۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۴۰
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1216)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بررسی احتمال حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای
«فایننشال تایمز» نوشت: «به گفته تحلیلگران، بدون حمایت ایالات متحده، حمله هوایی انفرادی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار پرخطر خواهد بود.» اولین دلیل، فاصله است. فاصله بین اسرائیل و تأسیسات اصلی هسته‌ای ایران بیش از هزار مایل است و برای رسیدن به آنها، هواپیما‌های اسرائیلی باید از حریم هوایی کشور‌های اردن، عراق، سوریه، عربستان سعودی و احتمالاً ترکیه عبور کنند. دومین دلیل، سوخت است. بر اساس گزارشی از سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، پرواز به سمت تأسیسات اتمی ایران و بازگشت، به تمام توانایی‌های سوخت‌رسانی هوایی اسرائیل نیاز دارد و فرصت اشتباه به اسرائیل تقریباً اصلا نمی‌دهد. سومین دلیل، دفاع هوایی ایران است. تأسیسات اصلی هسته‌ای ایران به شدت محافظت می‌شوند و بمب‌افکن‌های اسرائیلی نیاز به حفاظت توسط جنگنده‌ها خواهند داشت. این کار نیاز به یک پکیج شامل حدود ۱۰۰ هواپیما دارد، که معادل تقریباً یک‌سوم از ۳۴۰ هواپیمای جنگی نیروی هوایی اسرائیل است.»
آخرین اخبار پیرامون تحولات شمال سرزمین‌های اشغالی
- نتانیاهو در خطابه‌ای تند علیه ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که اسراییل را به تحریم تسلیحاتی تهدید کرده بود: اسرائیل با یا بدون شما پیروز خواهد شد، اما شرمندگی شما مدت‌ها پس از پیروزی اسرائیل طنین‌انداز خواهد بود. شبکه ۱۲ اسرائیل: وزیر امور خارجه فرانسه با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگوی پرتنشی داشت و از وی خواست به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله نکند
- ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کزد از آغاز حملات زمینی به خاک لبنان ۹ نظامی اسرائیلی کشته و ۸۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند که وضعیت ۱۶ نفر از مجروحین وخیم است.
- سازمان رادیو تلویزیون اسرائیل: یک چهارم اسرائیلی‌ها اعلام کرده‌اند که طی سال گذشته به فکر ترک اسرائیل بوده‌اند.
- برنی سندرز: ایران می‌تواند همزمان هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کند.
- گاردین: بررسی‌ها نشان می‌دهد اسرائیل به دنبال یک حمله نمایشی به ایران است.
- شبکه بلومبرگ با اشاره به ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و نوار غزه به نقل از مقامات فرانسوی گزارش داد: هیچ فشار واقعی از سوی ایالات متحده بر اسرائیل، به‌ویژه درخصوص لبنان وجود ندارد و انگیزه‌ای در میان آنها برای تغییر این مسیر نیست.
- یدیعوت آحارونوت: ما تأیید می‌کنیم هاشم صفی الدین، جانشین حسن نصرالله حذف شد.
- شبکه «الجزیره»: کشور‌های منطقه از جمله کشور‌های عربی و ایران بر سر لزوم کاهش تنش اتفاق نظر دارند؛ اما اسرائیل خواهان آن نیست.
- «واشنگتن‌پست» با استناد به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای حمله ایران به اسرائیل نوشت: «ایران با موفقیت از پدافند هوایی اسرائیل عبور کرد و به سه تأسیسات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل حمله کرد. بر این اساس، ۲۰ موشک ایرانی به پایگاه هوایی «نواتیم» در صحرای نقب، ۳ موشک به پایگاه «تل نوف» و حداقل دو موشک دیگر به نزدیکی «مقر موساد» اصابت کرد.»
- اکونومیست ضمن اشاره به وضعیت حزب الله پس از سیدحسن نصرالله و تضعیف قدرت حماس در غزه بر این باور است که ایران برای حفظ بازدارندگی خود ممکن است مجبور شود برنامه تسلیخات هسته‌ای خود را فعال کند.
- روزنامه هاآرتص: از روز چهارشنبه، جبهه‌های مختلف ۷۰۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند. پس از پرتاب‌ها آتش سوزی در چندین منطقه رخ داد و بسیاری از ساختمان‌ها آسیب دیدند.
- گاردین: اسرائیل برای حمله به ایران در شب ۷ اکتبر آماده می‌شود. ظاهراً این اتفاق در سالگرد حمله حماس به اسرائیل است که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر در اسرائیل در سال ۲۰۲۳ شد، رخ خواهد داد.
- نیویورک تایمز: مقامات پنتاگون می‌گویند که تعامل با اسرائیلی‌ها برای پنتاگون دشوارتر شده است، زیرا اسرائیل به وضوح اعلام کرده است که قبل از اقدام علیه آنچه که تهدیدات وجودی می‌داند، به ایالات متحده هشدار نخواهد داد.
برنامه ناتو و اوکراین برای حمله شیمیایی در سوریه
خبرگزاریِ اسپوتنیک به نقل از سرویس اطلاعات خارجیِ روسیه گزارش کرد که ناتو و اوکراین می‌خواهند حمله‌ای شیمیایی علیه تروریست‌های سوریه انجام دهند و مسکو و دمشق را عامل این حمله نشان دهند. هدف از این کار بی‌اعتبارکردن سوریه و روسیه در سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی است. براساس گزارش سرویس اطلاعات خارجیِ روسیه، در این عملیات قرار است شبه‌نظامیان حین حملات به تروریست‌ها به‌وسیله پهپاد یک کانتینر انفجاری حاوی کلر را به‌سمت مواضع تروریست‌ها در «منطقه کاهش تنش» ادلب پرتاب کند. در این توطئه قرار است از سازمان کلاه‌سفید‌ها برای ضبط و پخش «نتایج این حادثه» استفاده شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها