی، نه با توافقهای سازشکارانه، بلکه با خون شهیدان و دعای مستضعفان؛ و این، وعده تخلفناپذیر خداست؛ بنابراین با توجه به تمامی تحولات اخیر، میتوان به وضوح مشاهده کرد که رژیم صهیونیستی در انزوا قرار گرفته است و به حول و قوه الهی، نابود خواهد شد. مقاومت فلسطین به عنوان یک نیروی مؤثر در برابر ظلم و ستم، توانسته است نه تنها در میدان جنگ، بلکه در عرصههای سیاسی و رسانهای نیز پیروز گردد.
در نهایت، روز جهانی قدس نه تنها یک روز نمادین، بلکه یک آرمان مشترک برای تمامی مسلمانان است که نشاندهنده اراده و عزم آنها برای مبارزه علیه ظلم و استکبار است. به امید روزی که فلسطین آزاد و مستقل گردد و آرمانهای مسلمانان به حقیقت بپیوندد.
چند محور پیرامون روز جهانی قدس
۱. روز قدس؛ تجلی اراده مستضعفان در برابر مستکبران
روز جهانی قدس به عنوان نماد مقاومت اسلامی، در سال ۱۳۵۷ توسط امام خمینی (ره) تأسیس شد و به بازخوانی مفهوم جهاد در عصر مدرن پرداخت. این روز، تجلی موجودیت مستضعفان در برابر مستکبران است و بهعنوان روز همبستگی مسلمانان در برابر ظلم و ستم شناخته میشود.
۲. روز قدس: یکپارچگی مسلمانان در برابر ظلم صهیونیستی
روز قدس به عنوان یک رویداد جهانی، به تجمع مسلمانان و آزادیخواهان در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. این پدیده، نشاندهنده همبستگی و اراده مشترک مسلمانان برای حمایت از مردم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی است.
۳. ایدئولوژی مقاومت: تکلیف الهی مسلمانان در برابر ظلم
ایدئولوژی مقاومت ریشه در آیات قرآنی دارد و بهعنوان یک تکلیف الهی برای مسلمانان تعریف میشود. این ایدئولوژی، به مسلمانان قدرت میدهد تا در برابر ظلم و استبداد ایستادگی کنند و بر حق خود تأکید نمایند.
۴. محور مقاومت: جبههای واحد در برابر استکبار جهانی
محور مقاومت شامل گروههای مختلفی است که بهصورت هماهنگ در برابر رژیم صهیونیستی مبارزه میکنند. این محور، نشاندهنده یک جبهه واحد در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم است.
۵. عملیات طوفان الاقصی: نقطه عطفی در مبارزات فلسطینیان
عملیات طوفان الاقصی بهعنوان یک نقطه عطف در مبارزات فلسطینیان، معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داده و نشاندهنده قدرت و عزم ملت فلسطین در برابر ظلم و ستم است.
۶. رسانهها؛ سلاحی مؤثر در افشای ظلم و حمایت از فلسطین
رسانهها نقش حیاتی در شکلدهی به افکار عمومی دارند. روز جهانی قدس و عملیات طوفان الاقصی، چالشهای جدی برای رژیم صهیونیستی در عرصه رسانهای ایجاد کرده و صدای مقاومت را به گوش جهانیان رسانده است.
۷. تغییر معادلات منطقهای: افول هژمونی غرب و قدرتهای نوظهور
تغییر معادلات منطقهای و ظهور قدرتهای نوظهور، هژمونی غرب را تضعیف کرده و رژیم صهیونیستی را در موقعیتی دشوار قرار داده است. این تحولات نشاندهنده افول قدرتهای سنتی و رشد جنبشهای مقاومت است.
۸. ایمان به وعده الهی؛ نیروی محرکه مقاومت در برابر ظلم
قرآن کریم وعده پیروزی مستضعفان را داده است و این وعده الهی، امید و انگیزهای برای مقاومت فلسطینیان در برابر ظلم و ستم است. ایمان به این وعده، قدرتی مضاعف به مبارزات آنان میبخشد.
۹. حمایت از وحدت امت اسلامی
"روز قدس فرصتی است تا مسلمانان جهان را به وحدت و یکپارچگی در حمایت از ملت فلسطین دعوت کنیم. این روز یادآوری میکند که فلسطین تنها مسئله فلسطینیها نیست، بلکه مسئولیت همه مسلمانان است. همگان باید در برابر ظلم و تجاوز رژیم صهیونیستی ایستاده و از حقوق مردم فلسطین دفاع کنند. "
۱۰. افشای جنایات رژیم صهیونیستی
"رژیم صهیونیستی با جنایات بیپایان خود علیه مردم بیدفاع فلسطین، به ویژه کشتار زنان و کودکان، در تلاش است تا حقیقت فلسطین را پنهان کند. ما وظیفه داریم این جنایات را افشا کرده و اجازه ندهیم جهان از آن غافل بماند. "
۱۱. مقاومت و جهاد به عنوان تنها راه آزادی
"آزادی قدس شریف تنها از طریق مقاومت و جهاد ممکن است. مبارزه علیه رژیم صهیونیستی تنها یک تکلیف دینی نیست، بلکه وظیفه ملی و انسانی نیز به شمار میآید. جهاد در راه خدا یعنی ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین. "
۱۲. فشار بر سازمانهای بینالمللی
"روز قدس زمانی است برای فریاد زدن بر جنایات رژیم صهیونیستی و درخواست از سازمانهای بینالمللی و حقوق بشری برای اقدام جدی. نمیتوانیم در برابر این فجایع سکوت کنیم و باید از تمامی ظرفیتهای جهانی برای حمایت از مردم فلسطین استفاده کرد. "
۱۳. پاسداشت ایستادگی مردم فلسطین
"مقاومت و ایستادگی مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی یک الگوی بزرگ از پایداری و فداکاری است. باید از این روحیه مقاومتی حمایت کرده و از ملت فلسطین در هر شرایطی پشتیبانی کنیم. زنان و مردان فلسطینی با جانفشانیهای خود نشان دادند که پیروزی در گرو پایداری است. "
۱۴. پیروزی مقاومت فلسطین بر اساس سنتهای الهی
"پیروزی مقاومت فلسطین نه تنها بر اساس استراتژیهای نظامی و سیاسی، بلکه مطابق با سنتهای الهی است. قرآن کریم به ما یادآوری میکند که 'ان تنصروا الله یَنصُرکم'؛ اگر خدا را یاری کنیم، خداوند ما را یاری خواهد کرد. تاریخ گواه است که همیشه در برابر ظلم، یاری خداوند نصیب مستضعفان و مقاومان میشود؛ لذا پیروزی نه تنها بر اساس قدرت مقاومت، بلکه بر اساس وعدههای الهی و پایداری بر اصول حق و عدالت خواهد بود. "