۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۹
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
رسانه های داخلی

رصد (93)

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

حسن روحانی «دولت سایه» تشکیل می‌دهد

خبرگزاری برنا مدعی شد: پیگیری‌ها نشان می‌دهد رئیس‌جمهور سابق، تصمیم به تشکیل دولت سایه گرفته و در این راستا فعالیت‌های غیررسمی وی برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور آغاز شده است. براساس این اخبار، حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق، هر هفته با اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم جلسه دارد و به نظر می‌رسد این جلسات هفتگی، در راستای تصمیم احتمالی روحانی و نزدیکانش برای تشکیل دولت سایه است. طبق پیگیری‌های برنا، در این جلسات درمورد اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی بحث و بررسی صورت می‌گیرد و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک،‌ روحانی یا مقامات دولت او اقدام به طرح انتقادات آشکار و پررنگ و انسجام‌یافته از دولت رئیسی خواهند کرد.

محتوای نامه جلیلی به رهبرمعظم انقلاب

روزنامه شرق به نقل از یک منبع آگاه درباره محتوای نامه نوشت: جلیلی در این نامه از نقد صرف برجام فراتر رفته و خواستار این شده است که ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را تشدید کند. بنابه اعتقاد جلیلی، برای بازگشت تحریم‌های هسته‌ای طرف‌های‌ مقابل «نیازمند مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند شد اما روسیه و چین از حق وتو استفاده خواهند کرد و تلاش اروپایی‌ها و ایالات متحده به نتیجه نخواهد رسید. جلیلی همچنین پیشنهاد داده که سطح غنی‌سازی‌‌ بالا رود و حتی به «۹۰ درصد» برسد! بنا به ادعای این روزنامه، جلیلی پیش‌بینی کرده که پس از این مرحله، «ایران باید وارد مذاکره مستقیمی با ایالات متحده شود و امتیازات لازم و رفع تحریم‌ها را آنجا از آمریکا بگیرد.

37 سفیر در نوبت جابجایی هستند

کیهان نوشت: در پی انتشار گزارش «تسریع در اجرای دستور رئیس‌جمهور با برکناری بانیان مشکلات اقتصادی» در شماره 9 بهمن‌ماه روزنامه کیهان و انتقاد از کُندی انتصابات در دولت علی‌رغم تاکید ویژه رئیس‌جمهور، باخبر شدیم که تغییر و تحولاتی در وزارت امور خارجه در حال انجام است. بر همین اساس 15 سفیر جدید تعیین شده و برای 14 سفیر نیز حکم پایانی مأموریت صادر شده است. براساس شنیده‌ها، 37 سفیر در نوبت تغییر و جابه‌جایی هستند.

همتی با انتقاد از دولت رئیسی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

آفتاب یزد نوشت: عبدالناصر همتی در ایام مناظرات نیز بارها بر سرنوشت ساز بودن تک رای‌ها تاکید کرده بود و حالا این روزها به نظر می‌رسد تلاش دارد «تک منتقد» باشد و یک دولت سایه تک نفره را تشکیل دهد. همتی که همچنان از اصلاح‌طلبان به خاطر عدم حمایت اکثریتی از او در انتخابات 1400 دلخور است، این روزها تک و تنها و با تریبونی به نام توییتر یا اینستاگرام تلاش دارد نقش یک منتقد و اپوزیسیون دولت و حتی دولت در سایه را ایفا کند. او تلاش دارد از یک مهارت ویژه خود یعنی تسلط بر زیر و بم اقتصاد و آمارهای اقتصادی کشور، دولت رئیسی را از همین نقطه به چالش بکشد.

دو پوست موز زیر پای حجاریان!

سعید حجاریان، تئوریسین اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه 88 در بخشی از مصاحبه خود با شماره اخیر هفته‌نامه صدا اظهار کرده است:"من یک سؤال می‌پرسم. الان اخبار کشوری مثل ترکمنستان چقدر تبدیل به سرخط خبرها می‌شود؟ جواب را مقایسه کنید با ایران که دست‌کم در هفته یک headline دارد. این وضعیت زمانی حل می‌شود که زمین سیاست محکم شود. به این معنا که در کوتاه‌مدت مسئله ثبات و کارآمدی و یا به‌عبارتی دیگر نرمالیزاسیون اتفاق بیفتد. به‌گمان من مقدمه فرآیند اصلاح فارغ از اینکه چه کسی اصلاح‌گر باشد این است که صفحه شطرنج سیاست و بوروکراسی ایران از نو چیده شود. یعنی، نیروهای زائد حذف شوند، رویه‌ها مکتوب شوند و نظام گزینشی اصلاح شود، به‌طور نهادی با فساد مقابله شود و به‌طور کلی تکه‌های پازل دموکراسی تمهید و در کنار یکدیگر قرار گیرد. و یک شرط مهم دیگر؛ باید باب تعامل‌ با دنیا باز شود.

تورم اقلام خوراکی کم شد

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب خوراکی‌ها در ۱۰ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت تورم روبه‌رو شدند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی کاهش نرخ تورم خوراکی‌ها، ثبات نرخ ارز در سال جاری نسبت به سال گذشته بوده است.

فاصله طبقاتی در کشور غوغا می‌کند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: فاصله طبقاتی در کشور غوغا می‌کند. یک طبقه ثروتمند در بالاترین شرایط رفاه از چنان زندگی اشرافی برخوردارند که می‌توان آن‌ها را به نمونه‌های جهانی معروفی مثل اوناسیس و راکفلر تشبیه کرد و یک طبقه فقیر در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند که تشبیه آن‌ها به ساکنان شِعب ابیطالب تشبیهی منطقی است. این فاصله طبقاتی و این بی‌عدالتی به هیچ وجه خواست امام خمینی نبود. به گردن این و آن انداختن این وضعیت غیرقابل قبول نیز نه درست است و نه مشکلی را از زندگی سخت مردم حل می‌کند.

نقشه فقر مطلق در ایران

آمارهای رسمی از گرفتاری ۲۲.۸درصد از خانوارهای کشور در فقر مطلق حکایت دارد؛ اما توزیع جغرافیایی این شاخص در پهنه سرزمینی به‌گونه‌ای است که تفاوت میان استان‌های دارای بیشترین و کمترین میزان فقر مطلق، از اختلال ۴.۶برابر نسبت خانوارهای گرفتار حکایت دارد. در نمای فقر مطلق کشور، همچنان استان محروم و کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان در بدترین شرایط قرار دارد و به‌طور میانگین ۵۱.۴درصد از کل خانوارهای این استان گرفتار فقر مطلق هستند. در مقابل، در استان یزد در مرکز ایران، خفیف‌ترین وضعیت گرفتاری خانوارها در تله فقر مطلق تجربه شده و فقط ۱۱.۱درصد از خانوارهای این استان را در برگرفته است./ مرکز آمار ایران

سهم ایران از سفره غذای همسایگان

آمارهای رسمی می‌گوید: سهم ایران از تجارت جهانی محصولات غذایی دنیا حداکثر 5/ . درصد است. از کل بازار ۳هزار میلیارد دلاری محصولات غذایی جهان کمتر از ۴درصد آن به ۱۵کشور همسایه ایران اختصاص دارد؛. سهم ایران از سفره غذایی همسایه‌ها براساس آخرین آمارها فقط سالی ۶میلیارد دلار یعنی حداکثر ۴ تا ۵درصد است./ تجارت نیوز

۳ میلیارد دلار دارایی ایرانی‌ها در صرافی‌های خارجی رمزارز

بیش از ١٧ درصد از ایرانیان (حدود ١٢ میلیون نفر) به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ۶۵درصد مردم ایران معتقدند آینده متعلق به رمزارزهاست. ۳۳درصد هم درمورد سرنوشت آن شک و تردید دارند و تنها ۲درصد مردم به آینده آنها بدبین هستند. با این حال دارایی کاربران ایرانی در پلتفرم‌های داخلی به یک‌میلیارد دلار می‌رسد که البته این رقم می‌توانست بیشتر هم باشد. همچنین در برخی برآوردها، دارایی ایرانی‌ها در پلتفرم‌های خارجی را حدود ٢/۵ تا ٣ میلیارد دلار ذکر کرده‌اند./فرهیختگان

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها