۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۶۶
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1077)

رسانه های داخلی

۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اخبار انتخابات ریاست جمهوری
- حسن روحانی: شورای نگهبان با خروج از اختیارات قانونی خود، حق انتخاب آزادانه مردم را محدود کرده و از پاسخگویی سر باز می‌زند. کسی که می‌خواهد مسئولیت اجرائی کشور را به عهده بگیرد، باید حداقل برای ده مسأله اصلی: رفع تحریم، رشد سرمایه‌گذاری، سالم و رقابتی شدن اقتصاد، حق اینترنت مردم، شفافیت و توازن بودجه، اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی، تأمین سلامت ارزان، اجرای تام و تمام قانون اساسی، تضمین آزادی‌های مدنی و اعتلاء اخلاق در جامعه، راه‌حل روشن داشته باشد و بتواند این راه‌حل را محقق کند.
- محمود واعظی، رییس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه: در میان کاندیدا‌های انتخابات پیش رو، آقای «دکتر پزشکیان» از منظر «مردمی بودن» و «ساده زیستی» بیشترین شباهت را به شهید رئیسی دارند.
- اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی: به نظرم می‌آید شورای نگهبان همه سلیقه‌ها و جناح‌ها را رعایت کرد و هرکسی از بین اینها به صحنه آمد و توانست تأیید کند، تأیید کرد؛ و این حرکت خوبی است.
- محسن هاشمی: اگر مشارکت زیر ۴۰ درصد باشد، افرادی مثل جلیلی رأی می‌آورد، اگر به ۵۰ درصد برسد، شاید قالیباف در دور اول پیروز شود، اما اگر مشارکت به سوی ۶۰ درصد برود، شانس پزشکیان بیشتر است.
- حسین مرعشی: لاریجانی قبل از ثبت‌نام هماهنگی‌های لازم را کرده بود، اما دوباره ردصلاحیت شد.
- آخوندی: ‏در جهت حفظ وحدت ‎جبهه اصلاحات ایران، در دفتر دوست ارجمندم جناب آقای دکتر ‎پزشکیان حضور یافتم تا پشتیبانی خود را از نامزدی ایشان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نمایم. گفتگوی گرم و صمیمانه‌ای داشتیم. حضور ایشان در این صحنه گشودن دریچه‌ای به سوی سیاست‌ورزی در روزگار مرگ سیاست در ایران است. ابن فرصت را باید قدر بدانیم.
- محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب: برآورد من این است که اصولگرایان حدود ۱۵ میلیون رأی دارند که اگر همه بمانند، بین آنها تقسیم می‌شود. اگر آقای پزشکیان موج فعلی را پیگیری کند، با ۱۲ میلیون رأی در دور اول پیروز می‌شود. به نظر می‌آید که حداقل آقای پزشکیان یکی از ارکان مرحله دوم یا پیروز انتخابات می‌تواند باشد.
- واکنش پزشکیان به اظهارنظر‌ها درباره اولین برنامه تلویزیونی‌اش: ما برای اداره کشور نیاز داریم تا صدای مردم را بشنویم، ایرادات را بپذیریم و اصلاح کنیم. با هشتگ برای ایران، گوش شنوای شما در فضای مجازی هستم و خود را پاسخگو می‌دانم.
- عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات: مبنا و استراتژی آقای پزشکیان به نظر من ایجاد تنش نیست. مسئله‌اش حل مشکلات مردم است و این حل مشکلات با ایجاد تنش، رویارویی و حمله به رقیب شکل نمی‌گیرد. بلکه با اجماع‌سازی امکان‌پذیر است. رئیس‌جمهوری که بتواند اجماع‌سازی کند، می‌تواند در حل بخشی از مشکلات مردم موفق باشد.
- عباس عبدی: بهترین حالت مدیریت از سوی یک رئیس‌جمهور استفاده از نظرات کارشناسی است و پزشکیان صادقانه گفت که من متخصص اقتصاد نیستم. پزشکیان بار‌ها بر این مسئله تاکید کرده است که باید از کارشناسان استفاده کرد. چه کسی گفته کار رئیس‌جمهور ارائه برنامه اقتصادی است؟ رئیس‌جمهور وظیفه کلان‌تری دارد.
- کرباسچی: الان زمان تبلیغات انتخابات است. آقای زاکانی شروع کرده به توزیع تاکسی برقی و مصاحبه کردن، حال سوال این است که آیا این کار‌ها ایرادی ندارد و آقایان ایرادی نمی‌گیرند؟!
- عبدالمهدی مستکین سخنگوی ستاد مصطفی پورمحمدی در خصوص مشاوره حسام الدین آشنا به این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: قرار دولت ایشان تعامل و گفتگو با همه نخبگان و دلسوزان نظام و انقلاب است.
- روزنامه "گاردین" (متمایل به حزب کارگر انگلیس)، در گزارشی نامزدی مسعود پزشکیان در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران را مورد توجه قرار داده و از او به عنوان تنها نامزد اصلاح طلب و گزینه‌ای برای اعمال تغییراتی هر چند جزئی در فضای سیاسی و اجتماعی ایران نام برده است.
نظرسنجی‌ها درباره مشارکت در انتخابات چه می‌گویند؟
خراسان نوشت: نظر سنجی‌های اولیه حاکی از آن است که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با سه انتخابات پیشین ۹۸، ۴۰۰ و ۴۰۲ کاملا متفاوت است و می‌توان گفت که انتخابات هشتم تیر، انتخاباتی پر شور با مشارکتی قابل توجه است. در همین راستا بنا به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)؛ ۴۴.۴ درصد از شهروندان گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت خواهند کرد و ۷.۳ درصد اشاره داشتند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۸.۷ درصد از مردم بیان داشتند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نخواهند داشت و نزدیک به ۱۵ درصد نیز هنوز درخصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته اند و مردد هستند. همچنین ۳۹.۵ درصد از پاسخگویان در نظرسنجی اعلام کرده اند که با آمدن رئیس جمهور جدید وضعیت کشور بهتر خواهد شد. در مقابل ۱۶.۲ درصد فکر می‌کنند وضعیت کشور بدتر خواهد شد و ۲۲ درصد نیز معتقدند وضعیت کشور با آمدن رئیس جمهور جدید فرقی نخواهد کرد.
تلاش محسن رضایی برای اجماع اصولگرایان
محسن رضایی در صفحه ایکس خود نوشت: "در نشست صمیمانه مجمع اجماع نیرو‌های انقلاب، آخرین وضعیت و سازوکار اجماع نیرو‌های انقلاب بررسی شد و نمایندگان گروه‌ها و احزاب جبهه انقلاب نظرات‌شان را اعلام کردند. نیرو‌های انقلاب چاره‌ای جز اجماع بر نامزد مقبول ندارند و مشارکت همه گروه‌ها در «مانا» تا زمان اجماع و پس از آن ادامه می‌یابد". آنچه در وهله اول قابل‌توجه است، عدم حضور محمدباقر قالیباف در نشست اولیه و معرفی او به‌عنوان یکی از چهره‌های جبهه انقلاب است. محسن رضایی اعلام کرده بود با مخبر، زاکانی، جلیلی، قاضی‌زاده‌هاشمی، بذرپاش و اسماعیلی برای اعلام گزینه نهایی مانا یا همان مجمع اجماع نیرو‌های انقلاب جلسه برگزار کرده و در این میان نامی از قالیباف برای اجماع و مشارکت در این نشست نبرده است.
ادامه ماجرای فرش‌های کاخ سعدآباد
به گزارش ایسنا، محمد دهقان معاون حقوقی دولت سیزدهم گفت: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد آباد مفتوح است و رأی صادر نشده است. قاضی به جدیت در حال پیگیری پرونده است. از ۴۸ تخته فرش سرقت شده هیچ فرشی پیدا نشده و تحویل ما داده نشده است. تقاضای ما این است که اگر فرشی پیدا شده است، آن را به ما تحویل بدهند تا به کاخ سعد آباد بدهیم. فرش که سوزن نیست، به محض اینکه پیدا شده باید به ما تحویل دهند تا ما فرش‌ها را به کاخ سعدآباد بدهیم.
پی نوشت: گفتنی است اخیراً سخنگوی قوه قضائیه در این زمینه گفته بود: برخی از این فرش‌ها که مدعی بودند به سرقت رفته است در دستگاه‌های دولتی پیدا شدند و از این منظر اصولاً بحث سرقت اتفاق نیفتاده است و موضوع این است که بدون رعایت تشریفات قانونی و ضوابط و مقررات اصطلاحا سهل‌انگاری شده است که شائبه سرقت را مطرح می‌کنند.
استقبال ایران از حکم دادگاه کانادا درباره هواپیمای اوکراینی
به تازگی دادگاهی در کانادا با صدور حکمی، شرکت هواپیمایی اوکراینی را در جریان حادثه شلیک غیرعمدی پدافند ایران به هواپیمای اوکراینی در سال۱۳۹۸ مقصر شناخت. محمد دهقان معاون حقوقی رئیس چمهور در این باره گفت: دو دعوا در این باره در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیگری در ایکائو مطرح است. چهار کشور علیه ما شکایت کرده اند که کنوانسیون مونترال مبنای دعواست. رای دادگاه کانادا برای ۲۱ خانوداه از قربانیان رأی خوبی است و قاضی رای عادلانه رای صادر کرده و قصور شرکت هواپیمای اوکراینی برایش ثابت شده و استدلال هایش قابل استفاده در دیوان بین‌المللی دادگستری است. / ایسنا

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها