۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸

ابعاد نهان جنگ غزه

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر این رژیم گفت: اهداف ما از جنگ کنونی،برقراری آرامش، تقویت نیروهای میانه رو در منطقه و به چالش کشیدن ظرفیت راهبردی حماس است ...
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر این رژیم گفت: اهداف ما از جنگ کنونی،برقراری آرامش، تقویت نیروهای میانه رو در منطقه و به چالش کشیدن ظرفیت راهبردی حماس است و به همین منظور به حملات علیه حماس ادامه می‌دهیم.

این گزاره وزیر جنگ رژیم صهیوینستی بسیار مهم است؛ زیرا همان گونه که مطرح کرده است این چنگ بیش از آنکه در پاسخ به مسائل اخیر و مسجد الاقصی باشد، در پاسخ به یک سری از مسائل و در ابعادی فراتر از مسائل فلسطین است.

گزاره های خبری

  • در کنار موضع وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، «مراف میکائیل»، رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی در توییتی نوشت: «ما اینک در نقطه‌ای هستیم که حماس تاکنون این اندازه قدرتمند و خطرناک نبوده است. ارتش اسرائیل به نقطه بن بست رسیده و هیچ تعریف جامع و راهبردی برای برون رفت از عملیات غزه وجود ندارد». این موضع گیری نشان از قدرت حماس در ابعاد مختلف نظامی و حتی سیاسی دارد.
  • در راهبرد امنیتی رژیم صهیونیستی سه تهدید اصلی تعریف شده است: الف) حماس که به عنوان تهدیدی درونی(درون سرزمین های اشغالی) مطرح شده است؛ ب) حزب الله که به عنوان تهدیدی بیرونی و در جبهات شمالی و شرقی رژیم مطرح است؛ ج) ایران که رژیم صهیونیستی به عنوان تهدیدی فراتر از تهدیدهای دیگر برای خود متصور کرده است. همان گونه که مشاهده می شود اکنون صهیونیست ها به تهدید نزدیک یعنی حماس مشغول هستند. این بحث کاملا در مواضع مقامات این رژیم مشاهده می شود و به گونه ای متوجه شده اند که قدرت حماس در درون سرزمین های اشغالی به مراتب بالاتر از مسائلی که به آن فکر می کنند.

گزاره راهبردی

با توجه به چالش های کنونی رژیم صهیونیستی در ابعاد سیاسی و نظامی و عدم مقابله با تهدیدهای کنونی این رژیم تصمیم به حملات کنونی علیه حماس گرفته است. در سخنان مقامات صهیونیست دو مولفه بیش از همه مشهود است و باید به آن پرداخته شود.

اول؛ قدرت حماس. رونمایی حماس از دستاوردهای نظامی اش در جنگ کنونی بسیار برای صهیونیست ها غافلگیر کننده بوده است. این رژیم معتقد است که چنانچه حماس در درون سرزمین اشغالی قدرت نمایی کند، هرگونه مقابله و عکس العمل در برابر آن مشکل خواهد بود. به همین منظور تمام توان خود را برای مقابله با حماس به کار گرفته است.

دوم؛ تقویت نیروهای میانه رو. این گزاره در سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مشهود است. حال با توجه به این مساله باید به این دو نکته پرداخته شود که منظور گانتس از نیروهای میانه رو در منطقه چه کسانی هستند؟ و هدف از تقویت نیروهای میانه رو چیست؟

به احتمال زیاد آن چیزی که گانتس از آن به عنوان نیروهای میانه رو یاد کرده منظور برخی کشورهای عربی همچون امارات است. زیرا برخی اخبار نیز منتشر شده بود که امارات طرح حمله زمینی به رژیم صهیونیستی را مطرح کرده است.

هدف از تقویت نیروهای میانه رو نیز کاملا مشود و معلوم است. رژیم به دنبال یک توازن قوای منطقه ای براساس سیادت ابتدا اسراییل و سپس هم پیمانان منطقه ای خود است. در این میان برخی گروه های همچون حماس با قدرت یابی خود منجر به ایحاد یک شکاف و چالش برای این نیروها خواهند شد و در یک اقدام هماهنگ به دنبال عدم به نتیجه رسیدن این اقدام هستند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها