۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۶۰
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
از تهدید ایران تا حمله به رفح؛

نتانیاهو به دنبال چیست؟

هدف نتانیاهو از بالابردن سطح تنش با جمهوری اسلامی ایران کاهش انتقادات جامعه جهانی به خاطر شرایط وخیم انسانی در غزه، امتحان کردن شانس درگیری مستقیم میان سنتکام و محور مقاومت، جلب کمک‌های مالی- نظامی کشورهای غربی، دریافت چراغ سبز حمله به رفح و ایجاد اجماع جهانی- منطقه‌ای علیه تهران بوده است.
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

در هفته‌های اخیر دامنه تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی از منطقه خاکستری خارج و وارد مرحله درگیری مستقیم شده است. در این مرحله ابتدا جنگنده‌های اسرائیلی از فراز آسمان جولان اشغالی ساختمان کنسولگری ایران در سوریه را هدف قرار داده و جمعی از مستشاران عالی رتبه ایرانی را که به دعوت رسمی دولت سوریه در این کشور حضور داشتند را به شهادت رساندند. در پاسخ به تجاوز آشکار تل‌آویو به خاک ایران و نقض قوانین پایه بین‌المللی، شامگاه سیزدهم آوریل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد اهداف نظامی- اطلاعاتی همچون پایگاه هوایی نواتیم را هدف قرار داد. تنها یک هفته بعد یعنی در روز بامداد جمعه نوزدهم آوریل ریزپرنده‌های وابسته به رژیم صهیونیستی اقدام به هدف گیری پایگاه شکاری اصفهان کردند که این اقدام آنقدر ضعیف بود که بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتقاد زیاد این عملیان را ضعیف خواند. از طرفی رژیم صهیونیستی نیز مسئولیت آن را برعهده نگرفت.
مجموعه تحولات فوق سبب تقویت این انگاره در میان کارشناسان حوزه فلسطین اشغالی شد که هدف نتانیاهو از بالابردن سطح تنش با جمهوری اسلامی ایران کاهش انتقادات جامعه جهانی به خاطر شرایط وخیم انسانی در غزه، امتحان کردن شانس درگیری مستقیم میان سنتکام و محور مقاومت، جلب کمک‌های مالی- نظامی کشور‌های غربی، دریافت چراغ سبز حمله به رفح و ایجاد اجماع جهانی- منطقه‌ای علیه تهران بوده است. به عبارت دیگر «بی بی» از افزایش سطخ تنش با ایران اهداف متعددی را در این بازه زمانی دنبال می‌کند. به عنوان مثال اعضای گروه هفت با برگزاری نشست مجازی به میزبانی نخست وزیر ایتالیا توافق کردند تا دامنه تحریم‌ها علیه برنامه موشکی- پهپادی ایران را افزایش دهند. در لیست تحریمی کشور‌های غربی نام نهاد‌ها و شرکت‌هایی همچون نیرو دریایی سپاه پاسداران، صنایع فولاد و حتی گروه بهمن نیز به چشم می‌خورد.
دیگر هدف اعضای کابینه جنگ اسرائیل برای بهره برداری از تنش با ایران ایجاد ائتلاف نظامی- اطلاعاتی با کشور‌های عرب محافظه کار است. تنها دقایقی پس از عملیات وعده صادق، بنی گانتز از اعضای ارشد کابینه جنگ گفت که اسرائیل در پاسخ به حمله (مشروع) ایران شتاب زده عمل نخواهد کرد و پس از ایجاد ائتلاف منطقه‌ای پاسخ ایران را خواهد داد. براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی ظاهرا اردن، عربستان سعودی و امارات اقدام به همکاری با سنتکام و ساختار پدافندی کشور‌های غربی- رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله ترکیبی ایران کردند. اتخاذ چنین سیاستی از سوی کشور‌های عربی سبب شد تا تل‌آویو با امیدواری نسبت به ادغام در خاورمیانه عربی، از ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران و اعضای شبکه مقاومت سخن بگوید!
کمی بعد در روز یکشنبه ۲۱ آوریل مجلس نمایندگان آمریکا کمک ۲۶ میلیارد دلاری (عمدتا نظامی) را به نفع رژیم صهیونیستی تصویب کرد. نکته جالب توجه آن است که لابی اسرائیل در آمریکا با برجسته سازی تهدید ایران انواع کمک‌های نظامی را از پنتاگون دریافت می‌کند تا از آنها برای حمله به رفح یا جبهه لبنان استفاده نماید! نکته مضحک و جالب توجه آن است که بایدن برای جلب نظر حامیان فلسطین نیز تصمیم گرفته است تا طی روز‌های آینده گردان «نتصخ یهودا» را که متهم به نقض حقوق بشر در کرانه باختری است را در لیست تحریمی آمریکا قرار دهد! به گفته کارشناسان تنها فایده این تحریم جدید واشنگتن آن است که اعضای این گردان از تسلیحات آمریکایی نمی‌توانند استفاده کنند!
با کاهش فشار‌های داخلی- بین المللی علیه سیاست‌های شکست خورده کابینه راستگرای نتانیاهو، اکنون حمله احتمالی به رفح آخرین شانس نخست وزیر فعلی رژیم برای جلب نظر افکار عمومی و بقا در قدرت است. عدم شکست کامل حماس یا تداوم اسرات شهرک‌نشین‌های صهیونیست پس از حمله ارتش به آخرین دژ غزه در حکم «مرگ سیاسی» نتانیاهو خواهد بود. برهمین اساس گروهی از کارشناسان نسبت به عدم کامیابی تل‌آویو در غزه هشدار داده و معتقدند این امکان وجود دارد که رژیم صهیونیستی برای انحراف مجدد افکار عمومی حمله به جنوب لبنان یا تشدید تنش با ایران را دستور کار خود قرار دهد. در این صحنه آرایی لازم است تا ایران نسبت به کارشکنی و برنامه‌های تنش آفرین اسرائیل در خاورمیانه به واشنگتن پیام داده و در خصوص پیامد‌های احتمالی ماجراجویی مجدد صهیونیست‌ها برای نیرو‌های آمریکایی هشدار دهد.
با گذشت بیش از شش ماه از جنگ طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی با افزایش خودخواسته سطح تنش‌ها با ایران و اعضای شبکه مقاومت آمده نبرد نهایی در غزه می‌شود. با وجود کشتار بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی بیگناه در این منطقه، اما همچنان مردم غزه دست از مقاومت نکشیده و نشانه‌های برجسته‌ای در خصوص اختلاف در میان ساکنان این منطقه دیده نمی‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که پس از به راه افتادن حمام خون در خیابان‌های رفح، کشور‌های غربی اینبار با چه استدلالی می‌خواهند برای مردم جهان از حقوق بشر یا قوانین بین‌المللی سخن بگویند! افزایش تعداد شهدا در غزه بیش از پیش منطقه را مستعد افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها خواهد کرد. تحولات روز‌های آتی نشان خواهد داد که سرانجام پیروزی نهایی جنگ اراده‌ها در غزه کدام محور و بازیگران خواهند بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها