۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۰
۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
رسانه های داخلی

رصد(80)

۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نیاز روسیه به ایران بیش از نیاز ایران به روسیه است

روزنامه شرق نوشت: روسیه که از اواسط دهه ۲۰۱۰ عزم بازگشت به خاورمیانه را عمدتا با هدف به‌دست‌آوردن حربه‌ای برای چانه‌زنی با غرب کرده، به کمک ایران نیاز داشته است. مسکو برای پیشبرد سیاستش در خاورمیانه، به علت ضعف اقتصادش نمی‌تواند مانند چین به حربه‌های اقتصادی متکی باشد. غلبه اولویت‌های ژئوپلیتیک در سیاست خاورمیانه‌ای ایران و روسیه، زمینه‌ساز همکاری این دو کشور در منطقه است و روسیه ضمن اینکه در این رابطه به ایران نیاز دارد، نمی‌تواند سطح بالای کمی و کیفی روابطش با اسرائیل و نیازش به شورای همکاری برای کنترل بازار جهانی نفت و جذب سرمایه از این منطقه را نادیده بگیرد. نتیجه چنین تناقضی این شده که ضمن همسویی با ایران در سوریه برای حفظ بشار اسد، هم‌زمان دست اسرائیل در سوریه را نیز باز گذاشته است. این در حالی است که نیاز روسیه به ایران در خاورمیانه بیشتر از نیاز ایران به روسیه است. تهران اساسا دست بالا را در رابطه با روسیه دارد و می‌تواند جایگاهی اصیل در سیاست خارجی روسیه و نه در استراتژی چانه‌زنی آن کشور مطالبه کند.

مردی که اصلاح طلبان خیلی به او غبطه می‌خوردند!

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در کانال تلگرامی خود نوشت: خدا رحمت کند مرحوم بازرگان را. بخش فکری اصلاحات خیلی به حالش غبطه می خورند. خیلی ناراحتند که او را به موقع نشناختند. دچار عذاب وجدانند که چرا این قدر بهش تاختند. دیر فهمیدند که او اصلاح طلب بوده نه انقلابی. دقت در چرایی، این  را بدست می دهند که فهمیده اند او ولایت فقیه را قبول نداشت. اما وقتی بهش می تاختند خودشان ولایت فقیه را قبول داشتند.

اجرا مهمتر از اصل توافق است

ناصر ایمانی فعال رسانه‌ای درباره توافقات اخیر نوشت: آنچه مهمتر از توافق های استراتژیک با روسیه و چین است، اجرای سریع و دقیق این توافق ها در پیچ و خم بوروکراسی و دیوانسالاری تنبل ایران است. بخش ساده تر امضای توافق است و بخش مشکل تر اجرای آنها توسط دولت است وگرنه از این توافق ها، قبلا هم امضا شده بود و الان خاک می خورد.

آیت‌الله جوادی آملی: اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد

آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد:  دعای پیامبر گرامی اسلام در شعب ابی طالب این است که «اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ»؛ خدایا من می توانم شعب و سختی های آن را تحمل کنم اما ملت گرسنه را نمی شود در راه الهی نگه داشت و آن را اداره کرد. در بیان قرآن کریم، مال عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد.

اصولگرایان می توانند با برجام خود را احیا کنند!

داریوش قنبری در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: واقعیت این است که احیای برجام می‌تواند شانس موفقیت دولت را افزایش بدهد. نکته دیگر اینکه در صورت احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها اگر دولت مدیریت خوبی بر وضعیت جامعه داشته باشد و بتواند موفقیت‌های مهمی به دست بیاورد این احتمال وجود دارد که عملکرد دولت ضعف‌های مجلس را نیز پوشش بدهد و شرایط اصولگرایان را بهبود ببخشد.

برای آتش زدن بانک و اورژانس دلتنگیم!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «تجمعات آزاد می شوند؟» نوشت:" تجمع" و "حق اعتراض"؛ واژه‌هایی هستند که این روزها بسیار دیده و شنیده می‌شود. فضا و شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به صورتی است که در هر نقطه صدای اعتراضی شنیده می‌شود و عده‌ای در اعتراض به وضع خود تجمع کرده‌اند. بحث "تجمع" هم برای مردم و هم برای دولت و مجلس دغدغه است که باید به آن توجه کرد. آبان بود که طرح "نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها" در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که از مجلس قبل مانده بود و دلیل طرح آن خلأ قانونی در موضوع برپایی تجمعات و اعتراضات عنوان شده بود. نکته مهم در این خصوص این است که آیا با تصویب آن تجمعات به صورت آزاد برگزار خواهد شد؟

تلاش جریان غربگرا برای گره زدن همه امور به برجام 

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «برجام روسی» نوشت: طبیعتا دیدار با رئیسی فرصتی در اختیار پوتین قرار می دهد تا با استفاده از آن پشت درهای بسته با همتای ایرانی اش در باب گام های هسته ای ایران در آینده، جهت گیری های سیاست خارجی و اقتصادی مان بعد از لغو احتمالی تحریم ها و فرصت های اقتصادی ایران برای روسیه گفت و گو داشته باشد. با این همه باید این حقیقت را لحاظ کرد که در درازمدت تحقق هرگونه توافق ومعامله ای جدید میان تهران و مسکو در گرو مولفه هایی چون تحریم های تحمیلی علیه ایران است.

آمریکا: مذاکرات با ایران به مرحله تعیین‌کننده رسیده است

به گزارش یورو نیوز، وزیر خارجه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که «پیشرفت‌هایی» در مذاکرات هسته‌ای وین به دست آمده و این گفتگو‌ها به مرحله «تعیین‌کننده» خود رسیده است. بلینکن گفت: ارزیابی شخصی من پس از گفتگو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک [به برجام]همچنان ممکن است. وی در عین حال هشدار داد که واشنگتن و متحدانش در صورت عدم دستیابی به توافق طی هفته‌های آینده ممکن است تاکتیک‌های خود را تغییر دهند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها