۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۲۲
۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1109)

رسانه های داخلی

۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

موضع دولت پزشکیان در قبال فلسطین
به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ضمن قدردانی از پیام تبریک رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، بر تداوم حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم فلسطین تا تحقق کلیه آرمان‌ها و حقوق خود و همچنین آزادی قدس شریف تاکید کرد.
انتقاد از کنار رفتن طریف، آذری جهرمی و محمد فاضلی از اطراف پزشکیان
روزنامه هم میهن نوشت: ظریف، نماینده رویکرد تنش‌زدایی خارجی و احیای برجام؛ آذری‌جهرمی، نماد کاهش فیلترینگ، توسعه اینترنت و توجه به نسل نو (زد)؛ و فاضلی، نماد به‌کارگیری نخبگان و دانشگاهیانی است که در این سال‌ها با پرونده‌سازی و اخراج و تعلیق مواجه شده‌اند. کنار رفتن این سه چهره (و چهره‌های مؤثر دیگر حامی پزشکیان)، تنها کناره‌گیری سه شخصیت سیاسی و علمی و اجرایی نیست؛ بلکه به مخاطب و جامعه رای‌دهنده این‌گونه القا می‌شود و پیام می‌دهد که پزشکیان در همین ابتدای کار، سه پروژه اصلی و اساسی خود را کنار گذاشته است و یا دست‌کم، از توانمندترین و مؤثرترین نیرو‌های خود برای پیشبرد آن سود نخواهد جست. اگر هم دلیل کناره گرفتن این چهره‌ها، فضای شکل‌گرفته حول پزشکیان باشد که قطعاً باید در رویه موجود تجدیدنظر کرد و اندیشید که چرا و چگونه روندی شکل گرفته که ستارگان کمپین پیروز ۱۴۰۳، رفتن را بر ماندن و فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند. هرکدام از این دو احتمال باشد؛ رویه موجود تردیدزا و نگران‌کننده است. باید هرچه سریع‌تر کاری کرد و دولت جدید را از دو تهدید درونی نجات داد؛ چه سهم‌خواهان جویای یغما و چه کناره‌گیرندگان و اهل استغنا.
واکنش ظریف به اخباری پیرامون سهم‌خواهی خاتمی از کابینه پزشکیان
به دنبال انتشار اخباری در فضای مجازی درباره سهم خواهی سید محمد خاتمی از کابینه دولت چهاردهم و رئیس جمهور منتخب مسعود پزشکیان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین در پاسخ، هرگونه سهم خواهی رئیس دولت اصلاحات را رد کرده و اخبار منتشر شده در این باره را نادرست خواند. / جماران
تکذیب منصوری درخصوص قهرش پس از انتخابات
به گزارش ایسنا، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور درباره زمان بازگشت خود به نهاد ریاست جمهوری، گفت: از فردای روز انتخابات در نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی بودم و تا زمانی که مسئولیت بر عهده ما باشد، کار را ادامه می‌دهم. مطلبی که در فضای مجازی مطرح شده بود، صحت نداشت. دوستان ما هم اطلاعیه دادند که از فردای انتخابات در محل کار حاضر بودم.
مقصد مخبر بعد از پایان دولت
به گزارش تابناک، درباره سرنوشت و مقصد بعدی محمد مخبر کفیل فعلی ریاست جمهوری، در آستانه تحویل دولت به رئیس جمهور منتخب گمانه زنی‌های متعددی شنیده می‌شود، بر اساس این گزارش‌ها درباره مقصد بعدی محمد مخبر از گزینه هایی، چون کمیته امداد امام خمینی (ه)، بنیاد علوی و بنیاد پانزده خرداد یاد می‌شود که ظاهراً احتمال عزیمت مخبر به کمیته امداد بیشتر است.
توصیه روزنامه اصولگرا به جلیلی درباره دولت سایه
خراسان نوشت: «این که ماهیت دولت سایه اساساً چیست؛ حیطه کنشگری دولت در سایه تا کجاست؟ و مشخصاً جایگاهش در نظام و کشورداری کنونی ایران سوالات زیادی را به وجود آورد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند برای این که آقای جلیلی بتواند اکت‌های انتقادی خود را نسبت به دولت ادامه دهد، نیاز دارد حزبی رسمی تشکیل دهد. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که آقای جلیلی و هواداران وی به کرات بر این موضوع تأکید می‌کردند که ۱۱ سال است که با تشکیل دولت سایه در حال کار و بررسی مشکلات کشور بوده، آن‌ها را به خوبی می‌شناسد و برای حل آن راه حل دارد. این ادعا اگرچه می‌توانست به عنوان برگ برنده در رقابت انتخاباتی مورد استفاده قرار گیرد، اما به دلایلی تبدیل به پاشنه آشیل آقای جلیلی شد و ضرباتی از همین محل دریافت کرد. آقای جلیلی می‌تواند برای حل مشکلات و کمک به توسعه کشور در چارچوپ قانون و در قالب تشکیل حزبی رسمی و فراگیر راهگشا باشد.»
زمان تحلیف مسعود پزشکیان
مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس قانو، ن مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب بعد از برگزاری مراسم تنفیذ برگزار خواهد شد. بر این اساس طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روز سه‌شنبه ۹ مردادماه خواهد بود.
توضیحات مرتضوی درباره انتصابات اخیر
به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در واکنش به برخی اخبار درباره استخدام‌های انجام شده در دولت سیزدهم، گفت: دولت مستقر تا آخرین لحظه، هم به مجلس و مردم و هم به رییس‌جمهور منتخب پاسخگوست. نامه آقای مخبر در رابطه با دستگاه‌های اداری بود که لازم الاجراست، ما به آن عمل کردیم، اما استخدام‌هایی که انجام شد در شرکت‌هایی بود که تابع موسسات عمومی هستند و طبق قوانین خود عمل می‌کنند. خبرنگار باید از ما درباره مسئولیت‌هایی که هنوز بر عهده ماست و بر زمین مانده، بپرسید. به عنوان مثال ما باید برای شرکتی که هیات مدیره آن هنوز کامل نیست، چه کنیم؟ عقل چه می‌گوید؟ عقل می‌گوید کار مردم نباید زمین بماند. در رابطه با نامه آقای پزشکیان باید از خودِ ایشان بپرسید که آیا مبنای حقوقی دارد یا نه یا قانون اساسی چنین اجازه‌ای می‌دهد؟
پی نوشت: گفتنی است در روز‌های اخیر با حکم صولت مرتضوی، علی اصغر عنابستانی نماینده سابق مجلس را به عضویت موظف هیئت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد و ولی اسماعیلی دیگر نماینده سابق مجلس را به عضویت موظف هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شدند.
واکنش زاکانی به کارزار برکناری شهردار تهران
به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره جمع آوری تعدادی امضاء برای برکناری شهردار تهران، گفت: متنی که من دیدم سراسر تهمت بود و من تعجب کردم. از طرفی رویه نیز رویه نادرستی است و این مثل آن می‌ماند که کسی رای آورده باشد و عده‌ای بیایند و از طریق جمع آوری تعدادی امضاء بخواهند رای آن شخص را در انتخابات پس بگیرند. این اقدام از لحاظ حقوقی جایگاهی ندارد و به لحاظ افکار عمومی مضر است؛ چه بخواهد برای شهرداری باشد، چه دولت و چه هرکس دیگر. ما به ازای این اقدامات القای یک تکانه و بی‌ثباتی به جامعه است. این کار نادرست است.
همکاری فراکسیون‌های مجلس با پزشکیان چگونه خواهد بود؟
تابناک نوشت: گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد نه تنها مستقلین فراکسیون اقلیت مجلس نخواهند بود، بلکه بخش زیادی از آنها در مواقع حساس با نمایندگان راه یافته از لیست شانا ائتلاف خواهند کرد یا از آنها کمک خواهند گرفت. حالا با حضور محمدباقر قالیباف در راس مجلس دوازدهم و مسعود پزشکیان در مقام رئیس جمهور، دو همکار قدیمی که خاستگاه پارلمانی دارند و هر دو با عمق مسائل و مشکلات کشور آشنا هستند، در رأس نظام اداری و قانونگذاری کشور قرار گرفته اند، آنها مخالفان تندرویی در بیرون و داخل مجلس دارند که نیاز دارند با هماهنگی هم آنها را مدیریت کنند و همراهی دولت و مجلس می‌تواند راه حل سریع بسیاری از معضلات فعلی کشور باشد. قابل پیش بینی است که بعد از مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری دکتر پزشکیان، این همراهی در رای اعتماد به وزیران نقش پررنگ‌تری به خود خواهد گرفت. بنابراین، به نظر می‌رسد اتحاد پزشکیان با دو جناح مجلس (فراکسیون مستقلین و نمایندگان شانا) بتواند هماهنگی میان قوا را به نمایش بگذارد و یکی از ارکان و زیر ساخت‌های همکاری دولت و مجلس تازه نفس شود.
توصیه مشرق به پزشکیان
مشرق با اشاره به نوشته‌های عباس آخوندی و مصطفی معین نوشت: «در کنار مطالبات تندروانه و بعضاً محالی مثل مطالبات آخوندی و معین؛ پزشکیان البته نجبایی مثل نوبخت، طیب‌نیا، آذری‌جهرمی، عبدالعلی‌زاده و چند تن دیگر را هم در کنار خود و در اردوگاه اصلاحات دارد که می‌تواند به نسخه‌های استاندارد آنها دل بسپارد. آنها اصلاح‌طلبان نجیب هستند که نشان داده‌اند درک بهتری از حکمرانی و عقلانیت‌های آن دارند و علاقه‌ای به ایجاد تنش ندارند. پزشکیان می‌تواند الساعه همکاری خود را با اصلاح‌طلبان نجیب و با تمرکز بر "بهبود اقتصادی" آغاز کند و خوش‌عاقبتی خودش و دولتش را از هم‌اکنون رقم بزند. انتخاب بین امثال طیب‌نیا و امثال مصطفی معین؛ انتخاب سختی نیست. اگر عقلانیتی در کار باشد...»
توصیه مهم هاشمی طبا به دولت چهاردهم
مصطفی هاشمی طبا در روزنامه شرق نوشت: ابتدا باید روند تخریب را متوقف کرد تا به نقطه عطف برای توسعه رسید. این امری است که رئیس‌جمهور حتما باید به آن توجه ویژه داشته باشد. سیاست رفع تحریم‌ها به هر قیمت یا سیاست قبول تحریم‌ها، هیچ‌کدام نمی‌تواند مورد تأیید باشد. در‌این‌میان دولت باید تکلیف خود را مشخص کند. نه می‌توان مثل دولت احمدی‌نژاد تحریم‌ها را کاغذپاره خواند و نه می‌توان مثل دولت روحانی مدعی بود که همه تحریم‌ها را رفع می‌کند و نه آنکه بین خوف و رجا دست‌و‌پا زد. البته رفع تحریم‌ها بسیار خوب است، اما رفع تحریم‌ها باید به مذاق تحریم‌کننده‌ها خوش بیاید و تجربه نشان داده است که غرب و شرق به‌سادگی شرایط منطقی کشور‌ها را نمی‌پذیرند.
ماجرای اخراج دختر میرحسین موسوی از دانشگاه
فاطمه راکعی مسئول کمیته زنان ستاد پزشکیان در گفتگو با اعتماد گفت: در شرایطی که ملت ایران با حضور سبز در انتخابات به گفتمان اصلاح، مدارا، تعامل، تنش‌زدایی، شایسته‌سالاری و توسعه رای دادند، اخراج زهرا موسوی خامنه یکی از استادان برجسته و خوشنام دانشگاه‌الزهرا در کنار برخی حوادث تند دیگر، نشان داد که گروه‌های رادیکال و افراطی در حال انتقام گرفتن از رای مردم هستند. حال مشخص شد زهرا موسوی خامنه، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با گزارش حراست دانشگاه الزهرا اخراج شده است. در گزارش‌هایی که از سوی حراست دانشگاه در خصوص زهرا موسوی منتشر شده، دفاع زهرا موسوی از دانشجویان به عنوان دلیلی برای اخراج از سوی دانشگاه عنوان شده است. در یکی از روایت‌های حراست آمده که دانشجویی به خاطر حجاب از حضور در امتحان منع شده بود که با دخالت زهرا موسوی‌خامنه این دانشجوی دختر وارد دانشگاه می‌شود!

برچسب ها: tanincenter.ir
  • ارسال نظرات