۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۷۵
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1083)

رسانه های داخلی

۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری
- علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف: پنج برادر اردوگاه انقلاب مومن هستند و باید به نامزد واحد برسیم.
- بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درخصوص دلیل عدم ثبت نام مخبر: این تصمیم شخصی افراد است که با توجه به وضعیت خود و شرایط و ضوابط ریاست جمهوری، در عرصه انتخابات وارد شوند یا خیر. به هر حال آقای مخبر به این جمع‌بندی نرسیدند که در انتخابات ثبت‌نام کنند. آقای مخبر بر این نکته نیز توجه داشتند که ورود در عرصه رقابت‌های انتخاباتی فرصت خدمت را از دولت و ایشان به عنوان امانت‌دار شهید رئیسی بگیرد.
- ستاد انتخاباتى مسعود پزشکیان: پیرو برخی اظهارات غیر دقیق مطرح شده درباره‌ی حضور دکتر ظریف در ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان، به اطلاع میرساند که دکتر ظریف از ایشان اعلام حمایت کرده ولی فعالیت ستادی نداشته و ندارد.
- آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نوشت: ایران امروز بیش از هر زمان نیاز به یک تفاهم جمعی برای بازگشت امید دارد. باید به آنها که از صندوق رأی ناامیدند حق داد و به آنها وعده سراب و امید کاذب نداد. ما تلاش می‌کنیم، اما پیام اصلی را باید حاکمیت بدهد.
- عباس آخوندی، نامزد ردصلاحیت شده، در نامه‌ای درباره نقض قانون در رسیدگی به صلاحیت‌ها خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت: با اینکه به شورای نگهبان اعتراض کردم، اما شورا به این درخواست قانونی توجهی نکرد.
- ظریف: در پاسخ به آقای زاکانی باید گفت که همگان می‌دانند مذاکرات هسته‌ای از زمان دولت آقای احمدی‎نژاد، از طریق مذاکرات محرمانه مستقیم با آمریکا در عمان آغاز گردید. چگونگی تصمیم‌گیری در این خصوص در سطوح عالی نظام در جلد اول کتاب «راز سر به مهر» در اختیار همگان است.
- آذری جهرمی: اگر آقای پزشکیان بخواهد، حتما کنار ایشان خواهم بود و از هیچ کمکی فروگذار نخواهم کرد. من و دکتر ظریف و دیگر افراد حاضر خواهیم بود ایشان را در مناظره‌ها همراهی کنیم.
- حسام الدین آشنا، عضو کابینه دولت دوازدهم در واکنش به سخنان زاکانی درباره قرارداد با چینی‌ها در توئیتر خود نوشت: اینکه ما پول بگذاریم پیش چینی‌ها که از پول خودمان به خودمان وام بدهند جای افتخار ندارد و اسم آن هم سرمایه گذاری خارجی نیست.
- محمدعلی ابطحی: پزشکیان خوب بود. چارچوبهایش را گفت و در اوج خودش را نگه داشت. گرچه می‌توانست بهتر باشد. قالیباف شیک و در قامت ظاهری رییس جمهور بود ولی با سوابقی که داشت چیز جدیدی نگفت. پورمحمدی همچنان که گفته بودم پدیده این مناظرات بود. جلیلی را نفهمیدم. حرف‌های چند سال پیش را تکرار کرد.
- عباس عبدی نوشت: نامزد‌های ریاست جمهوری، ساختار مسئولیت گشت ارشاد را نمی‌پذیرند تا رای آورند.
- بلومبرگ: آمریکا در انتظار نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران است تا بتواند برجام مدل ۲۰۱۵ را احیا کنند.
- جدیدترین نظرسنجی «ایسپا»: مشارکت قطعی ۴۹ درصد، قالیباف ۲۶ درصد، جلیلی ۲۴ درصد، پزشکیان ۱۸ درصد، «زاکانی، قاضی زاده هاشمی و پور محمدی» در مجموع ۵ درصد و گزینه هنوز تصمیم نگرفته‌ام ۲۶ درصد.
روایت رسانه اصولگرا از مقاومت پزشکیان
مشرق با اشاره به حمایت حزب اعتمادملی از پزشکیان نوشت: «حزب اعتماد ملی از جمله احزاب نجیبی است که در انتخابات‌های قبلی نیز برخلاف تصمیم تحریمی ستاد اصلاح‌طلبان حضور یافت. اکنون نیز نجابت آقای پزشکیان و نزدیکی گفتمانی وی به ارکان سیاسی نظام از جمله سپاه پاسداران سبب شده که "چپ‌های نجیب" احساس کنند پزشکیان گزینه قابل اتکایی برای رقابت سیاسی است. بنابر اخبار دریافتی، طیف رادیکال و هسته سخت اصلاحات که بنابر گفتگو‌های درونی خود آمادگی حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نداشتند، تلاش دارند که راهبرد‌های پزشکیان را آنان تجویز کرده و مدیریت ستاد‌های انتخاباتی وی را نیز به دست بگیرند، اما این اقدام با مقاومت این نامزد انتخاباتی روبه‌رو شده است.
مطالبه مردم از نامزد‌های اصولگرا برای انصراف
جوان نوشت: آنچه این روز‌ها همزاد تب انتخاباتی، در حال داغ شدن در این رقابت‌هاست و هرچه به زمان برگزاری انتخابات می‌رسیم، بر حرارت آن افزوده می‌شود، مطالبه مردم از نامزد‌های جبهه انقلاب برای ایجاد اجماع روی یک گزینه رأی‌آورتر است. به گونه‌ای که در کمتر دیدار مردمی و عمومی می‌توان سراغ داشت که مردم از این نامزد‌ها مطالبه نکنند که به نفع فلان نامزد و برای تقویت جبهه انقلاب انصراف بدهند. بخشی از مخالفان انصراف و کناره‌گیری نامزد‌هایی که اقبال مردمی کمتری دارند، همان اطرافیان افراطی نامزد‌ها هستند که به دلیل منافع شخصی از یک سو و تعصبات کور از نامزد همسو از سوی دیگر، به جایی رسیده‌اند که حاضرند به نامزد رقیب در جریان مقابل رأی بدهند، اما مانع انصراف نامزد خود به نفع کاندیدای همسو شوند.
توصیه متفاوت میرسلیم
مصطفی میرسلیم، فعال سیاسی اصولگرا درباره تعدد نامزد‌های اصولگرا به خبرآنلاین گفت: «به نظر من قدرت اجماع سازی وجود ندارد، زیرا چنان حالتی به وجود نمی‌آید مگر یکی از نامزد‌ها برخوردار از همه شرایط لازم باشد. با توجه به این که وجه تشابه و اشتراک بین نامزد‌ها وجود ندارد، انصراف برخی به نفع دیگری آراء او را به طور کامل متتقل نمی‌کند، اما در مجموع سطح مشارکت را کاهش می‌دهد. پس بهتر است همه نامزد‌ها تا آخر پای کار بمانند و احتمال این وجود دارد که تکلیف ریاست جمهوری در دور دوم روشن شود، چون رئیس جمهوری نیازمند اکثریت مطلق آراء است.»

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها