۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۲۳
۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1049)

رسانه های داخلی

۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران
ستادکل نیرو‌های مسلح: به دنبال وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیأت همراه و وجود شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپاد‌های پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آنها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیرو‌های امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جستجو را آغاز کردند. در این شرایط ستاد کل نیرو‌های مسلح پس از اعلام همکاری کشور‌های دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد؛ اما با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت. نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیرو‌های امدادگر زمینی و پهپاد‌های ایرانی نیرو‌های مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.
پی نوشت: اخیراً وزیر حمل‌ونقل ترکیه گفته بود: لاشه‌ی هلی‌کوپتر حامل رئیسی را پهباد ما یافت و مختصات آن را به مقام‌های ایرانی ارسال کرد. هنگام گشت‌زنی پهباد ترکیه هیچ پهپاد یا ریزپرنده‌ی دیگری در آسمان آذربایجان وجود نداشت. ادعا‌های مقامات ایرانی مبنی بر یافتن لاشه‌ی هلی‌کوپتر توسط نیرو‌های ایرانی، برای ایران مصرف داخلی دارد. تمام دنیا بصورت آنلاین ثانیه به ثانیه عملیات پیدا کردن لاشه هلی‌کوپتر توسط پهباد ترکیه را مشاهده کردند. خود را بیش از این درگیر این کشمکش لفظی با مقامات ایران نمی‌کنیم، ما وظیفه‌ی همسایگی خود را انجام داده‌ایم!
واکنش سردار کوثری به شایعات درباره‌ی محافظ رئیسی
سردار اسماعیل کوثری در خصوص برخی شایعات مبنی بر «وضعیت مبهم یکی دیگر از محافظین رئیس جمهور» گفت: برخی رسانه‌ها حرف‌های بی‌ربطی را می‌سازند. محافظ نفر دوم در بالگرد دیگری بوده، زیرا در یک بالگرد به چند نفر محافظ احتیاجی نبوده و تمام این حرف‌ها بی‌اساس است. ما مسأله پنهان شده‌ای نداریم. با توجه به شرایط جوّی و جغرافیایی و نیز ارتفاعات سربه فلک کشیده ارسباران که منطقه بسیار پیچیده‌ای است، در حال حاضر تیمی از طرف ستاد کل نیرو‌های مسلح به سرپرستی سردار علی عبداللهی مشخص شده است که به بررسی جامع و کامل این اتفاق بپردازند و حتما گزارش آن به دست مردم خواهد رسید. رسانه‌های خارج از کشور به دنبال جوسازی هستند تا مورد توجه مخاطبین داخلی و خارجی قرار بگیرند. آنها به خیال اینکه حرف نو و جدیدی زده‌اند که باید گفت، نه این چنین نیست. تعداد شهدا، اسامی، رده، رسته و جایگاه آنان مشخص است. /جماران
روایت بذرپاش از سانحه بالگرد حامل شهید ابراهیم رئیسی
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی: حدود ساعت ۱۳.۴۰ دیدم کادر پرواز با هم صحبت می‌کنند و از منهدس پرواز بالگردمان علت را پرسیدم که اشاره کردند بالگرد رئیس‌جمهور که پشت ما بود را گم کرده‌ایم، این اعلام حدود ساعت ۱۳.۴۰ انجام گرفت. خلبان بالگرد ما در منطقه گشت زد ولی اثری پیدا نکرد و حدود ساعت ۱۳.۵۰ در نزدیک‌ترین نقطه، در منطقه‌ی کارخانه مس سونگون فرود آمدیم. تلاش را آغاز کردیم و به تلفن‌های اعضای بالگرد تماس می‌گرفتیم و برخی تلفن‌ها مثل تلفن آقای امیرعبداللهیان، آقای استاندار و آقای آل‌هاشم زنگ می‌خورد ولی پاسخی نمی‌آمد و ما نگران شدیم؛ این تماس‌ها تا حدود ساعت ۱۴.۳۰ ادامه داشت. همان‌زمان بود که یک تماس حداقلی با مرکز کنترل فضایی کشور برقرار شد و موقعیت تقریبی بالگرد را تشخیص دادیم و هنوز عوامل امدادی را خبر نکرده بودیم و فاصله داشتیم، چون در منطقه‌ی ورزان بودیم. برای شناسایی دقیق منطقه بر اساس آنتن تلفن همراه نیاز به سه آنتن بی‌تی‌اس در آن منطقه بود که یک آنتن بی‌تی‌اس وجود داشت که با استفاده از آن، حدود منطقه و روستای اوزی را مشخص کردند. حدود ساعت ۴.۳۰ صبح بود که نیرو‌ها به نقطه اصلی رسیدند و عملیات شناسایی به اتمام رسید و کلیت ماجرا برای ما روشن شد که همه‌ی عزیزان به شهادت رسیده‌اند و هویت پیکر‌ها و جایجایی ابدان در دستورکار قرار گرفت. عزیزان سپاه و مدیریت منطقه در این عملیات خیلی کمک کردند. / تجارت نیوز
اظهارات موسویان درخصوص عملکرد شهید رئیسی
به گزارش جماران، سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین و کارشناس ارشد سیاست خارجی در یادداشتی نوشت: ایران ذر زمان رئیسی، از برجام فاصله گرفت و برنامه هسته‌ای خود را توسعه داد تا اینکه به یک کشور «در آستانه بمب هسته ای» تبدیل شد که این مهمترین میراث دوره ریاست جمهوری رئیسی را رقم زد. تحول مهم بعدی منطقه‌ای - بین المللی در دروان ریاست جمهوری رئیسی، نهایی شدن عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای و پذیرش ایران به عضویت در گروه کشور‌های بریکس شامل روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل بود که پروسه آن از سال‌ها قبل آغاز شده بود. در بخش سیاست داخلی ایران، ابراهیم رئیسی اولین رئیس جمهوری بود که بطور کامل با سیاست‌های مورد نظر مقام عالی رهبری ایران در موضوعات داخلی، منطقه‌ای و بین المللی هماهنگ بود. روسای جمهور قبلی از جناح اعتدالیون و اصلاح طلب‌ها همچون هاشمی، خاتمی و روحانی دیدگاه‌های متفاوتی با مقام عالی رهبری ایران داشتند. حتی احمدی نژاد که منتخب اصولگرایان بود، بعد از مدتی اختلافات شدید با سیاست‌های مقام معظم رهبری پیدا کرد.
بررسی گوشه‌ای از خدمات دولت سیزدهم در بخش سفر‌های استانی
فرهیختگان: با وجود تلاش‌های گسترده و شبانه‌روزی رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم در سفر به استان‌ها و پیگیری پروژه‌های عمرانی، مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و مردم، متاسفانه تلاش جدی برای انعکاس ابعاد مهم و پرخیر و برکت این سفر‌ها در رسانه نشده است. با این حال سازمان برنامه و بودجه کشور اوایل سال ۱۴۰۳ در گزارشی اعلام کرد، در دو دور سفر‌های استانی (تا قبل از ۴ سفر سال جاری رئیس‌جمهور به استان‌های سمنان، قم، مازندران و آذربایجان شرقی)، دولت بیش از ۴۵۰۰ مصوبه با اعتباری بالغ بر ۲۸۸ همت به تصویب رسانده که طی ۲.۵ سال از عمر دولت سیزدهم با تخصیص ۱۸۸ هزار میلیارد تومان، بیش از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در قالب مصوبات سفر، تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در سفر‌های ۴ استان مذکور که طی سال جاری انجام شده، دولت حداقل حدود ۱۲ همت مصوبه داشته که ارزش مصوبات دولت سیزدهم در ۴۹ سفر به ۳۰۰ همت می‌رسد. برای درک تعداد زیاد سفر‌های شهید رئیسی به استان‌ها (۴۹ سفر) همین قدر کافی است بدانیم در دولت دوازدهم، رئیس‌جمهور از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تنها ۱۴ سفر استانی با ۶۲۸ مصوبه و با اعتباری حدود ۲۰ همت داشت که درنهایت ۲۰۴ مصوبه به ارزش ۲۷ همت محقق شده است.
کاندیدا‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
در پی سانحه‌ی تلخ سقوط بالگرد و فقدان ناگهانی ریاست محترم جمهور و هیات همراه، انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برای تاریخ هشتم تیرماه ۱۴۰۳ از سوی وزارت کشور اعلام شده است. به گزارش شفقنا، پیش بینی‌ها و ارزیابی‌های اولیه از جریانات سیاسی حاکی از مطرح بودن افراد ذیل در صدر گروه‌های مختلف سیاسی و احتمال بیشتر کاندیداتوری ایشان است. اسحاق جهانگیری، محمد رضا عارف، محمد جواد ظریف، مسعود پزشکیان، عبدالناصر همتی، محمد باقر نوبخت، محسن مهر علیزاده، محسن هاشمی، علی لاریجانی، محمد مخبر، محمد باقر قالیباف، محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی، حسین دهقان، حداد عادل، علیرضا زاکانی، پرویز فتاح.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها