۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

بن بست سیاسی در لبنان

بحران سیاسی دنباله دار لبنان و ناتوانی سیاستمداران این کشور در رسیدن به توافقی برای تشکیل کابینه توسط باعث شده است تا قدرت های بین المللی اثرگذار در عرصه سیاسی لبنان هم تلاش کنند، برنامه های سیاسی خود را در حمایت از جریان های سیاسی همسو پیش ببرند.
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

بحران سیاسی دنباله دار لبنان و ناتوانی سیاستمداران این کشور در رسیدن به توافقی برای تشکیل کابینه توسط سعد حریری، گزینه معرفی شده برای پست نخست وزیری و تشکیل دولت، باعث شده است تا قدرت های بین المللی اثرگذار در عرصه سیاسی لبنان هم تلاش کنند ضمن حل این بحران، برنامه های سیاسی خود را در حمایت از جریان های سیاسی همسو پیش ببرند. یکی از این کشورها فرانسه است که از زمان استقلال لبنان از نفوذ سیاسی بالایی در این کشور برخودار است و همیشه به عنوان یکی از بازیگران بین المللی برای حل بحران های سیاسی و امنیتی که لبنان با آن مواجه بوده نقش آفرینی کرده است.

در همین راستا جان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه سفری به بیروت داشت و در جریان آن با شخصیت های سیاسی لبنانی و از جمله میشل عون، رئیس جمهور، و سعد حریری، گزینه نخست وزیری، ملاقات و گفتگو کرد. ملاقات هایی که با هدف پیشبرد طرح امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل دولت در لبنان انجام شده اما آنگونه که انتظار مقامات پاریس بود، نتیجه ای درخور توجه به دنبال نداشته است.

به نظر می رسد سرخوردگی فرانسه از ناتوانی در رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران در لبنان، این احتمال را تقویت می کند که مقامات پاریس به همراه تعدادی از کشورهای اروپایی به سمت اعمال برخی فشارها بر آن دسته از رهبران سیاسی لبنانی بروند که مانع از حل بحران می شوند. رویکردی که می تواند حمایت کشورهای دیگری را هم نیز به همراه داشته باشد؛ کشورهایی که تشدید تنش های سیاسی در لبنان می تواند بر وضعیت آنها اثر منفی بگذارد.

در چنین فضایی تلاش مقامات لبنانی بر این بوده است که نشان دهند به دنبال حل بحران هستند؛ میشل عون در نامه ای به ماکرون آخرین تحولات لبنان و روابط بین بیروت و پاریس را بررسی کرد و سعد حریری نیز در تماسی تلفنی با سامح الشکری وزیر خارجه مصر ضمن بررسی اوضاع بحرانی لبنان، تلاش کرد تا خود را در قامت کسی معرفی کند که می تواند لبنان را از وضعیت اقتصادی آشفته کنونی خارج کند. این درحالی است که شخصیت هایی مثل نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، نیز برای اینکه تحرکی در عرصه سیاسی کشور به وجود آورد، طرح سیاسی مد نظر خود را همچنان دنبال می کند. هرچند که احتمال کنار کشیدن سعد حریری از تشکیل دولت و جایگزین شدن فردی مثل نجیب میقاتی، نخست وزیر اسبق، بیش از هر زمان دیگری کمتر شده است.

علی ای حال، به رغم اینکه تلاش های فرانسه برای حل بحران سیاسی در لبنان به نتیجه ای منجر نشده است، اما آنچه که می توان انتظار داشت تداوم تلاش هایی است که از سوی کشورهایی مثل مصر، عربستان سعودی و فرانسه صورت می گیرد و هدف آن هم تشویق جریان های سیاسی لبنانی برای سرعت بخشیدن به موضوع تشکیل دولت است. تحولی که قدرت هایی مثل فرانسه، حمایت های خود از لبنان را به محقق شدن آن منوط کرده اند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها