۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۳۶
۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1055)

رسانه های داخلی

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

چه کسانی در انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند ثبت نام کنند؟
علی فتاحی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، می‌توانند نامزد انتخابات شوند؟ گفت: انتخابات ریاست جمهوری ممنوعیتی برای هیچ یک از جایگاه‌های سیاسی کشور ندارد. در ماده ۳۷ محدودیتی ذکر شده است برای افرادی که مستقیماً در نظارت بر انتخابات و اجرای انتخابات نقش دارند. کسانی که صرفاً در اجرا و نظارت مستقیماً نقش داشته باشند نمی‌توانند ثبت نام کنند. اجرای انتخابات در سیاست‌های کلی انتخابات و قانون انتخابات ریاست جمهوری بر عهده وزارت کشور و وزیر کشور است. طبیعتاً زیر مجموعه آنها رئیس ستاد انتخابات کشور و دبیر ستاد انتخابات کشور و امثال اینها که در فرایند انتخابات نقش مستقیم دارند نمی‌تواند ثبت نام کنند. ارکان نظارتی هم مستقیم بر انتخابات نظارت می‌کنند مثل اعضای شورای نگهبان و اعضای هیئت‌های نظارت بر انتخابات شورای نگهبان که مستقیماً بر امر انتخابات نظارت دارند هم امکان ثبت نام ندارند. در مورد سایر افراد هیچ ممنوعیتی وجود ندارد.
اعلام کاندیداتوری مجتبی ذوالنوری برای ریاست مجلس دوازدهم
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به موضوع رقابت‌ها جهت احراز کرسی ریاست مجلس گفت: از قبل شخصیت‌های کشوری، انقلابی، موکلین و نمایندگان محترمی از مجلس از من خواسته بودند که در این رقابت‌ها ورود کنم، اما بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی و این حادثه‌ای که اتفاق افتاد، عزم من جزم‌تر و قاطع‌تر شد و ان‌شاءالله برای رقابت برای ریاست مجلس ورود می‌کنم. به لطف خدا مجالس گذشته ما موفق عمل کردند و کار‌های خوبی کردند و مجلس یازدهم وصف و صفت انقلابی بودن را از مقام معظم رهبری به عنوان مدال افتخار گرفت. برای افزایش کارآمدی مجلس در ابتدا مجلس باید نماینده محور شود؛ در سالیان گذشته تغییراتی در آئین‌نامه داخلی مجلس اتفاق افتاده که قدرت و اختیار نمایندگان و صحن به رئیس مجلس انتقال پیدا کرده و الان مجلس رئیس محور است نه نماینده محور یا صحن محور؛ لذا این اختیار و قدرت باید به نمایندگان و صحن مجلس بازگردد و آئین‌نامه داخلی مجلس حتماً باید به طور جدی اصلاح شود.
بررسی گزینه‌های احتمالی اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری
- انصاف نیوز: شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالاً سیدمحمد صدر به‌عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ۸ تیر معرفی خواهد شد. صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های سیاسی میانه‌رو در ایران است. او در دولت اصلاحات از مدیران ارشد وزارت امور خارجه بود و در سال‌های بعد نیز به‌عنوان مشاور در کنار جواد ظریف حضور داشت.
- نورنیوز درباره نامزد‌های احتمالی اصلاح‌طلبان نوشت: «در اردوگاه اصلاح طلبان تاکنون حضور محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، عبدالناصر همتی و محمد شریعتمداری قطعی شده است. اگرچه این افراد از نظر مشی سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان هستند لیکن بر اساس اطلاعات موثق هنوز نتوانسته اند حمایت احزاب یا رهبران اصلاح طلب را جلب کنند. اخبار رسیده حاکی است که اطرافیان سید محمد خاتمی به لیست ۴ نفره شامل سید محمد صدر، مجید انصاری، رضا اردکانیان و علی اکبر صالحی رسیده اند و قصد دارند آنها را برای ثبت نام در انتخابات ترغیب کنند. گفته می‌شود حمایت اولیه خاتمی نیز از این فهرست اخذ شده و نهایتا و پس از اعلام صلاحیت‌ها یکی از این افراد به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان معرفی خواهد شد.»

گزینه‌های احتمالی اصول گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری
- نورنیوز: «اخبار رسیده از اردوگاه اصولگرایان از حضور قطعی سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف، سعید محمد حکایت دارد. گفته می‌شود تحت شرایطی، احتمال حضور محسن رضایی نیز در انتخابات پیش رو وجود دارد.»
- خبرگزاری فارس از قطعیت نامزدی جلیلی در انتخابات خبر داد و نوشت: «اخیراً چهار نفر از نمایندگان مشهد (پژمانفر، ظهوریان، اخلاقی و نخعی راد) با حضور در دفتر سعید جلیلی از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر دعوت کردند. این جلسه حاکی از تصمیم قطعی سعید جلیلی برای حضور در انتخابات بوده است.»
- ایسنا گزارش داد دفتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید کرد که وی قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد.
- تسنیم: «برخی منابع گفتند که آقایان پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی به احتمال زیاد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهند شد. اخبار رسیده حاکیست که بعضی از این افراد مقدمات راه اندازی ستاد‌های خود را فراهم کرده و مشغول رایزنی‌هایی هستند.
- تسنیم: برخی از نزدیکان علی لاریجانی می‌گویند که او تصمیم جدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. با این حال اخبار رسیده حاکیست که لاریجانی علی‌رغم عزم شخصی برای نامزدی، اما نسبت به حمایت جریان‌های سیاسی از خود دچار تردید است و به همین دلیل اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است.
- مرکز رسانه قوه قضاییه، در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی و رسانه‌ای اطلاعیه‌ای صادر کرد: «حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که از دهم تیرماه ۱۴۰۰ با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت ریاست قوه قضاییه را عهده‌دار شده‌است، بر انجام مأموریت محوله در عدلیه اصرار و تمرکز دارد و امتثال‌امر رهبری حکیم انقلاب در راستای تحول در دستگاه قضا را از مفروضات اصلی می‌داند.
تلاش اصلاح‌طلبان رادیکال برای تحریم انتخابات
- روزنامه اعتماد: در سطح اول احتمالات که مشارکت بین ۳۵تا ۴۰درصدی شکل می‌گیرد به هیچ وجه حماسه سیاسی ظهور پیدا نمی‌کند. هیچکس هم نباید با کلمات بازی کند و آن را حماسه بنامد. در سطح دوم احتمالات که مشارکت را حدود ۵۰درصد می‌رساند، برخی افراد میانه در آن فرصت حضور دارند، هرچند وضعیتی بهتر از سطح اول است، اما نتیجه مورد نظر مردم و حاکمیت را ایجاد نمی‌کند. تنها در سطح سوم است که می‌توان دستاورد‌های قابل توجه تری برداشت کرد. در این نوع انتخابات‌ها رییس جمهور با پشتوانه رای مردمی می‌تواند گام‌های محکم‌تر و استوارتری بردارد.
- روزنامه شرق: اصلاح‌طلبان فرصت کافی برای بازسازی داخلی خود ندارند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان شانسی ندارند، مگر اینکه معتدلین اصلاح‌طلبان به سوی نیرو‌های میانه‌رو بیایند. اما در پاسخ به این پرسش که آیا حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری منوط به شرایط خاصی خواهد بود؟، جواب منفی داد و در تشریح شرایط حضور به این نکته اشاره کرد که «جبهه اصلاحات باید امکان معرفی و تأیید صلاحیت شدن کاندیدا‌های خود را داشته باشد. اصلاح‌طلبان با هم درگیر نمی‌شوند، چون ظرفیت درگیرشدن هم ندارند و نهایتا مثل انتخابات ۱۴۰۲ بعضی از آنها در قالب روزنه‌گشا وارد می‌شوند و بخشی از کادرهایشان هم تندرو هستند و اصلا شرکت نخواهند کرد!
- روزنامه آرمان ملی: موضوع اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به بحث «مشارکت» شهروندان باز می‌گردد که مهمترین چالش محسوب می‌شود. باوجود آمار‌های پایین انتخابات ادوار اخیر که مرحله به مرحله کاهشی‌تر می‌شود نیاز است تا دستگاه‌های نظارتی مانند شورای نگهبان و سایر دستگاه‌ها انگیزه شهروندان برای حضور در صف رای دهندگان را افزایش دهند در غیر این صورت باید در انتظار آمار‌های مشارکتی پایینی باشیم.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها