۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۴
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
امارات در گرداب؛

ابعاد و اهداف سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات

در وضعیتی که اماراتیها با اتخاذ سیاســتهای نادرســت در جنگ یمن موجبات ضعــف نظامی را در داخل و منطقه بــرای خود به وجــود آورده و همچنین مواجهه رژیم صهیونیستی با چالشهای داخلی متعدد و شکســتهای منطقه ای اخیر، منجر به این شده اســت که دو طرف شکست خورده در جهت سرپوش گذاشتن بر مشکلات متعددی که با آن مواجه هســتند، وارد این نوع از همکاریها شوند.
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

پس از طرح آمریکایی- صهیونیستی عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی برای اولین بار در سفر رسمی وارد ابوظبی شد. از تابستان پارسال، ایالات متحده برای آغاز روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش توافق‌نامه‌هایی را شکل داد که به توافقنامه های ابراهیم معروف شدند. امارات پس از مصر و اردن سومین کشور عربی است که  در چارچوب توافق صلح «آبراهام» با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرد. پیش از این سفر نیز امارات، صرفا به ایفای نقش ناخدای اول کشتی عادی سازی در روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اکتفا نکرد، بلکه از این مرحله هم فراتر رفت و به طور گسترده درتبلیغ برای کالاهای اسرائیلی و تهیه طرح های تولید انرژی خورشیدی و نمک زدایی آب و اجرای قراردادهای تسلیحاتی اقدام کرد که این اقدامات، کشورهای عربی را به سمت عادی سازی در روابط با رژیم اسرائیل و تسلیم شدن در برابر این رژیم سوق داد.در این راستا رژیم صهیونیستی بعد از اتفاقات اخیر در امارات و  برای جلب توسعه این کشور به این رژیم، مناسبات سیاسی را به سطح تصمیم گیری رسانده و سفر اخیر رئیس این رژیم را بر پایه این مناسبات باید تحلیل کرد. به همین دلیل می توان اهمیت این سفر را در موارد ذیل اعلام کرد:

1- پر کردن خلأ امنیتی در امارات : سفر هرتزوک همزمان با حملات متعدد کمیته های مردمی یمن یمن به نقاط کلیدی و حساس اماراتی ها صورت گرفت. رژیم صهیونیستی به دنبال آنست که از این شرایط که اماراتی ها به دنبال یک حامی هستند، استفاده کرده و با پیشنهاد سامانه های دفاعی خود به اماراتی ها، به نوعی اماراتی ها را از پر کردن خلأ امنیتی دلخوش کنند و پس از کشاندن آنها به میز مذاکره، امتیازات لازم را از آنها بگیرند.

2- نگرانی رژیم اسرائیل از نزدیک شدن امارات به ایران : پس از در پیش گرفتن سیاســت تنش زدایی دولت ســیزدهم و همچنین خروج نیروهای اشــغالگر آمریکایی از منطقه، باعث نگرانی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی مرتجع شده است به طوری که کشوری چون امارات در تلاش است تا با توسعه روابط دیپلماتیک با ایران و حتی ترکیه، این پیام را انتقال دهد که رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای خلأ آمریکا در منطقه باشد. لذا رژیم صهیونیستی با سیاست ایران هراسی به دنبال ایجاد و القای تهدید جمهوری اسلامی بعد از کمرنگ شدن حضور آمریکایی ها در  منطقه است تا با پیاده سازی استراتژی هدف مشترک، دشمن مشترک را در بین در جهت همراه کردن کشورهای عربی به ویژه امارات را با خود  دنبال کند.

3- گسترش نفوذ و حضور نظامی – امنیتی پیرامون ایران: رژیم صهیونیستی، پس از شکست های متعدد از جبهه ی مقاومت، سطح نظامی در منطقه را به سطح نظامی – امنیتی – سیاسی تبدیل کرده است و سیاست نفوذ و حضور نظامی – امنیتی پیرامون نظام جمهوری اسلامی ایران را در راستای مقابله با ایران در پیش گرفته است و وارد بازی بریمن شیب( یک بازی نظامی – امنیتی برای محاصره ایران) با ایران شده است. لذا رژیم صهیونیستی در راستای تحقق اهداف خود، نظم امنیتی را با رأس اسرائیل و بدنه کشورهای عربی ترسیم کرده است تا به صورت نیابتی بتواند اهداف خود را پیش ببرد.

4- ایجاد پایگاه نظامی در امارات: رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد پایگاه نظامی و فراتر از آن، ساخت یک شهر نظامی زیرزمینی در امارات است تا از این طریق نیز بتواند برنامه های خرابکارانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران در خاک کشورهای دیگر از جمله امارات را پیاده سازی کند.

در مجمــوع میتوان گفــت، در وضعیتی که اماراتیها با اتخاذ سیاســتهای نادرســت در جنگ یمن موجبات ضعــف نظامی را در داخل و منطقه بــرای خود به وجــود آورده و همچنین مواجهه رژیم صهیونیستی با چالشهای داخلی متعدد و شکســتهای منطقه ای اخیر، منجر به این شده اســت که دو طرف شکست خورده در جهت سرپوش گذاشتن بر مشکلات متعددی که با آن مواجه هســتند، وارد این نوع از همکاریها شوند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها