۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

پشت پرده تروریستی اعلام‎ کردن انصارالله یمن

تروریستی نامیدن انصارالله یمن در آخرین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ که از منظری خاص خوش‌خدمتی به برخی شرکای منطقه‌ای بود، دقیقاً در راستای «سیاست‌های مخربانه» و «بحران‌ساز» آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
نویسنده : علی کریمی تحلیل گر ارشد مسائل بین الملل

تروریستی نامیدن انصارالله یمن در آخرین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ که از منظری خاص خوش‌خدمتی به برخی شرکای منطقه‌ای بود، دقیقاً در راستای «سیاست‌های مخربانه» و «بحران‌ساز» آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد که یکی از اهداف مهم آن مهار هرگونه حرکت ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در منطقه‌ غرب آسیاست. اگرچه دولت بایدن اعلام کرده است در نظر دارد تا با اتخاذ رویکرد جدید در این تصمیم تجدیدنظر کند، اما این رویکرد که به دنبال اعتراضات گسترده نهادهای بین‎المللی، نمایندگان کنگره و .... اتخاذ شده است، هرگز نمی تواند به معنای تقبیح یا مخالفت با جنایات ضدبشری سعودی در حق مردم یمن یا موافقت با جنبش انقلابی یمنی‌ها باشد. تفاوت سیاست‌های آمریکای ترامپ با آمریکای بایدن در مواجهه با انصارالله یمن و به طور کلی پرونده تجاوز ائتلاف سعودی به یمن تنها در تاکتیک‌ها، روش‌ها مکانیسم‌هاست و استراتژی بایدن نیز همانی خواهد بود که پیش از این و در دوره ترامپ پیگیری می‌شد.

اما سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که در پشت پرده تروریستی اعلام کردن انصارالله یمن چه اهداف و مقاصدی نهفته است؟ در این زمینه اهداف متعددی قابل شناسایی است ازجمله:

1-  دولت آمریکا فرقی نمی‌کند جمهوری‌خواه باشد یا دموکرات، همیشه به جنگ‌ها، بحران‌ها و تنش‌هایی که در مناطق مختلف به ویژه غرب آسیا وجود داشته به عنوان یک منبع درآمد مهم نگریسته است. نگاه اقتصادی به جنگ‌ها در خصوص جنگ یمن نیز صدق می‌کند، لذا تروریستی اعلام کردن انصارالله از یک منظر می‌تواند برخلاف شعارهای زیبا و فریبنده‌ی حقوق‌بشری آمریکایی‌ها، سرفصل جدیدی برای ادامه فروش سلاح در منطقه تعبیر شود.

2-  دولت آمریکا از همان ابتدای تجاوز عربستان سعودی به یمن، به انحاء مختلف یکی از حامیان اصلی ریاض بوده است. این موضوع نه تنها به تضعیف اعتبار و پرستیژ بین‌المللی آمریکا منجر شده، بلکه در بین افکار عمومی منطقه و جهان نیز مخالفت‌هایی را علیه کاخ سفید برانگیخته است. برای مقابله با این روند، آمریکایی‌ها چاره را در تروریستی اعلام کردن انصارالله دیده‌اند تا بلکه از این طریق هم بر تجاوز سعودی‌ها به یمن وجهه قانونی ببخشند و هم حمایت‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک خود از ریاض را در مسئله یمن مشروع جلوه دهند.

3- تحریک افکار عمومی مردم یمن علیه انصارالله یکی دیگر از اهداف دولت آمریکا از قرار دادن انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی است؛ آنهم در شرایطی که انصارالله یک گروه یا حزب یا سازمان سیاسی نیست بلکه نماینده بخش بزرگی از ملت یمن است. لذا تروریستی اعلام کردن انصارالله جز به معنای تروریست نامیدن ملت یمن نیست.

4-  متوقف کردن روند پیروزی‌های نظامی، سیاسی و میدانی انصارالله در یمن که باعث شکست و متوقف کردن طرح‌های سعودی – آمریکایی – اماراتی – اسرائیلی در یمن شده است؛

5- حفظ بحران در یمن از طریق افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه انصارالله و همچنین جلوگیری از پیشبرد فرآیند گفتگوهای یمنی – یمنی.

در پایان باید تأکید کرد، با تمام اهداف مذکور، قرار دادن نام انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی نمی‌تواند آثار چندانی در جایگاه انصارالله و موفقیت‌های و پیروزی‌های آن در عرصه تحولات داخلی یمن داشته باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها