۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۸
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

چرا آمریکا در این برهه زمانی سرکرده داعش را کشت؟

آمریکا در طول ادوار گذشته نشان داده که از کارت داعش برای رسیدن به برخی از منافع و مقاصد خود استفاده می کند.
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
نویسنده : علی ساجد کارشناس ارشد حوزه عراق

حادثه ساختگی سپتامبر ۲۰۰۱ نقطه آغازی بر حضور نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا بود که بهانه لازم را برای مداخله نظامی واشنگتن علیه آنچه که او افراط گرایی طالبان در افغانستان و دیکتاتوری رژیم بعث در عراق می‌نامید فراهم آورد.

 حضور نیروهای نظامی آمریکا در این کشور از نظر مدت زمان حضور و کیفیت عملکرد، روند متفاوت را طی کرد. اما وجه مشترک هر دو خروج آنها پس از بر جای گذاشتن هزینه های جانی، مالی و خسارت‌های سنگین به زیرساخت‌های این کشورها بود. حضور آمریکایی‌ها در عراق همزمان با پایان سال 2011 صرفاً به چند پایگاه نظامی محدود شد و تا سال ۲۰۱۴ یعنی حمله داعش به عراق، آمریکا فعالیت نظامی قابل توجهی در عراق نداشت. در این سال بنابر ضرورت، حیدر العبادی با هدف استفاده از ظرفیت موافقتنامه های موجود میان بغداد و واشنگتن، از آمریکایی‌ها خواستار  مداخله نظامی مستقیم شد. حضور این نیروها تا پایان سال ۲۰۲۱ در ابعاد مختلف رزمی مستشاری و آموزشی ادامه داشت. با رایزنی های مستقیم میان مصطفی الکاظمی و آمریکایی ها که در پی فشار گروه های مسلح عراقی صورت گرفت فعالیت نظامی آنان در ظاهر به مستشاری و آموزش تغییر ماهیت داد و بنابر ادعای دو دولت عراق و آمریکا با آغاز سال ۲۰۲۲ دیگر پایگاههای عراقی شاهد حضور نیروهای این کشور نیست.

 هرچند در صحت این ادعا تردید وجود دارد اما همین میزان عقب‌نشینی را می‌توان موفقیت برای گروه‌های عراقی به شمار آورد که در پی شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بر دامنه‌ی فشار آنها بر نیروهای آمریکایی افزوده شده بود و پس از دوسال چنین دستاوردی رقم زد.

 با ورود گروه‌های مقاومت به فاز جدید تعامل با نیروی آمریکایی یعنی اخراج کامل آنان از زمین و آسمان عراق از طریق فشار مضاعف بر آنها، بهانه لازم برای اعاده حضور رزمی و نیز پشتیبانی از نیروهای مسلح موجود، با حمله به داعش و کشته شدن سرکرده این گروه تروریستی در شمال بغداد تحقق یافت تا بستر لازم برای حضور این نیروها همانند سال ۲۰۰۳ فراهم شود و روند خروج از عراق با تاخیر مواجه شود.

 برای درک راهبرد کنونی آمریکا ذکر این نکته لازم است که در پی خروج نیروهای این کشور از افغانستان و سپس عراق شاهد افول هژمونی منطقه‌ای آمریکا هستیم و از سویی دیگر انتقال تمرکز واشنگتن از غرب آسیا به بحران اوکراین موجبات تضعیف حضور آنها در محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت را مهیا ساخته است. از این روی کشته شدن سرکرده داعش می‌تواند به تحریک بدنه سازمان این گروه تروریستی و احیای مجدد فعالیت آن و در نهایت ایجاد بهانه لازم برای عدم خروج امریکا از عراق و منطقه ویا بازگشت مجدد آنها منجر شود چرا که بر اساس تحلیل آنها، یکی از موانع تقویت محور مقاومت از میان خواهد رفت. همچنین آمریکا در طول ادوار گذشته نشان داده که از کارت داعش برای رسیدن به برخی از منافع و مقاصد خود استفاده می کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها