۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۴۱
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (832)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار تحولات فلسطین

  • رویترز به نقل از دفتر نتانیاهو اعلام کرد که این رژیم به توافق آتش‌بس رای مثبت داد. طبق این توافق ۵۰ زن و کودک ظرف ۴ روز آزاد می‌شوند و در طی آن درگیری‌ها متوقف می‌شود. حماس نیز اعلام کرد: پس از مذاکرات دشوار و پیچیده، اعلام می‌کنیم که به یک آتش‌بس ۴ روز رسیده‌ایم. طی این توافق تمام اقدامات نظامی دو طرف متوقف شده و ۵۰ زن و کودک رژیم صهیونیستیی در ازای آزادی ۱۵۰ زن و کودک مردم ما آزاد می‌شوند.همچنین بر اساس این توافق صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و سوختی به تمام مناطق نوار غزه ارسال خواهد شد.علاوه بر این‌ها حرکت خودروهای نظامی اشغالگران به سمت نوار غزه و پرواز جنگنده‌هایشان متوقف خواهد شد. همچنین اشغالگران متعهد شده‌اند که به کسی حمله یا کسی را دستگیر نکنند.
  • بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی: صلیب سرخ با اسرایی که آزاد نخواهد شد، ملاقات خواهد کرد. اسرا در چندین مرحله آزاد خواهند شد. دولت رژیم صهیونیستی امشب با تصمیم سختی مواجه بود اما این تصمیمی درست بود. جنگ ادامه دارد و تا تحقق تمامی اهدافمان به آن ادامه می‌دهیم. بازگرداندن "گروگان‌ها" ماموریتی مقدس است و من به آن پایبندم. مقامات امنیتی از این تصمیم به طور کامل حمایت می‌کنند، این تصمیم به ارتش این امکان را می‌دهد که به جنگ ادامه دهد. جنگ چند مرحله است و بازگرداندن اسرا در چند مرحله انجام می‌گیرد و تا رسیدن به پیروزی کامل آرام نمی‌گیریم. از بایدن خواستم برای بهبود شرایط این توافق مداخله کند و همین کار هم انجام شد.
  • تارنمای آمریکایی آکسیوس: این توافق بزرگترین پیشرفت دیپلماتیک از زمان حمله حماس در 7 اکتبر خواهد بود. به عنوان بخشی از معامله آزادی گروگان‌ها، رژیم صهیونیستی به ازای هر گروگان رژیم صهیونیستی آزاد شده توسط حماس، سه اسیر فلسطینی را که در رژیم صهیونیستی زندانی هستند، آزاد می‌کند. به گفته یک مقام رژیم صهیونیستی، رژیم صهیونیستی اسرای فلسطینی را که به کشتن صهیونیست ها محکوم شده اند، آزاد نخواهد کرد. رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از این توافق به حدود 300 کامیون کمک در روز اجازه می‌دهد تا از مصر وارد غزه شوند. یک مقام رژیم صهیونیستیی گفت که رژیم صهیونیستی آماده است به ازای هر 10 گروگانی که حماس آزاد می کند، یک روز دیگر وقفه در درگیری ها را تمدید کند. به عنوان بخشی از این توافق، رژیم صهیونیستی از بازگشت فلسطینیان از جنوب غزه به بخش شمالی منطقه در طول روزهای توقف درگیری ها جلوگیری می‌کند و ارتش رژیم صهیونیستی پس از پایان این وقفه، عملیات نظامی خود را از سر خواهد گرفت.
  • ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بعد از جدی‌ شدن ماجرای تبادل اسرا گفت: بسیار ناراحتم چون آنها (اشاره به کابینه جنگ) درحال حاضر دارند درباره یک معامله صحبت می‌کنند. ما یک‌بار دیگر شاهد تفرقه هستیم. آنها دوباره دارند حقیقت را از ما پنهان می‌کنند و یکبار دیگر ما را نادیده می‌گیرند. شایعات حاکی از آن است که دولت رژیم صهیونیستی بار دیگر دارد مرتکب اشتباه بسیار بسیار بزرگی می‌شود. این اشتباه، به سبک توافق مبادله «گيلعاد شاليط» در سال ۲۰۱۱ است که منجر به آزادی یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه شد و یک نمونه برای پایان بد توافق تبادل زندانیان است. هرگونه توافق برای تبادل اسرا یک «فاجعه» و نشانه حماقت کابینه جنگ است!
  • دبیرکل سازمان ملل گفت که قیمومیت سازمان ملل در غزه پس از جنگ کنونی رژیم صهیونیستی و حماس، مناقشه در غزه را حل نخواهد کرد و در عوض خواستار یک «دوره گذار» با مشارکت کشورهای عربی و ایالات متحده شد که در نهایت به دو راه‌حل دو دولتی برسد.
  • وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی: پیشنهاد جابجایی دائمی فلسطینی ها از غزه را دادم و از دیگر کشورها می‌خواهم که برای این کار همکاری کنند. جامعه بین المللی باید «اسکان داوطلبانه» فلسطینیان مستقر در غزه را در سراسر جهان ترویج کند.این می تواند یک راه حل برد- برد باشد، یک برد برای غیرنظامیان غزه که به دنبال زندگی بهتر هستند و یک پیروزی برای رژیم صهیونیستی پس از این تراژدی ویرانگر.
  • بنی گانتز: به نصرالله هشدار می‌دهم که بخاطر ایرانی ها، بیروت را به خطر نیندازد!
  • اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با تقدیر از پویش های مردمی در دفاع از ملت فلسطین،آن را قوت قلبی برای مردم مظلوم فلسطین دانست.
  • «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به درخواست آمریکا برای آزادی کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستیی گفت: هرگاه آمریکا و رژیم صهیونیستی کشتار فلسطینیان را متوقف کنند، در آن صورت می‌توان درباره کشتی توقیف شده حرف زد.
  • شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان: حزب‌الله، جزئی جداناپذیر از مقاومت است و در مقابله با دشمن صهیونیستی در شرایط جنگ قرار دارد. تا زمانی که این جنگ ادامه یابد، احتمال گسترش جنگ و شرایط منفی ناشی از آن برای صهیونیست‌ها وجود دارد و هیچ تضمینی از این بابت از ما دریافت نخواهند کرد. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد مقاومت فلسطین توان ادامه طولانی‌‌مدت این جنگ را دارد.
  • محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در اجلاس بریکس: ما خواستار توقف فوری عملیات نظامی در غزه و ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای امداد رسانی به غیرنظامیان هستیم. از همه کشورها می خواهیم که صادرات سلاح و مهمات به رژیم صهیونیستی را متوقف کنند.
  • «احمد داوود اوغلو» سیاستمدار و نخست‌وزیر اسبق ترکیه: دولت اردوغان که ادعا می‌کرد "اگر ما نباشیم غزه سقوط می‌کند" به مدت 18 روز از آغاز جنگ سکوت کرده بود و روز 22 به جای موضع‌گیری میتینگ برگزار کرد؛ وای به حال شما که سوخت و مواد غذایی سربازان رژیم صهیونیستیی را تامین می‌کنید!
  • روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا مدعی شد که ارتش رژیم رژیم صهیونیستی در مرز فلسطین اشغالی با جنوب لبنان نزدیک به ۱۰۰ هزار نیرو مستقر کرده است. سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان طی دو هفته اخیر در سخنرانی خود گفت که عملیات‌های همبستگی این جنبش با مقاومت فلسطین در غزه باعث شده است که نزدیک به یک سوم ارتش رژیم رژیم صهیونیستی مجبور شود در شمال فلسطین مستقر شود که برای کاهش فشار به نوار غزه مؤثر بوده است.
  • در بمباران اخیر در جبالیا دو نفر از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به شهادت رسیدند. استاد مصطفی القانوع ابو سائد عضو دفتر سیاسی حماس و مسئول این جنبش در اردوگاه جبالیا و استاد عاطف القانوع ابورجب از رهبران این جنبش و برادر دکتر عبداللطیف القانوع سخنگوی جنبش حماس در این حمله به شهادت رسیدند. در بمباران منزل خانواده القانوع در جبالیا 17 عضو این خانواده به شهادت رسیدند.
  • گروهی از هکرها سرورهای شرکت ذخیره‌سازی وب‌سایت‌ها را هک کردند و اطلاعاتی را که از «وب‌سایت آرشیو دولت» دزدیده بودند، فاش کردند. بررسی امنیت اطلاعات نشان داد که این هک شامل ۸۷ هزار شماره تلفن و اسامی افراد و ۸۵ هزار آدرس ایمیل است.
  • تامیر یدایی، فرمانده تیپ 298، توسط رزمندگان مقاومت فلسطین بر اثر اصابت موشک به خودروی ببری که در جریان بازدید از بیت لاهیه در آن حضور داشت، به درک واصل شد.
  • سرایا القدس: 9 تانک، 3 نفربر و یک خودروی نظامی صهیونیستی را در محورهای بیت حانون، بیت لاهیا، جبالیا و دو منطقه المخابرات و التوام منهدم کردیم.
  • اخیراً شایعاتی مطرح شده بود که پهپادهای آمریکایی در خیابان ابوغریب بغداد با هدف قرار دادن یک خودرو، یکی از فرماندهان مقاومت عراق را شهید کرده‌اند. حتی برخی در این میان از احتمال شهادت قیس الخزعلی سخن گفتند و بعضی دیگر از اکرم‌الکعبی به عنوان هدف این ترور نام بردند. پیگیری‌ها از چند منبع حاکیست که این شایعه صحت ندارد و فرماندهان مقاومت بحمدالله ترور نشده‌اند.
  • حماس: در حالی که ما رسیدن به یک توافق آتش بس را اعلام می‌کنیم، تأکید می‌کنیم که دستان ما روی ماشه باقی خواهد ماند و گردان‌های پیروز ما آماده دفاع از ملت ما و شکست اشغالگران هستند.
  •  
  • منابع محلی در غزه مدعی شدند رژیم صهیونیستی روند تخلیه اجباری بیمارستان اندونزی را آغاز کرده است و همزمان اقدام به بازداشت کادر پزشکی و شهروندان فلسطینی حاضر در بیمارستان می نماید.
  • جنگنده‌‌های رژیم رژیم صهیونیستی مناطق مختلف در نوار غزه از جمله شمال و مرکز و جنوب این منطقه (رفح) را هدف حملات هوایی خود قرار دادند که در اثر آن شماری شهید و تعدادی نیز زخمی شدند.در شهر رفح، بمباران محله سعودی‌ها منجر به شهادت سه تن از جمله دو زن شده است.
  • کاخ ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که آزادی اسرای رژیم صهیونیستیی از غزه احتمالا ساعت تا چند روز بعد از دست یابی به توافق آتش بس طول خواهد کشید.
  • کاخ سفید: واگنر روسیه در حال آماده شدن برای ارائه سامانه پدافند هوایی به «حزب‌الله لبنان یا ایران» است.
  • ستاد آمریکا در غرب آسیا (سنتکام): ۸ تن از نیروهای ما در نتیجه اصابت موشک‌های بالستیک کوتاه برد به پایگاه عین الاسد مجروح شدند.
  • جبهه مقاومت افغانستان اعلام کرد: اقدام‌های طالبان زنگ خطر به کشورهای همسایه و منطقه را به صدا درآورده و پروژۀ بی‌ثبات‌سازی آسیای مرکزی، روسیه، ایران و چین را دنبال می‌کنند، طالبان مأموریت خطرناک جابجاسازی تروریستان منطقه‌ای در شماری از ولایت‌های شمال‌شرق و شمال‌غرب افغانستان آغاز کرده‌اند.
  • بندهای مهم آتش بس: آتش بس در سه مرحله پنج روزه برنامه‌ریزی شده و فعلا گام اول اجرا می‌شود. حزب الله لبنان و انصارالله یمن اضلاع آتش‌بس نیستند. بنابر این دستشان برای عملیات بسته نیست. گام اول برقراری آتش‌بس ۵ روزه است که بر اساس آن کلیه عملیات‌های نظامی اسراییل در سراسر غزه، چه بمباران‌ها و چه حملات زمینی و چه عملیات اطلاعاتی متوقف می‌شود. در گام اول اسرای نظامی و عالیرتبه تبادل نمی‌شوند و برای آزادی ۵۰ اسیر غیرنظامی رژیم صهیونیستیی توافق شده که شامل کودکان، زنان سالخورده، برخی مردان سالمند و بیمار به اضافه دو تابعیتی‌های روس، ترک، آسیایی، آمریکایی و اروپایی است.‌ طبق توافق در پنج مرحله، هر روز ۱۰ اسیر غیرنظامی رژیم صهیونیستیی در ازای آزادی ۳۰ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد می‌شوند. در ساعاتی از روز گذرگاه رفح باز می‌شود و ‌روزانه ۳۰۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی وارد غزه شده و در جنوب و شمال این منطقه توزیع می‌گردد و این کمک‌ها علاوه بر غذا شامل تجهیزات پزشکی و سوخت نیز هستند . در سطح میدانی رژیم صهیونیستی متعهد شد که نیروهای خود را که در جاده صلاح‌الدین غزه مستقر هستند، بیرون بکشد و حق نزدیک شدن به مردمی که در این منطقه تردد می‌کنند را ندارد و عملا محاصره شکسته می‌شود. حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم صهیونیستی طی چهار روز آتش بس در جنوب غزه و در شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدظهر متوقف خواهد شد. حماس تأکید کرده است که طی دوره آتش بس رژیم اشغالگر متعهد شده است که به هیچ فردی در همه مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و مردم آزادی عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح الدین را خواهند داشت.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها