۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۷۰
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1081)

رسانه های داخلی

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری
- محسن رضایی: ما دنبال اجماع بدون رقابت نیستیم که چنین اجماعی، اجماع مرده است. در این انتخابات سه نوع اجماع داریم؛ یکی اجماع جمهور بین ۶ نامزد است که شامل حفظ اخلاق و حفظ چارچوب‌های نظام است و امیدواریم این اجماع تا پایان و پس از انتخابات باقی بماند؛ اجماع دوم بین ۵ کاندیداست که به انتخاب یک نفر به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری و استفاده از سایر نامزد‌ها در دولت آینده منجر می‌شود. اجماع سوم ملی است که اداره کشور با بسیج ملی و توسط مردم را شکل می‌دهد.
- رسانه رسمی روحانی در واکنش به سخنان نامزد‌های انتخابات علیه برجام، بخشی از سخنان روحانی (در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰) را منتشر کرده با این توضیح: رئیس‌جمهور دوره دوازدهم در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه در این ایام ظلم بزرگی در حق این دولت شده، گفت: حرف‌های عجیب و غریبی زدند. گفتند رهبر معظم انقلاب اسلامی فقط به این دولت اجازه داد که با آمریکا مذاکره کند. خود آقا در سخنرانی‌شان صریحاً فرمودند قبل از این دولت اجازه دادم با آمریکا مذاکره کردند. در عمان مذاکره می‌کردند. چرا دروغ می‌گویید؟ چرا حرف راست نمی‌گویید؟ چرا همه را بالا و پایین حرف می‌زنید؟
- داود منظور در واکنش به آمار یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره تورم، رشد اقتصادی و بدهی دولت در فضای مجازی نوشت: ادعای منفی بودن رشد اقتصادی بدون نفت پس از ۱۴۰۰ نادرست است. رشد اقتصادی بدون نفت کشور در سال ۱۴۰۰، ۵ درصد، در سال ۱۴۰۱، ۴.۷ درصد و در سال ۱۴۰۲، ۳.۴ درصد بوده است.
- حسام‌الدین آشنا در گفتگو با جماران در خصوص ایجاد فضای دو قطبی، گفت: از نظر من فضای انتخابات فعلا دوقطبی نیست و این امکان وجود دارد که حتی چند قطبی شود.
- سید حسن خمینی: جز یک انتخابات پرشور با حضور اقشار گوناگون مردم، نمی‌توانیم در مذاکره با طرف‌های خارجی امتیازی بگیریم.
- ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: کنار رفتن جلیلی، آرای او را به سبد قالیباف نمی‌ریزد. به میزانی که مشارکت کم شود احتمال اینکه انتخابات به دور دوم بیفتد هست.
- نوبخت: مردم با دو عذر می‌توانند در انتخابات شرکت نکنند. مورد اول نبود نامزد مورد نظر آنهاست و مورد دوم بی اثر بودن اقدامات رییس‌جمهور آینده در تغییر وضع موجود است، اما در شرایط فعلی هیچ کدام از این دو عذر وجود ندارد.
- آذری جهرمی: شرایط داخلی و خارجی کشور مستلزم گره‌گشایی از مسائل سخت، پرچالش و پیچیده‌ای است که ورود افرادی توانمند، بصیر و شنوا در عرصه‌ی حکمرانی را می‌طلبد. پس از ظلم و جفای مجدد به دکتر علی لاریجانی، با بررسی کاندیدا‌های موجود، دکتر مسعود پزشکیان را در این میان اصلح یافتم و به ایشان رای خواهم داد.
- فلاحت‌پیشه: دخالت در امور شخصی مردم پررنگ‌ترین بن‌بست پیش‌روی پزشکیان است. پزشکیان باید تفاوت خود را در نقد به وضعیت موجود نشان دهد. انتقاد بر اساس اعداد و ارقام بهترین نوع جریان‌سازی است. در دولت «شهید» رئیسی بیش از ۱ تریلیون از مردم مالیات گرفته شده است.
احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات
خراسان نوشت: با شروع تبلیغات نامزد‌ها مشارکت همچنان بالای ۵۰ درصد است. یافته‌های مراکز افکارسنجی نشان می‌دهد ظرفیت افزایش مشارکت با نزدیک شدن به زمان انتخابات و داغ شدن تبلیغات حتی تا مرز ۷۰ درصد و تکرار میزان مشارکت انتخابات سال ۹۲ وجود دارد. در بین کسانی که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند، به ترتیب آقایان قالیباف، جلیلی و پزشکیان در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. در عین حال بیش از یک چهارم از کسانی که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند، هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده‌اند. در بین کسانی که مردد به شرکت در انتخابات هستند البته ترتیب آرا متفاوت است و ترتیب آرا به ترتیب آقایان قالیباف، پزشکیان و جلیلی می‌باشد و البته در نگاهی ترکیبی به وضعیت سبد رای سه کاندیدای اصلی در بین کسانی که حتما در انتخابات شرکت می‌کنند و کسانی که هنوز برای مشارکت تصمیمی نگرفتند، آقای قالیباف اول و آقای پزشکیان و جلیلی تقریبا هر دو به یک میزان سبد رای دارند. بر اساس نظرسنجی‌های مختلف هنوز هیچ نامزدی حائز اقبال حداکثری نیست و در صورت حفظ این شرایط براساس ترکیب و میزان آرا بین آقایان قالیباف، پزشکیان و جلیلی و وزن آرای افرادی که هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای دهند، در صورت حفظ ترکیب نامزدها، انتخابات دولت چهاردهم به دور دوم خواهد رفت.
دلایل تحریم کنندگان ادوار قبلی انتخابات برای مشارکت در انتخابات پیش رو
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «اولین پرسش این است آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود و اگر بلی چرا بنده در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نکردم؟ از نظر من قطعا فرق می‌کند و این فرق هم بسیار زیاد است. گرچه این فرق در نظام ما مطابق انتظارات نیست ولی میان افراد بسیار ملموسی وجود دارد. پس چرا در ۱۴۰۰ شرکت نکردم؟ به این علت که نتیجه آن انتخابات پیشاپیش روشن بود، اراده رسمی به انتخاب آقای رییسی تعلق داشت و مردم هم نمی‌خواستند که وارد این ماجرا شوند و بسیاری هم می‌گفتند بگذارید یک‌دست شوند شاید گره‌ای گشوده شد. پس دلیلی نداشت که خود را وارد این بازی کنیم. ولی اکنون هیچ کدام از این شرایط وجود ندارد. ساختار رسمی از هیچ کدام از نامزد‌ها هیچ حمایت ویژه‌ای نمی‌کند. سخنان سخنگوی سپاه و عملکرد رسمی نشان‌دهنده این واقعیت است. هر چند اصلاح‌طلبان در شرایط مساوی آغاز مسابقه نیستند، ولی این هم بخشی از بازی است. آن اندازه عقب نیستند که نتوانند این فاصله را جبران کنند.
انتقاد روزنامه جوان به مخالفت کارشناس صداوسیما با فیلترینگ!
جوان نوشت: «حسین انتظامی که اخیراً در جایگاه کارشناسان میزگرد‌های فرهنگی تبلیغات انتخاباتی تلویزیون حاضر شده بود، خطاب به نامزد مربوطه گفت که «صریح بگو فیلترینگ را رفع می‌کنی یا نه، چون مردم پاسخ صریح می‌خواهند»! اما درواقع این کارشناس است که باید صریح بگوید رفع فیلترینگ را برای چه می‌خواهد؟! برای نشاندن جوانان پای تماشای محتوای پورن، یا برای آزادی شبکه‌های اجتماعی که تحت نفوذ و هدایت صهیونیسم‌اند یا برای کسب‌وکار و آزادی و حقوق بشر؟!.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها