۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۶۰
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
ققنوس مقاومت؛

حماس ادامه دهنده راه شهید السنوار

مهم‌ترین نکته فراموش شده از سوی سران رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکایی- اروپایی شاید آن باشد که ایران و سایر اعضای محور مقاومت براساس منطقه «مادی» امور را تحلیل نکرده و براساس ایدئولوژی «اسلام سیاسی» و «مقاومت» تحولات جهان واقع را درک و تحلیل می‌کنند. در ایدئولوژی مقاومت، اصالت و صحت راه زمانی مشخص می‌شود که پاک‌ترین و بهترین فرماندهان و شخصیت‌های سیاسی مقاومت به دست بدترین انسان‌های کره زمین به شهادت برسند.
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

آفتاب عمر یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس، سرانجام در هفدهم اکتبر ۲۰۲۴ در حالی که لباس رزم بر تن داشت و با اشغالگران صهیونیست مبارزه می‌کرد، به یاران شهید خود پیوست. به گزارش «تایمز اسرائیل» عصرگاه پنج شنبه نیرو ۸۲۸ وابسته به لشگر ۱۶۲ غزه سه تن از نیرو‌های حماس را هدف قرار داد که ظاهراً یکی از این افراد، رئیس دفتر سیاسی این گروه و جانشین شهید هینه بوده است. علاوه بر شهید السنوار، محمود الحمدان و هانی حمیدان نیز در این یورش به شهادت رسیدند.
به گزارش روزنامه «واشنگتن پست» ارتش رژیم صهیونیستی این جنایت را در عملیاتی از پیش تعیین شده انجام ندادند و به صورت تصادفی در رفح با شهید السنوار و همراهان ایشان درگیر شدند. پس از شهادت این رهبر برجسته محور مقاومت، نتانیاهو، بایدن، هریس، مکرون و تعداد زیادی از رهبران غربی با انتشار بیانیه‌هایی از این جنایت غیرقانونی استقبال کرده و این واقعه را فرصتی برای برقراری توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه دانستند! این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بسیار از فرماندهان نظامی صهیونیست از ادامه دار بودن جنگ در باریکه غزه خبر دادند. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به علل و پیامد‌های شهادت یحیی السنوار و تأثیر آن بر تحولات فلسطین اشغالی و منطقه غرب آسیا بپردازیم.
فرماندهان رشید مقاومت مانند شهیدان فواد شکر، ابراهیم عقیل، علی کرکی، سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه دارای نقشی پر رنگ در تحولات سیاسی- نظامی هستند، اما سازمان هیچ از گروه‌های مقاومت به دلیل آگاهی نسبت به تهدید ترور، قائم به فرد نبوده است. به بیان دیگر اعضای شبکه مقاومت با درس گرفتن از تجربه فرماندهان شهیدی مانند احمد الاجعبری، صلاح شهاده، عباس موسوی، عماد مغنیه و ... تدبیر لازم برای یافتن، آموزش و تربیت جانشینان گروه‌های مقاومت را در دستور کار خود قرار دادند.
به عنوان مثال پس از شهادت سید عباس موسوی، شهید سید حسن نصرالله به مدت سه دهه دبیرکلی مقاومت اسلامی لبنان را بر عهده داشت و در این مدت به رشد کیفی- کمی حزب الله در سپهر سیاسی لبنان و ترتیبات امنیتی منطقه شامات کمک شایانی کرد. به گفته نشریه معتبر «اکونومیست» حزب الله مسلح‌ترین گروه غیردولتی جهان است که قدرت موشکی آن از بسیاری از دولت‌های منطقه و جهان بسیار بیشتر می‌باشد.
مهم‌ترین نکته فراموش شده از سوی سران رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکایی- اروپایی شاید آن باشد که ایران و سایر اعضای محور مقاومت براساس منطقه «مادی» امور را تحلیل نکرده و براساس ایدئولوژی «اسلام سیاسی» و «مقاومت» تحولات جهان واقع را درک و تحلیل می‌کنند. در ایدئولوژی مقاومت، اصالت و صحت راه زمانی مشخص می‌شود که پاک‌ترین و بهترین فرماندهان و شخصیت‌های سیاسی مقاومت به دست بدترین انسان‌های کره زمین به شهادت برسند. به بیان دیگر اگر واقعه کربلا برای چهره‌های برجسته مسیر مبارزه با ظلم تکرار نشود، لازم است تا رهبران فکری مقاومت تدبیری برای اصلاح روند مبارزه با اشغالگران اتخاذ کنند. خلیل الحیه از اعضای دفتر سیاسی حماس، پس از تایید خبر شهادت یحیی السنوار گفت: «جنبشی که رهبران و فرزندان آن شهید می‌شوند، جنبشی اصیل و ریشه دار است که به دنبال دستیابی به اهداف مردم خود است.»
ترور‌های پی‌درپی رهبران مقاومت، آن هم در مسیر دفاع از قدس نشان دهنده میزان اهمیت شکست رژیم صهیونیستی در نبرد طوفان الاقصی است. بنیامین نتانیاهو قصد دارد تا بار دیگر اعتبار امنیتی رژیم را در منطقه غرب آسیا احیا کرده و تل‌آویو را به عنوان حافظ منافع آمریکا در منطقه شمال اقیانوس هند به تصویر بکشد. برهمین اساس ماشین ترور صهیونیست‌ها قصد دارد تا عدم پیش روی میدانی در صحنه جنگ را با کمک ترور ناجوانمردانه رهبران ارشد مقاومت جبران کند. اتخاذ چنین سیاستی از سوی تل‌آویو ایجاب می‌کند تا شبکه مقاومت علاوه بر استقبال از گزینه برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان، آماده تشدید تنش با رژیم اشغالگر قدس در جبهه‌های هفت گانه نبرد باشد.
بهره سخن
برخی تحلیلگران معتقدند تل‌آویو تصمیم گرفته است تا آگاهانه سطح تنش با ایران و محور مقاومت را افزایش دهد تا از این طریق بتواند موازنه قوا در منطقه شرق عربی را تغییر دهد. برای خنثی کردن این سیاست لازم است تا اعضای شبکه مقاومت تحت رهبری واحد تهران آرایش تهاجمی نسبت به صهیونیست‌ها گرفته و در گام اول جنوب لبنان را تبدیل به گورستان اشغالگران کند. دومین گام مؤثر مقاومت باید تشدید حملات موشکی- پهپادی علیه مراکز راهبردی فلسطین اشغالی مانند بنادر و کارخانه‌ها باشد. در گام سوم دستگاه دیپلماسی ایران باید با ایجاد نوعی کمپین دیپلماتیک با حضور اعضای سازمان ملل متحد، فشار سیاسی برای برقراری آتش‌بس در غزه و پایان جنگ را افزایش دهد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها