۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۵۲
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1067)

رسانه های داخلی

۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بیانیه رئیس دولت اصلاحات درخصوص انتخابات ریاست جمهوری
سید «محمد خاتمی» با صدور بیانیه‌ای درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و مردم‌سالاری اعلام کرد: ضمن تأیید راﻫﺒﺮد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت، اگر پیشنهاد جبهه محقق شود، در انتخابات شرکت می‌کنم. با توجه به اوضاع و احوال درونی و بیرونی و پیرامونی چه بسا شرکت در انتخابات موجه باشد ولو اینکه شرایط انتخابات کاملا مطلوب وجود نداشته باشد. استقرار سامان «مردم‌سالاری» که خواست دیرینه‌ی ملت ایران و گشاینده راه به سوی آینده‌ی بهتر است، با انتخابات و از راه آن میسر است؛ در صورتی که انتخابات سالم و رقابتی باشد و انتخاب‌کننده مردم باشند نه حاکمان. ما تا رسیدن به انتخاباتی معیار فاصله داریم. درد ﺑﺰرگ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ، ﺿﻌﻒ ﺧﺮدورزی در ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ و ﺳﻮء‌ﺗﺪﺑﯿﺮ در مواجهه با ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و ﺑﺤﺮان‌ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد و ﭘﯿﺶ‌رو اﺳﺖ. / شرق
قاضی‌زاده: از تصمیم جبهه انقلاب تبعیت می‌کنم
به گزارش تسنیم، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری درخصوص کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده خودم را متعلق به جبهه انقلاب می‌دانم و از هر تصمیمی که مجموعه جبهه انقلاب به آن برسد، تبعیت می‌کنم.
صولت مرتضوی: تا آخر می‌مانم
به گزارش ایسنا، سید صولت مرتصوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا آخر انتخابات می‌مانم. آمده‌ام که بمانم. مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟
بیانیه تند حقانیان علیه یک خبرگزاری
اخیراً خبرگزاری تسنیم با انتقاد از ثبت نام حقانیان نوشته بود: همه بدانند، آنچه رخ داده، نه یک اقدام از ناحیه نهاد دفتر، بلکه تصمیمی فردی بوده است که ارتباطی نیز با حاکمیت ندارد. برخی افراد به‌رغم اینکه سابقه مسئولیت اجرایی متناسب و چندانی هم نداشتند به عنوان داوطلب نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت نام کردند، اما بدتر اینکه در تیزر‌های انتخاباتی‌شان، نقطه ثقل تبلیغ را وابستگی به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دادند؛ مسئله‌ای که قطعاً اقدامی غیراخلاقی و به دور از نگهداشتن حرمت این نهاد بسیار والاست. سید وحید حقانیان هم با انتقاد از مطلب خبرگزاری تسنیم، در بیانیه‌ای اعلام کرد: در دولت من یکی از اولین اصلاحات، تغییر ریل رسانه منتسب به نهاد‌های حاکمیتی کشور است. در حالی که این رسانه‌ها به طور مستقیم از بیت المال مسلمین و بودجه نظامی کشور ارتزاق می‌کنند، برخلاف قانون و دستور صریح امام راحل، به طور مداوم در سیاست داخلی کشور دخالت می‌کنند. در آخرین لجن پراکنی یکی از این رسانه ها، ضمن نادیده گرفتن مسئولیت‌های خطیر اینجانب از ابتدای انقلاب تاکنون، طوری القا کرده‌اند که نقطه ثقل حضور حقیر در انتخابات، وابستگی به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی است. در صورتی‌که آشکارا از همان ابتدا اعلام کرده‌ام که حضورم در عرصه انتخابات با تصمیم شخصی بوده است. اما مردم به خوبی دریافته‌اند که همه این تلاش‌های مذبوحانه این رسانه منفعل در اکثر بزنگاه‌های حساس کشور، به جهت ترس از شکست کاندید مورد حمایت‌شان است.
تحلیل زیدآبادی از حضور احمدی‌نژاد در انتخابات
احمد زیدآبادی در کانال تلگرا م خود نوشت: آیا محمود احمدی‌نژاد به امید تأیید صلاحیتش از سوی شورای نگهبان نامزد ریاست جمهوری شده است؟ بسیار بعید می‌دانم، زیرا او از مناسبات قدرت در کشور بی‌اطلاع نیست. به نظرم گذشتن ریسمان از سوراخ سوزن، راحت‌تر از عبور آقای احمدی‌نژاد از فیلتر شورای نگهبان باشد. بنابراین، آنان که این روز‌ها اصرار بر رد صلاحیت او می‌کنند، بی‌دلیل خود را به زحمت می‌اندازند، زیرا شورای نگهبان مصرتر از همه آنها در این باره است! تأیید صلاحیت او، در واقع فرستادن مستقیمش به پاستور است. ارزیابی من از شرایط این است که آقای احمدی‌نژاد قادر به بسیج سیاسی ده‌ها میلیون نفر در صحنه انتخابات به نفع خویش است. هوادارانش هم دو دسته‌اند. دسته نخست آنان که دوره دوم ریاست جمهوری او را فراموش کرده‌اند و فقط "پول‌پاشی" ناشی از درآمد‌های سرشار و بی‌سابقه نفتیِ دور اول ریاست‌جمهوری‌اش را به یاد دارند و دسته دوم هم، آنان که او را مناسب‌ترین فرد برای گذر همیشگی از وضعیت موجود تلقی می‌کنند. هر دو دسته هم نگاه‌شان به او مانند هواداران ترامپ به ترامپ است یعنی هیچ استدلالی قادر به تغییر نظر آنان نیست.»
توصیه روزنامه اصولگرا به شورای نگهبان
فرهیختگان نوشت: موضع صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اتصال حماسه بدرقه شهیدان اخیر با صحنه پرشکوه انتخابات معنایی جز تأکید رأس حاکمیت جمهوری اسلامی بر «مشارکت حداکثری» ندارد. نگاه به لیست بلندبالای کاندیدا‌ها نشان می‌دهد دست شورای نگهبان برای برگزاری یک انتخابات باشکوه که سلایق مختلف در آن نماینده داشته باشند، باز است. درواقع مطالبه منطقی و عقلانی از شورای نگهبان این است که با لحاظ کردن اصل مشروع «مشارکت حداکثری» و ۴ ویژگی که رهبری برای ریاست‌جمهوری مطرح کردند، زمینه آن انتخابات باشکوه را فراهم کند.
جهانگیری نامزد نهایی اصلاح‌طلبان؟
محمد قوچانی، عضو حزب کارگزاران در سازندگی نوشت: «جبهه اصلاحات ایران در آستانه حمایت از نامزدی سیدمحمد صدر قرار داشت که در آخرین لحظات شامگاه شنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ خبر انصراف این دیپلمات و بوروکرات قدیمی جناح چپ در محافل سیاسی پخش شد و حامیانش در جبهه اصلاحات را خیلی زود تنها گذاشت؛ درحالی که همه برنامه‌ها برای حمایت از او تدارک دیده شده بود. روز بعد محمدرضا عارف دیگر نامزد محتمل اصلاح‌طلبان هم از انتخابات کناره گرفته است، چون از سوی رهبر اصلاحات به جبهه اصلاحات احاله شده بود و در جبهه نیز تمایل جدی‌ای به او نبود. اکنون تنها یک چهره شاخص اصلاح‌طلب، شانس نامزدی داشت و او کسی جز اسحاق جهانگیری نبود که یک بار سابقه تایید صلاحیت (در سال ۱۳۹۶) و یک بار سابقه ردصلاحیت (در سال ۱۴۰۰) برای ریاست‌جمهوری داشت. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که جهانگیری با تشویق خاتمی و تأکید روحانی وارد انتخابات شده است. چنان که علی جنتی، رئیس هیات اجرایی حزب اعتدال و توسعه هم از جهانگیری به‌عنوان یکی از دو نامزد حزب خود نام برد و به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات در شرایط کنونی، بیش از دیگران جهانگیری را شاخص مشارکت خود در انتخابات بداند.»
انتقاد روزنامه شرق از اصلاح طلبان
روزنامه شرق نوشت: مرور تاریخ فعالیت سیاسی در ایران نشان می‌دهد که چه‌بسا گروه‌هایی در بعضی دوره‌ها اقبال درخورتوجهی بین مردم داشتند، ولی با کاستن از فعالیت خود، در بزنگاه‌هایی که حتی امکان حداقلی از حضور را داشتند، توان و رمقی برای بازگشت به عرصه سیاسی نداشتند و تبدیل به فراموش‌شدگانی از گذشته شدند. حالا به نظر می‌رسد بعد از سه دوره انتخابات مجلس یازدهم، ریاست‌جمهوری سیزدهم و مجلس دوازدهم، بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان با نام «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» هم به همان راه می‌روند. شاید هنوز متوجه نیستند که این قطع ارتباط و شرط‌گذاری، انقطاع با سازمان رأی را به ۱۰ سال خواهد رساند و قطعاً پس از ۱۰ سال، دیگر حتی اگر بهترین شرایط هم فراهم شود، نتیجه‌ای بهتر از سال ۱۳۸۱ و شورای شهر دوم عایدشان نخواهد کرد و نهایتاً شاید روزی درباره‌شان بگویند آنها مردمانی شرافتمند بودند. همین و بس.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها