۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۰۲
۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1095)

رسانه های داخلی

۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری
- سعید جلیلی بعد از انتخابات دور اول پیامی را به شرح ذیل عنوان کرد: حضور معنادار شما در پای صندوق‌های رأی را ارج می‌نهم. هشت تیر نشان داد، شوق جهش، نیرویی قوی‌تر از ترس و طمع است؛ نیرویی که می‌تواند نزدیک ده میلیون نفر را تا رسیدن به قله به اتفاق برساند. من روی «همۀ» مردم ایران حساب باز کرده‌ام. به پا خیزید برای خدا، دوتا دوتا و تنها! آن گاه، اتفاق بزرگ، نزدیک است.
- قالیباف در پیامی تاکید کرد: راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیرو‌های انقلابی و حامیان خودمی‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.
- شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن تقدیر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حمایت خود را از دکتر سعید جلیلی اعلام کرد.
- محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: اعلام آمادگی برادران گرامی آقایان قالیباف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی و ستاد‌ها و حامیان آن‌ها برای کمک به دکتر سعید جلیلی، فصل جدیدی از هم افزایی و برادری میان نیرو‌های انقلاب است که به فضل الهی در ۱۵ تیرماه و پس از آن با تشکیل دولت چهاردهم به ثمر خواهد نشست.
- قاضی‌زاده هاشمی: وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستاد‌های انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر ‎سعید جلیلی حمایت کنند.
- زاکانی: از الان جلیلی تنها مصداق اصلح خواهد بود. اطمینان دارم قالیباف در تعیین رئیس جمهور دولت چهاردهم، نقش کلیدی خویش را ایفا خواهد کرد.
- رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: پیشرفت اقتدارآفرین ایران سربلند در این ۳ سال و جلوگیری از بازگشت به عقب و دوران سیاه گذشته میثاق جبهه متحد فعالان انقلاب است. همه در یک سنگرند برای آینده ایران.
- محسن منصوری، رئیس ستاد سعید جلیلی با انتشار تصویری نوشت: با هدف تقویت جبهه انقلاب در دور دوم انتخابات، جلسه صمیمانه و مشترکی با برادران عزیزم دکتر نیکزاد، دکتر فروزنده و دکتر میرشمسی، رؤسای ستاد‌های انتخاباتی دکتر قالیباف، دکتر زاکانی و دکتر قاضی‌زاده هاشمی داشتیم.
- پیام پزشکیان بعد از اعلام نتیجه انتخابات: امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رای، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفتگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد. ما باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم.
- ظریف: من به نوبه خودم اعلام می‌کنم مردم عزیز ایران من شرمنده ام. مردم عزیز ایران ما اشتباه کردیم. لیاقت شما بهتر از این بود. می‌دانیم نگران آینده‌اید و فکر می‌کنید انتخاب شما در این آینده اثر ندارد، اما به عنوان یک خادم شما می‌گوییم خیلی فرق دارد.
- رئیس ستاد انتخابات پزشکیان: گفتمانی که الان بین دو نامزد رقیب مطرح است، شفاف است و در طول مناظرات مرحله اول به خوبی نشان داده شد. یک نامزد طرفدار ادامه وضع موجود و تحریم و مخالف پیوستن به اف‌ای تی اف و خشونت است. در مقابل پزشکیان نامزد طرفدار برداشتن تحریم ها، پایان دادن به تحریم‌ها و گشودن رابطه عادلانه به کشور‌های جهان بر مبنای برد - برد است.
- اولین واکنش مصطفی پورمحمدی به نتیجه انتخابات: آمدن و نیامدن شما، سرشار از پیامی است که امیدوارم شنیده شود. براین باورم که راهی جز معجزه اعتماد نیست.
- علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم: سقوط منحنی مشارکت در ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۰ نشان می‌دهد طبقات و دهک‌های پایین جامعه در نتیجه سیاست‌های فقرگستر، طبقه متوسط به دلیل عدم گشایش‌ها و در حالت کلی‌تر عموم مردم به ویژه نسل جدید از سیاست‌های تنش‌زا و تنگناگستر اجتماعی و فرهنگی به ستوه آمده‌اند. این است علت اصلی نزول مستمر آرا، آدرس غلط ندهید.
- عباس آخوندی: انتخابات ۱۴۰۳ نمایش آگاهی ملی بود. راه باریک آزادی فعلا گشوده است؛ معلوم نیست که فردا هم باز باشد!
- عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی: افت ۹ درصدی مشارکت، چیزی جز نتیجه جمع بندی مردم نسبت به عملکرد سه ساله دولت فعلی در اقتصاد و جامعه نیست.
- آذری جهرمی: برنده انتخابات مهم است، اما مهمتر از آن، آن ۶۰ درصد نورچشمانی هستند که تصمیم گرفتند در انتخابات حاضر نشوند. ایران متعلق به همه است، متعلق به همه این ۶۰ درصد هم هست.
- ابطحی: نتیجه [انتخابات]پزشکیان و جلیلی، دو مسیر کاملاً جدا در برابر ملت قرار داده است. رنج و رفاه فرزندانمان تا اندازه زیادی در انتظار مرحله دوم انتخابات است.
- سید عطاءالله مهاجرانی: امیدوارم آقایان میرحسین موسوی و تاجزاده، به خاطر شرایط بسیار حساس کشور در انتخابات ۱۵ تیر شرکت کنند.
- حشمت الله فلاحت پیشه: برگ برنده دور دوم انتخابات «آراء مردد» و «آراء خاکستری» است. آراء قالیباف در هر ۲ سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد.
- حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی: اختلاف نظری که امروز بین رأی دهندگان به آقای قالیباف با آقای جلیلی وجود دارد، از شکاف بین اصلاح‌طلبان و آقای جلیلی بسیار عمیق‌تر است.
- حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا گفت: کسی فکر نمی‌کرد که ما ۴۰ درصد مشارکت مردمی را شاهد باشیم. همه فکر می‌کردیم بالای ۵۰، ۶۰ درصد مشارکت را شاهد خواهیم بود. اصلاح طلبان هم مدعی بودند نامزدی دارند که می‌تواند آرا بالاتری را کسب کند، اما اکنون مشخص شد که نه، درواقع نسبت به زمان شهید رئیسی که ۴۸ درصد مشارکت داشتیم به ۴۰ درصد آراء رسیده ایم. یعنی جریان‌های سیاسی نتوانسته اند اعتماد مردم را برای مشارکت جلب کنند.
تحلیل آرای قالیباف در انتخابات چه پیامی در خود دارد؟
کاهش مشارکت از یک‌سو و پخش شدن آرای کل جریان انقلابی به سود رقبای بیرونی از سوی دیگر نشان داد که اگر قالیباف اقدام به کناره گیری برای ائتلاف کرده بود جبهه انقلاب در روز شنبه با یک شکست بزرگ و عجیب بدرقه می‌شد. اما ماندن قالیباف درصحنه معادلات را به هم زده و با حفظ وضع موجود باعث دومرحله‌ای شدن انتخابات شد. به طبع تجمیع نیرو‌ها در این دور باعث تغییر چشم‌گیر شرایط خواهد شد. بررسی آرای اخذشده نشان می‌دهد که اگر قالیباف به سود نامزد درون گفتمانی دیگر از دور رقابت‌ها بیرون می‌رفت نه‌تن‌ها آورده خاصی برای جبهه انقلاب نداشت بلکه با پخش شدن بیشتر آراء به رقیب کمک اساسی کرده بود؛ لذا آرای سرنوشت‌ساز قالیباف انتخابات را دومرحله‌ای کرد/ مشرق

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها