۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۰۴
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1097)

رسانه های داخلی

۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری
- سعید جلیلی: بهبود وضع اقتصادی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ما است؛ ما برنامه‌های کلان و جزیی برای بهبود معیشت مردم در نظر گرفته‌ایم. وضع معیشتی و اقتصادی مردم با برنامه‌های مدونی که تنظیم کرده‌ایم، بهتر می‌شود. به محض شروع به کار دولت چهاردهم مردم بهبود وضعیت اقتصادی را حس می‌کنند چراکه من از همین قشر مردم هستم و شرایطشان را درک می‌کنم. من به آقای پزشکیان احترام می‌گذارم، اما امروز مردم باید انتخاب کنند که کدام مسیر برای کشور مناسب است؛ بهبود وضعیت اقتصادی و جهش اقتصادی یا بازگشت به دورانی که اقتصاد کشور به برجام گره خورده بود.
- قاضی زاده‌هاشمی: برخی افراد ۳۰ سال مسئولیت داشته‌اند، اما هنوز طمع بازگشت به قدرت دارند، اینها خانه‌هایشان در شمال تهران است. الان انتخاب بین بهتر و بهترین نیست، بین مکتبی بودن و غیر مکتبی بودن است. وافرادی که تمام وجودشان اشرافیت است مشکل مردم را نمی‌فهمند. در زمان مدعیان بلد بودن در چین ما سفیر نداشتیم و کسی به فکر نبود. فروش نفت ما به ۳۰۰ هزار بشکه رسید در دهه ۹۰، اما امروز به همان ۲ میلیون بشکه برگشته است. به کسی رای بدهید که از جنس خودتان است.
- مسعود پزشکیان در توییتی نوشت: تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشار‌های بیرونی در همه جلسات تمام قد بایستد.
- حمید رسایی، نماینده تهران: بنده به یکی از کاندیدا‌های محترم تذکر می‌دهم که ستاد شما در دست وزرای دولت آقای روحانی قرار دارد و مراقب باشید یکی از وزرای دولت روحانی که در ستاد شما قرار دارد کاندیدای دیگری را طالبان خطاب می‌کند و به عبارت دیگر ۱۰ میلیون ایرانی را که به ایشان رای دادند این گونه می‌بینند. از سوی دیگر آقای ظریف که از دیگر وزرای دولت روحانی بوده و در ستاد شما قرار دارد و سایر کاندیدا‌ها را خوش مغز و چماق‌دار خطاب می‌کند آن وقت شما از آشتی ملی صحبت می‌کنید و می‌گویید با کسی دعوا ندارم این دعوا نیست بلکه اعلان جنگ است.
علت کاهش مشارکت از دید روزنامه همشهری
همشهری: برخلاف انتظار، مشارکت کاهش یافته است. اما چرا؟ علت اول، ناامیدی مردم از تغییر است. چرا ناامیدند؟ سبک فعالیت‌های رسانه‌ای ضدانقلاب در کنار جماعتی که از سر غرض‌ورزی یا جهل در فضای مجازی همه مسئولان را متهم به فساد می‌کنند این تلقی را ایجاد می‌کند که مسئولان قابل اعتماد نیستند. احساس فساد سیستمی را کسانی ایجاد کردند که چه در تبلیغات انتخاباتی یا به بهانه‌های مختلف با بی‌اخلاقی تهمت و افترا به مسئولان و دروغ را در فضای مجازی رواج دادند و امروز ثمره‌اش می‌شود بی‌اعتمادی به همه مسئولان در همه جناح‌ها. و، اما دلیل دوم... ما چند سالی است که با جامعه‌ای مواجهیم که نفیا و اثباتا به مشارکت فکر نمی‌کنند؛ گویی انتخابات و صندوق رأی را نمی‌بینند. اینها چه ویژگی‌ای دارند؟ مهم‌ترین ویژگی‌شان این است که در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنند؛ دنیایی به دور از رسانه‌های مرجع و آمار رسمی و واقعیت‌های جامعه؛ دنیایی که عمدتا حول سرگرمی و تفنن شکل می‌گیرد؛ دنیایی خیالی که پایداری مختصات آن پای در واقعیت‌های پیرامونی ما ندارد.»
مرددین سرنوشت‌ساز
براساس آنالیز داده‌های نظرسنجی‌ها می‌توان گفت در بین ۵۵ درصدی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند نزدیک به ۲۰ درصد این جامعه ۵۵ درصدی تا ۷ تیر هنوز در انتخاب گزینه نهایی خود تردید داشتند. به عبارتی می‌توان ادعا کرد شرایط رقابت‌های انتخاباتی به گونه‌ای پیش رفته است که تقریبا بخش مهمی از مرددین در انتخاب نامزد نهایی به علاوه کسانی که تمایلی به پاسخگویی نداشته اند، از شرکت در انتخابات انصراف دادند به گونه‌ای که پیش بینی مشارکت‌های قطعی بالای ۵۰ درصد به مشارکت ۴۰ درصد سقوط کرده است. نکته دیگری که می‌توان در مورد کاهش مشارکت گفت این که قطعی شدن دو مرحله‌ای شدن انتخابات و حذف آقای قالیباف از گردونه‌ی دوقطبی با آقای پزشکیان را می‌توان از جمله دلایل کاهش مشارکت دانست. / خراسان
چند روایت از علت آرای پایین قالیباف نسبت به سایر رقبا
خراسان: «در مورد عدم رای دادن به آقای قالیباف سه عامل مهم بود: ۱. مهم‌ترین عامل را می‌توان بلاتکلیفی سبد رای جریان اصولگرا تا ساعات پایانی برای انصراف یا عدم انصراف و اعلام گزینه نهایی دانست. ۲. تغییر برآورد افکار عمومی جریان اصولگرا از نامزد برنده اصولگرا از قالیباف به جلیلی در ۷۲ ساعت پایانی نیز عامل مهمی است، در واقع بخشی از رای دهندگان از الگوی «رای به فرد برنده» در انتخابات پیروی می‌کنند که این برآورد پس از مناظره سوم از آقای قالیباف به آقای جلیلی شیفت کرد. ۳. انصراف دو نامزد اصولگرا (آقایان قاضی زاده و زاکانی) در ۲۴ ساعت پایانی با توجه به دو نکته فوق عملاً سهم ۴ تا ۵ درصدی این افراد را به سبد رای آقای جلیلی افزود.
اشتباه استراتژیک پزشکیان و ستاد انتخاباتی‌اش در دور اول انتخابات
روزنامه شرق نوشت: اجماع وجود داشت که نتیجه انتخابات به میزان مشارکت بستگی دارد. اما مشکل این بود که سیاستی که دکتر پزشکیان و ستاد ایشان و حامیان اصلاح‌طلبشان برای افزایش مشارکت اتخاذ کردند، نه‌تن‌ها منشأ اثر نشد، بلکه نتیجه عکس داشته و از میزان مشارکت نسبت به دوره قبل کاسته است. یکی از دلایل این وضعیت اشتباهات دکتر پزشکیان، ستاد و حامیان ایشان است. تکیه ستاد پزشکیان عمدتا بر استراتژی قدیم اصلاح‌طلبان یعنی ترساندن از رقیب، نوید بهبود امور جزئی روزمره و برانگیختن احساسات و شور در مردم بود. درباره مسائل اساسی مانند فساد، مشکلات اقتصادی، تحریم و... نیز اگرچه اظهارات آقای پزشکیان مفید بود و آرای ایشان نیز نتیجه همان اظهارات است، اما کافی نبود.
محور‌های رسانه‌ای روزنامه‌های اصلاحات برای دور دوم انتخابات
- روزنامه هم مهین با اشاره به شکاف موجود در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان، ضرورت دور دوم انتخابات را یادآور شده و می‌نویسد، اصل داستان را باید در جمعه پیش رو جُست و به آن به مثابه فرصتی برای ترمیم شکافِ آمده‌ها و نیامده‌ها نگریست و برای آن کوشید. شکافِ آمده‌ها و نیامده‌ها را باید پُر کرد تا با پیروزی نامزد توسعه‌گرا دولتی ملی شکل داد.
- روزنامه اصلاح طلب شرق: انتخابات مقدس نیست؛ بلکه عرصه‌ای برای مبارزه قدرت و مقام و منزلت و منافع گروه‌های گوناگون است. اگرچه انتخابات در هنگامه‌هایی خاص، کارکرد‌های امنیت ملی دارد، اما آن را نباید همیشه و ضرورتا به کل انقلاب و نظام و اسلام و ایران گره زد. چرا باید این دعوای شخصی یا گروهی را به یک دعوای ملی یا دینی تبدیل کنید؟
- روزنامه اعتماد: اصلاح طلبان امیدوارند نگرانی و هراس از روی کار آمدن جلیلی، بخش دیگری از قهرکردگان را پای صندوق بکشاند و حتی برخی نخبگان و رهبران سیاسی که در مرحله اول سکوت کرده بودند یا تمام‌قد به میدان نیامده بودند، در مرحله دوم به میدان بیایند و هرچه در توان دارند، به میان گذارند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها